Jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniało się pozycjonowanie?

5 sierpnia 2019

W wyszukiwarkach zachodzą ciągłe zmiany, których zwykły użytkownik internetu może nawet niezauważać. Chodzi mianowicie o ewolucje algorytmów, które wpływają na to, jakie treści będą wyświetlane internautom po wpisaniu danej frazy w okno wyszukiwarki. Wraz z tymi zmianami dochodzi do metamorfozy potężnej gałęzi promocji w internecie, a więc wszelakich działań SEM, w tym oczywiście praktyk SEO i pozycjonowania. 

 

Jak w ostatnim czasie zmieniało się podejście do pozycjonowania? Jakie praktyki odeszły do lamusa, a jakie cieszą się nieprzerwaną popularnością? Z jakimi zjawiskami branża SEO musi zmagać się aktualnie? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej. Udanej lektury!

 

Masz pytania?

 

 

 

 

Czas pozycjonowania, w których content nie był królem 

 

Początki sztuki pozycjonowania można datować na schyłkowe lata XX wieku, chociaż w Polsce branża ta zaczęła dynamicznie rozwijać się dopiero z początkiem wieku XXI. Zarówno SEO, jak i samo pozycjonowanie wyglądały wówczas zgoła inaczej, niż ma to miejsce aktualnie. 

 

Czołowe wyszukiwarki opracowały pierwsze algorytmy, które miały gwarantować jakościowe wyniki wyszukiwania ukazujące się odbiorcom. Okazało się jednak, że mechanizmy te są stosunkowo łatwe do obejścia i to w sposób, który nijak miał się do wartości treści stron. 

 

Internet został zalany przez tzw. “precle” czyli krótkie teksty nasycone kluczowymi frazami i odnośnikami do stron docelowych. Teksty tego typu nie miały nic wspólnego z merytoryką i rozsiane były po całej sieci na stronach i forach przygotowywanych specjalnie do magazynowania i przetwarzania takich treści. 

 

Wzór na sukces był prosty – możliwie duża ilość zewnętrznych treści zawierających odnośnik do witryny oraz słowa kluczowe, uzupełnienie meta tagów i contentu strony w odpowiednie frazy – voila! Pozycjonowana strona miała szansę wskoczyć do TOP10, a sukces ten mogła zawdzięczać wyłącznie odpowiedniej ilości czasu i pracy. Czasy te na szczęście bezpowrotnie minęły…

 

Pozycjonowanie stron internetowych aktualnie

 

Wraz w upływem czasu, Google zaczęło aktualizować swój algorytm, co sprawiło, że łatwe go “oszukanie” nie było możliwe. Specjaliści od pozycjonowania musieli więc opracowywać nowe metody, aby witryny nad pozycją których pracowali, mogły się systematycznie wspinać po drabinie wyników wyszukiwań. 

 

Jedną z kluczowych zmian w funkcjonowaniu wyszukiwarek było wprowadzenie przez Google algorytmu Panda w 2011 roku. Zaktualizowany algorytm zaczął premiować strony o contencie wysokiej jakości, natomiast obniżać ranking lub całkowicie ignorować witryny podejrzane lub wprost łamiące standardy Google. Było to potężne działo wytoczone przez koncern przeciwko spamowym treściom i wszechobecnym linkom wyposażonym w anchor text przy kluczowych frazach. Był to początek końca “farm treści”, czyli for i stron wypełnionych po brzegi bezużytecznymi tekstami tworzonymi wyłącznie na rzecz pozycjonowania. 

 

Pozycjonerzy musieli więc zadbać, aby linki prowadzące do stron pochodziły z portali i serwisów o wysokim autorytecie i jakości. Zasadnicze zmiany nastąpiły również w SEO, ponieważ od teraz strony premiowane były za aktualność, jakość i unikalność treści oraz odpowiednią strukturę. 

 

Czas, w którym czas i praca były wystarczające dla skutecznego pozycjonowania, skończył się bezpowrotnie, ponieważ zdobycie wartościowych linków i dostęp do jakościowych katalogów zaczął słono kosztować i to z miesiąca na miesiąc coraz więcej. 

SEO i pozycjonowanie przyszłości 

 

Napiszmy teraz nieco o przyszłości, a może trafniej – kontynuacji teraźniejszości. Ze względu na wzrost popularności urządzeń mobilnych (ruch internetowy generowany przez smartfony dawno prześcignął ten z komputerów stacjonarnych i laptopów), dbałość o bezpieczeństwo połączenia (posiadanie certyfikatu SSL jest aktualnie “must have”) oraz coraz większą ilość zapytań, których użytkownicy dokonują za pośrednictwem asystentów głosowych, zmienia się również SEO i pozycjonowanie

 

Aktualne treści publikowane na stronie, jak i sama struktura witryn musi stać w zgodzie z RWD (responsive web design – projektowanie stron dostosowanych do różnego typu urządzeń), voice search (wyszukiwanie głosowe) i pełnym bezpieczeństwem użytkowników. Kolejne zmiany algorytmu Google, to zwiększanie wartości jakościowych treści odpowiadających potrzebom użytkowników, dlatego content jako król wraca na właściwe sobie miejsce. 

 

W branży SEO/SEM brak rozwoju, jest krokiem wstecz, dlatego ciągle idziemy z duchem zmian i oferujemy naszym klientom wyłącznie takie rozwiązania, które rzeczywiście przyniosą pozytywne efekty dla ich stron. Tylko takie podejście gwarantuje nam satysfakcję, a naszym klientom zadowolenie.

 

Ocena
Ilość ocen: 0 Średnia ocena: 0

Masz pytania?

Kiedy można się spodziewać pierwszych efektów pozycjonowania? »   Szybkość i jakość pozycjonowania można zwiększyć dodając do naszej strony Bloga (dział Aktualności), co... czytaj więcej

Kiedy dokonać re-designu strony internetowej lub stworzyć nową? » Na podstawie czego stwierdzić, że strona internetowa wymaga odświeżenia?   Oczywiście najlepiej jest zwrócić się... czytaj więcej

Audyt SEO - Jak wiele może od niego zależeć Audyt SEO
Jak wiele może od niego zależeć?
»
  Audyt SEO jest zazwyczaj pierwszym krokiem, rozpoczynającym prace nad pozycjonowaniem strony internetowej. Czym... czytaj więcej

Jak ponownie przyciągnąć do e-sklepu klientów, którzy od dawna nic nie kupili? » Zadbaj o klienta już w czasie zakupów – Cross-selling i up selling   Zacznijmy od momentu, kiedy udało Ci się... czytaj więcej

Naturalne linkowanie Naturalne linkowanie –
jak bezpiecznie pozyskiwać odnośniki?
»
  Linkowanie w procesie pozycjonowania to istotny kroki praktycznie od początku funkcjonowania wyszukiwarki Google. Przez... czytaj więcej

3 powody dlaczego pozycjonowanie jest procesem ciągłym »   Jeśli zakładasz, że z agencją SEO wypracujesz kilka fraz na najwyższych pozycjach po czym wasze drogi się rozejdą,... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Skuteczna promocja w sieci
dla branży deweloperskiej
  Branża nieruchomości rządzi się swoimi prawami i potrzebuje działań marketingowych, które są idealnie dostosowane... czytaj więcej
Czy to już naprawdę koniec google+ Czy to już definitywny koniec Google +? O Google + mówiło się jako powstającej dla Facebooka konkurencji. Serwis społecznościowy od internetowego giganta w wersji... czytaj więcej
Pozycjonowanie fraz SEO (z ang. Search Engine Optimization) to od lat jedna z popularniejszych metod promocji stron internetowych. Wykorzystuje ona... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno