Dystrybucja contentu - sprawdzone sposoby

5
(1)


Jak dystrybuować content?

Stworzenie dobrej treści wymaga pomysłu, czasu, wiedzy i umiejętności. Niemniej to dopiero połowa drogi do sukcesu w content marketingu. Czy dzieła powstające “do szuflady”, dostępne wyłącznie autorowi, wciąż są w ogóle dziełami? Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w marketingu treści, musisz zadbać, aby trafił on do możliwie szerokiego grona osób zainteresowanych tym, co oferujesz - zarówno w sposób pośredni, jak i bezpośredni.

Przygotowując plan dystrybucji, musisz mieć na uwadze to, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy, jakimi kanałami “kolportażu” dysponujesz i jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na rozpowszechnienie swojej treści w źródłach zewnętrznych.

Mamy nadzieję, że krótki przegląd sprawdzonych sposobów dystrybucji contentu, który przygotowaliśmy, pomoże Ci w planowaniu i egzekucji założeń taktyki marketingu treści.

Dystrybucja treści w kanałach wewnętrznych

Internet jest tak wspaniałym osiągnięciem technologicznym, że dzięki poznaniu mechanizmów, którymi się rządzi, jak również poświęcając ich skutecznemu wykorzystaniu odpowiednio dużo czasu i pracy, bardzo wiele można osiągnąć bez żadnego finansowego wkładu własnego. Nie inaczej ma się rzecz w przypadku content marketingu i darmowych sposobów na dystrybucję treści we własnych kanałach przekazu, które sami możemy stworzyć i rozbudowywać.

Strona internetowa / blog

To punkt, od którego należy wyjść, aby osiągnąć cokolwiek w marketingu treści (pomijamy influencerów w social media i firmy z olbrzymimi budżetami przeznaczanymi wyłącznie na promocję treści w kanałach zewnętrznych).

Twój blog lub strona internetowa może pełnić tę samą funkcję, którą jeszcze 30 lat temu pełniły branżowe czasopisma. To doskonałe miejsce do tego, aby zaprezentować tworzone treści szerszemu audytorium.

Oczywiście nie należy się spodziewać tego, że po kilkutygodniowym, stałym publikowaniu artykułów na blogu, stanie się on poczytny i rozpoznawalny, ale całkiem możliwe, że dotrą do niego organicznie (za pośrednictwem wyszukiwarki) osoby, które zainteresowane są tematami powiązanymi z Twoimi usługami lub produktami.

Aby to osiągnąć, konieczny jest odpowiedni research nisz tematycznych, wprawny SEO copywriting, oprawa graficzna treści, jak również poprawna struktura samego bloga, która zachęca do głębszego zapoznania się z jego zawartością.

Nie oszukujmy się - samo posiadanie bloga lub strony może w dzisiejszych realiach nie wystarczyć do osiągnięcia sukcesu w content marketingu, ale jest to na pewno “kamień węgielny” wszelkich innych działań z tego zakresu.

Linkowanie wewnętrzne

Skoro już mowa o stronach internetowych i blogach, to nie sposób nie wspomnieć o zabiegu, który może bardzo wspomóc docieranie z treścią do odbiorców, a chodzi mianowicie o linkowanie wewnętrzne.

Postaraj się, żeby raz “zdobyty” użytkownik, zechciał zostać na Twojej stronie dłużej. Aby tak się stało, musisz umożliwić mu łatwe przechodzenie pomiędzy artykułami i podstronami. Służyć temu może linkowanie wewnętrzne w tekście, wyświetlanie kolejnych/poprzednich artykułów u dołu tekstu, czy prezentowanie najchętniej czytanych treści po jego prawej stronie. Walcz (z klasą!) o uwagę czytelnika i jego zaangażowanie!

Czy stopka maila może służyć do dystrybucji treści?

Owszem! Zastanów się, do ilu osób wysyłasz codziennie wiadomości e-mail? Kilku? Kilkunastu? A może kilkudziesięciu? Czasami są to osoby, z którymi stale współpracujesz, ale na pewno zdarza się, że wysyłasz wiadomości osobom zupełnie Ci obcym.

Ciekawym sposobem na dystrybucję tworzonych treści jest umieszczenie w stopce maila odnośnika do bloga lub bezpośrednio do najnowszego materiału, który się na nim ukazał. Taki zabieg nie tylko może zwiększyć grono odbiorców, ale również służyć jako ważny element uwiarygadniający Twoją firmę w oczach potencjalnego klienta!

Social Media - dystrybucja treści

Social media

Facebook, LinkedIn, Twitter...wszystkie te miejsca aż proszą się o to, aby dzielić się na ich łamach treściami poradnikowymi lub eksperckimi, które użytkownicy mediów społecznościowych wprost uwielbiają.

Podczas dystrybucji treści w social media zadbaj o poprawne wyświetlanie miniatury tekstu (powinna być estetyczna i przykuwająca wzrok), tytułu i opisu, jak również o odpowiednie copy postu, który zachęci potencjalnego odbiorcę do kliknięcia w link.

Aby dystrybucja nabrała rozpędu, postaraj się o wcześniejsze zbudowanie społeczności wokół swojej marki lub tematu, w którym tworzysz treści. To znacznie ułatwi Ci zadanie osiągania zadowalających zasięgów organicznych dotarcia postu z linkiem, jak również zwiększy prawdopodobieństwo kliknięcia weń przez fanów Twojej strony na Facebooku lub LinkedIn.

Nie zapominaj, że media społecznościowe umożliwiają również dystrybucję treści w grupach. Nie chodzi o “spamowanie” czym się da i gdzie się da, ale o rozpowszechnianie wyselekcjonowanych, wysokiej jakości treści w precyzyjnie dobranych grupach, których członkowie realnie zainteresowani są poruszanymi tematami. UWAGA! Przed udostępnieniem materiału w grupie należy sprawdzić, czy regulamin zezwala na umieszczanie odnośników do źródeł zewnętrznych i czy jest to mile widziane wśród użytkowników zrzeszonych w grupie.

Mailing do własnej, legalnie zebranej bazy mailingowej

E-mail marketing to jedna z najstarszych, ale jednocześnie najefektywniejszych metod dystrybucji contentu. Jak wiadomo, newslettery wcale nie muszą posiadać charakteru produktowego lub sprzedażowego. Mogą być one nośnikiem treści, który odznacza się wysokim współczynnikiem konwersji, rozumianej w tym wypadku jako zapoznanie się z danym artykułem, video lub infografiką.

Aby dystrybucja za pośrednictwem mailingu była skuteczna, musisz posiadać własną bazę newsletterową (pozyskiwaną np. za pośrednictwem okna zapisu na stronie, pop-up’u, reklamy Lead Ads na Facebooku). Pamiętaj o pozyskaniu zgód na wysyłanie treści marketingowych oraz spełnieniu wszystkich wymogów dyktowanych przez RODO.

Marketing treści w źródłach zewnętrznych

Własne kanały komunikacji i dystrybucji to nie wszystko. Możesz się postarać, aby tworzone przez Ciebie treści pojawiały się także w źródłach zewnętrznych. Zabiegi takie najczęściej wiążą się z określeniem budżetu na nie przeznaczonym, ale możliwe jest także rozpowszechnienie swoich materiałów w niezależnych kanałach w sposób darmowy. O jakich możliwściach dystrybucji mowa?

Współpraca z blogerami / influencerami

Jakie korzyści płyną z kooperacji z wpływowymi w przestrzeni internetowej personami, pisaliśmy już w artykule 3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami. Są oni w stanie zagwarantować Ci dotarcie z Twoimi treściami do nowej, często bardzo wysoko jakościowej z perspektywy biznesowej, grupy osób.

Rynek blogerów i influencerów na przestrzeni lat bardzo się sprofesjonalizował, dlatego za promocję treści w ich kanałach trzeba nieraz słono zapłacić. Jeżeli jednak nie dysponujesz rozbudowanym budżetem, to dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z większą ilością, mniej rozpoznawalnych osób.

Pamiętaj, że przed rozpoczęciem współpracy dobrze jest możliwie precyzyjnie określić jej zakres i zweryfikować rzeczywiste zasięgi, które mogą zaoferować blogerzy lub influencerzy. Decydując się na kooperację sprawdź, czy zainteresowania waszych grup odbiorców się pokrywają. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na lepsze wyniki współpracy.

Wpisy eksperckie na portalach branżowych

Kolejnym pomysłem na zaistnienie ze swoim materiałem wśród osób związanych z branżą, jest popełnienie wpisu eksperckiego, który może zostać opublikowany w jednym z portali związanych z Twoją usługą lub produktem.

Na początku warto przygotować świetnej jakości, merytoryczny tekst, opatrzeć go autorskimi grafikami lub infografikami i zaproponować możliwość darmowej publikacji na łamach portalu. Jeżeli redakcja nie będzie zainteresowana, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możesz się spodziewać z ich strony oferty na artykuł sponsorowany. To rozwiązanie również może przynieść Twojej marce wiele korzyści, a cena tej formy promocji niekoniecznie musi być odstraszająca. Wszystko zależy od medium i grupy odbiorców.

Nawiązując kontakt z redakcją portalu, warto zaoferować długofalową współpracę przy przygotowywaniu contentu. Pamiętaj, że jest to również na rękę wielu dziennikarzom, ponieważ znacznie ułatwia ich pracę. UWAGA! Artykuły eksperckie i sponsorowane nie powinny mieć charakteru stricte sprzedażowego. Opracuj taką metodę pisania tekstów, aby zachęcały one do zainteresowania się Twoimi usługami lub produktami, ale nie starały się ich nachalnie “wpychać” czytelnikom. Żadna szanująca się redakcja nie pozwoli na tego typu praktyki, a i efekt tekstu o takim wydźwięku może być przeciwny do zamierzonego.

Mailingi do bazy zewnętrznej

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości - nie zamierzamy nikogo namawiać do zakupu baz mailingowych nieznanego pochodzenia, ponieważ jest to A) Nielegalne, B) Nieskuteczne. Chodzi nam raczej o wykorzystanie opcji płatnej promocji, która oferowana jest przez wiele rozpoznawalnych i poczytnych portali.

Zasada mailingu do bazy zewnętrznej przy dystrybucji contentu jest dokładnie taka sama, jak w przypadku wysyłki do własnej grupy odbiorców newsletterów, z tą tylko różnicą, że prowadzona jest przez zewnętrzną firmę - najczęściej dział marketingu danego portalu. Jeżeli marketingowcy w takim miejscu przykładają się solidnie do swojej pracy, to możesz liczyć na kolportaż swojego materiału do ściśle wyselekcjonowanej grupy odbiorców, na których zależy Ci najbardziej.

Pamiętaj, aby przed nawiązaniem współpracy w zakresie wysyłki sprawdzić, czy baza mailowa pozyskiwana była w sposób legalny i czy usługodawca realizuje postanowienia RODO.

Reklama w wyszukiwarkach i social media

Last but not least - skutecznym sposobem dystrybucji contentu może być wykupienie reklamy w Google lub mediach społecznościowych.

Zarówno reklamy AdWords, jak i reklamy w mediach społecznościowych, mogą bardzo szybko pomóc Ci rozpromować tworzone treści wśród grupy docelowej. Służy temu odpowiednie targetowanie i dopasowywanie słów kluczowych reklamy do tematu stworzonego przez Ciebie materiału.

Jeżeli tylko posiadasz odpowiedni budżet i zależy Ci na szybkim przyciągnięciu użytkowników na swoją stronę internetową lub bloga, to rozwiązanie to może okazać się dla Ciebie prawdziwym “strzałem w dziesiątkę”.

Dystrybucja contentu - podsumowanie

Dzięki powyższemu artykułowi znasz już skuteczne metody dystrybucji treści w ramach content marketingu. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie - wartościowa treść to połowa sukcesu. Druga połowa zależy od jego umiejętnego rozpowszechnienia.

Wynikiem tych dwóch elementów jest wysoce skuteczna i proporcjonalnie niedroga metoda promocji, która może stać się prawdziwym kołem zamachowym rozwoju Twojej firmy w internecie.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn