Pozycjonowanie lokalne to działania SEO mające na celu poprawienie miejsca wizytówki lub strony internetowej danej firmy w wynikach wyszukiwania dla danego obszaru.
Pozycjonowanie takie prowadzone jest dla zapytań typu “dobry fryzjer Kraków” lub “tani hydraulik Ursynów”. Jego efekty dotyczą jednak również zapytań pomijających fragment określający lokalizację, ponieważ dzięki mechanizmowi LocalSearch od Google, wyszukiwarka automatycznie pokaże nam fryzjerów i hydraulików, którzy prowadzą swoją działalność w pobliżu miejsca naszego pobytu.
Nie trzeba długo się zastanawiać, aby domyślić się, jak pozytywnie może to wpłynąć na sprzedaż usług lub towarów lokalnych przedsiębiorców. Zdecydowana większość z nas przynajmniej raz w życiu skorzystała z wyszukiwarki w celu znalezienia pożądanych usług w swoim mieście, a to tylko udowadnia jak istotnym jest, aby znaleźć się ze swoją firmą wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.
Aby zbliżyć się do sukcesu w lokalnym SEO, trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad. Bez nich pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania może okazać się być poza Twoim zasięgiem. Jakie to zasady?
1. Google Moja Firma
To absolutna podstawa. Bez posiadania wizytówki w tej usłudze Google, skuteczne, lokalne pozycjonowanie może spalić na panewce. Na szczęście założenie jej nie jest procesem szczególnie skomplikowanym.
Aby Google zweryfikowało i potwierdziło położenie naszej firmy, musimy wyrazić chęć użycia produktu Google Moja Firma, a następnie przesłać kartkę pocztową z kodem lub uwiarygodnić się telefonicznie. Więcej na temat zakładania wizytówki w Google przeczytasz tutaj.
Gdy proces ten przebiegnie poprawnie, nasz biznes posiadać będzie własny “identyfikator” w wyszukiwarce, na którym znaleźć będzie można zdjęcia firmy, adres, telefon, godziny otwarcia i wystawione opinie.
2. Posiadanie pliku KML
W przypadku pozycjonowania lokalnego nie wystarczy posiadanie sitemapy XML. Ważne jest, aby wyposażyć się również w plik KML odpowiadający za geolokalizację naszej firmy. Plik KML to tzw. geositemapa, która podlega interpretacji przez roboty Googla w usłudze Google Earth. Dzięki niemu będziemy mieli pewność, że wyszukiwarka odpowiednio zlokalizuje nasze przedsiębiorstwo w wynikach wyszukiwania.
3. Zewnętrzne odnośniki do witryny
O istotności doboru linków przychodzących pisaliśmy już w tym artykule. Zarówno dla pozycjonowania ogólnego, jak i lokalnego, czynnik ten jest niezwykle istotny w drodze do sukcesu SEO witryny.
Oczywistym jest jednak, że w przypadku pozycjonowania lokalnego powinniśmy zadbać szczególnie o linki ze źródeł traktujących o okolicy naszej firmy lub regionie.
Dobrym pomysłem w pozyskiwaniu linków lokalnych są witryny miejskich gazet, portale z ogłoszeniami z regionu, mapy miejsc itp.
4. Spójność danych teleadresowych
Zastanów się, jaki adres, telefon i e-mail będzie przez Ciebie powszechnie używany w internecie w celach kontaktowych. Najlepiej jest zachować spójność tych danych i umieścić je w zakładce “kontakt” na swojej stronie, a następnie wykorzystywać je w źródłach zewnętrznych. Dane te powinny być również tożsame z tymi, które wykorzystasz w “polityce prywatności” i “regulaminie” swojej strony.
Dzięki temu roboty Google nie będą miały problemu, aby powiązać z nimi Twoją firmę, co pozytywnie wpłynie na ostateczne wyniki wyszukiwania lokalnego.
5. Zakładka “Kontakt”. Co powinno się w niej znaleźć?
Potraktuj tę część swojej strony tak, jak fizyczną wizytówkę firmy. Dzięki informacjom w niej zawartym łatwo będzie się z Tobą skontaktować, trafić do siedziby przedsiębiorstwa, jak również wystawić fakturę.
Odpowiednio przygotowana zakładka “Kontakt” powinna posiadać takie informacje, jak adres, numer telefonu, e-mail, pełną nazwę firmy, NIP i REGON. Dobrą praktyką jest również umieszczenie w niej widgetu Google Maps ze wskazówkami dojazdu.
6. Opinie o firmie
O wpływie opinii na pozycjonowanie wspominaliśmy już przy okazji tego artykułu. W przypadku pozycjonowania lokalnego odgrywają one jednak znacznie poważniejszą rolę niż w pozycjonowaniu ogólnym.
Google stawia na użyteczność, a bez wątpienia w wyborze lokalnego usługodawcy, opinie o nim znacznie ułatwią użytkownikowi podjęcie słusznej decyzji. Wpływ opinii na lokalne pozycjonowanie jest potwierdzony i mogą być one czynnikiem rzutującym na ranking strony w wyszukiwarce. Oprócz tego, odpowiednie recenzje stawiają miejscowy biznes w dobrym świetle nie tylko przed robotami Google, ale także potencjalnymi klientami.
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w obcym mieście i poszukujesz wypożyczalni samochodów. Wszyscy lokalni mieszkańcy, których pytasz o najlepszą z nich, wskazują Ci zawsze firmę X. A teraz przenieś to na obecność swojej lokalnej firmy w internecie. Ilekroć ktoś zapyta wyszukiwarkę o dobrego usługodawcę z danej branży w Twoim mieście, Google zawsze wyświetli na najlepszych miejscach Twoją firmę. Brzmi kusząco, prawda?
Lokalne pozycjonowanie to potencjalna “żyła złota”, która w połączeniu z wysoką jakością usług/produktów i dobrą obsługą klienta, jest w stanie stworzyć potężną, biznesową maszynę na regionalnym rynku. Aby mieć pewność, że lokalne pozycjonowanie przeprowadzane jest zgodnie z najwyższymi standardami, możesz zawsze
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book