Opinie klientów o Twojej firmie są bez wątpienia ważne. Odpowiadają one za tzw. social proof, czyli społeczny dowód na to, że Twój biznes działa i w jaki sposób to robi. Oceny w wyszukiwarkach są bardzo istotne dla lokalnych firm, ze szczególnym uwzględnieniem lokali usługowych i gastronomicznych. Im więcej opinii posiadasz, tym bardziej wiarygodna jest Twoja firma.
Otóż nie! A wręcz przeciwnie. Same “ochy i achy” powodują, że potencjalni klienci zaczynają być podejrzliwi w stosunku do ich autentyczności. Wszyscy jesteśmy bowiem ludźmi i wiemy, że perfekcja możliwa jest wyłącznie w świecie idei (spokojnie - wie o tym również Google).
Nie forsujemy oczywiście przekonania, że średnia ocen nie ma znaczenia, ale raczej to, że przy kilkudziesięciu lub kilkuset opiniach, średnia 5.0 raczej odstraszy klientów, niż ich zachęci. Nie powinieneś zafiksowywać się wyłącznie na średniej, ale również na ilości ocen. Jest to jeden z czynników wpływających na prawdopodobieństwo wyświetlenia Twojej firmy w wynikach lokalnego wyszukiwania.
Oczywiście nikt (oprócz Google) nie zna dokładnego, bezpośredniego wpływu ocen firmy w internecie na SEO, ale pewnym jest, że powinieneś zadbać o ich zróżnicowanie (włączając w to część opinii negatywnych) aby uwiarygodnić się nie tylko w oczach klientów, ale również wyszukiwarki.
Podsumowując tę część - oczywiście niepochlebne opinie firmy nie są pożądane, ale ich niewielki odsetek może być korzystny dla Twojego biznesu.
Zachowanie racjonalnej proporcji pomiędzy ilością ocen, a ich wartością (wiarygodny social proof), pozwoli przyciągnąć na Twoją witrynę więcej użytkowników. To, o czym trzeba teraz wspomnieć jest fakt, że na pozycjonowanie dobrze wpływa średni czas spędzany przez użytkownika na każdej Twojej podstronie oraz czas trwania całej sesji.
Różnorodne wyniki ocen wskazujące na ogólnie pozytywny odbiór Twojego biznesu sprawią, że użytkownicy będą chętniej spędzać czas na Twojej stronie, co w dłuższej perspektywie znajdzie odzwierciedlenie w jej pozycji w wyszukiwarce.
Brak informacji od klientów na temat Twoich produktów i usług może być dla Twojej firmy zgubne. Paradoksalnie, niepochlebne opinie mogą Cię przed tym zagrożeniem ustrzec. W jaki sposób?
Po pierwsze - dzięki opiniom od użytkowników możesz nieustannie rozwijać swój produkt lub usługę i dostosowywać ofertę maksymalnie do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Żadne badania nie będą tak dokładne i nie dadzą tak cennych informacji o postrzeganiu Twojej firmy, jak szczere opinie osób, które weszły w interakcję z Twoim biznesem.
Po drugie - negatywna opinia na temat Twojej firmy, a raczej to, jak na nią zareagujesz, może zadziałać na Twoją korzyść nie tylko w przypadku konkretnego klienta, ale również wszystkich innych osób, które zechcą się z tą opinią zapoznać.
Przygotuj strategię postępowania w przypadku pojawienia się złej oceny. Jeżeli zareagujesz odpowiednio, to pokażesz nie tylko autorowi opinii, że zależy Ci na zadowoleniu klientów i ich opinii, ale dowiedzą się o tym wszyscy, którzy będą śledzić oceny Twojej firmy w Google.
Co więcej, samo Google zachęca, aby reagować na komentarze dotyczące usług lub produktów, a więc z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że Twoje odpowiedzi wpłyną pozytywnie na lokalne SEO witryny.
Negatywna opinia daje więc szansę na polepszenie lokalnego pozycjonowania, jak również na zadbanie o reputację Twojej firmy w internecie.
Jak wiadomo, SEO uwielbia dobry content. Mało co może dostarczyć Ci tak cennych pomysłów związanych z tematami do tworzenia postów blogowych, jak właśnie opinie Twoich klientów - szczególnie te negatywne.
Niepochlebne oceny o Twojej marce dadzą Ci odpowiedzi na takie pytania, jak:
Dzięki tym informacjom dowiesz się, jak przebiega proces zakupowy związany z Twoją ofertą, a co za tym idzie, będziesz w stanie tworzyć content, który “otuli” potencjalnego klienta na każdym etapie podejmowania decyzji. Dodatkowo, pisane przez Ciebie artykuły będą doskonałym wsparciem dla działań SEO, a wcześniejsze, negatywne opinie, będą mogły stać się ważnym elementem budowy całej strategii pozycjonowania.
Mamy nadzieję, że w tej chwili już wiesz, że zła ocena firmy w Google to nie koniec świata. Oczywiście trzeba zwrócić uwagę na to, aby niezadowolonych klientów było jak najmniej, ale jeżeli już pojawi się jakiś malkontent, to starajmy się z jego opinii “wycisnąć” jak najwięcej i przekuć to w przyszły sukces naszego biznesu - również w perspektywie strategii SEO.
Pamiętaj również, że odpowiednia taktyka reakcji na negatywną opinię da Ci szansę, aby z wcześniejszego krytykanta zrobić lojalnego klienta, a kto wie - może nawet ambasadora marki.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book