Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek

23 października 2018

Internet ewoluuje. Co do tego nie ma wątpliwości. Synchronicznie zmieniają się również zachowania jego użytkowników. Jedną z zauważalnych różnic w działaniu internautów jest inne podejście do fraz, które wpisują oni w oknie wyszukiwarki. Stają się one coraz bardziej precyzyjne i rozbudowane.

 

Wynika to z faktu, że wielu z nas posługuje się wyszukiwarkami na co dzień i coraz lepiej znamy mechanizmy ich działania. Co więcej - narzędzia te są z miesiąca na miesiąc doskonalsze i najczęściej są w stanie zaserwować nam bardzo konkretne odpowiedzi na pytania lub wątpliwości. Czy fakt ten możesz wykorzystać na rzecz pozyskania dodatkowego ruchu na swojej stronie lub sklepie internetowym?

 

Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek

Jak wykorzystać zmianę w zachowaniach użytkowników wyszukiwarek na rzecz ruchu w swojej witrynie?

 

Punktem wyjścia do wykorzystania na rzecz swojej strony ewolucji zachowań użytkowników internetu, jest zrozumienie, w jaki sposób i do czego wykorzystują oni aktualnie wyszukiwarki. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, pytania zaczynają być coraz bardziej spersonalizowane, a osoby pragnące zrealizować swoją potrzebę, nie stronią od używania codziennego słownictwa i zwrotów.

 

Jeszcze kilka lat temu wykorzystywaliśmy do poszukiwań zwrotów i fraz, do jakich przyzwyczaiły nas wyszukiwarki i ich specyficzny model działania. Aktualnie “rozmawiamy” z Google prawie jak ze znajomym i pytamy o poradę w kwestiach, w których najczęściej pomagała nam rodzina lub przyjaciele.

 

Ewolucja zachowań wzięła się również z chęci “odsiania” bezwartościowych, acz sprytnie skonstruowanych przekazów reklamowych oraz z rozwoju zapytań głosowych (voice search stanowi aktualnie 20% wszystkich wyszukań w Google).

 

Nie pierwszy raz, skuteczną odpowiedzią na ten trend (chociaż winniśmy mówić raczej o stałej tendencji) jest content marketing. Zanim jednak do niego przejdziemy, przyjrzyjmy się statystykom i temu, co z nich wynika.

Ewolucja zapytań użytkowników wyszukiwarek w liczbach

 

Jak wynika z danych udostępnionych przez Google(1), internauci coraz częściej wykorzystują zapytania spersonalizowane i kontekstualne. Przyrost takich zachowań jest niebagatelny, bowiem na przestrzeni 2 lat przekroczył on w wielu wypadkach 100%.

 

Przywołajmy konkretne przykłady:

 

  • (…) buty dla (…) [np. wygodne buty dla biegacza]: +120%
  • szampon do (…) [np. szampon do rozjaśnionych włosów]: +130%
  • zapytania “dla mnie” [np. idealne ubezpieczenie samochodowe dla mnie]: +60%
  • czy powinienem (…) [np. co powinienem zjeść na lunch]: +65%

 

Jak widać na powyższych przykładach, użytkownicy odchodzą od pytań ogólnych, na rzecz konkretów, a co jeszcze ważniejsze – wyszukiwarki są w stanie sprostać ich potrzebom.

Dekada mobile i zapytań głosowych

 

Olbrzymi wpływ na zmianę zachowań użytkowników w wyszukiwarkach internetowych ma również fakt, że lwia część z nas wyposażona jest w smartfony z dostępem do internetu, a na popularności zyskuje, wspomniane wcześniej, wyszukiwanie głosowe. Jasnym jest, że pisząc o (kolejnym) “roku mobile” wystawialibyśmy się na śmieszność, dlatego bardziej adekwatnym jest już użycie zwrotu “dekada mobile”.

 

Jak wskazują specjaliści Google w innym artykule, ilość spersonalizowanych zapytań zadawanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych również notuje potężne wzrosty.

 

Dla przykładu wyszukiwania mobilne dla zapytań:

 

  • “czy potrzebuję…” wzrosły o 65%
  • “czy powinienem…” również zanotowały wzrost o 65%
  • “czy mogę…” stały się popularniejsze o 85%

 

Porządkując wiedzę zwróćmy jeszcze uwagę na ilość zapytań głosowych, które charakteryzują się rozbudowanymi, naturalnymi zwrotami względem wyszukiwarki. Otóż w 2016 roku stanowiły one 20% wszystkich zapytań, a spodziewać się można, że aktualnie odsetek ten jest jeszcze większy.

Odpowiedź na zachowania użytkowników? Odpowiedni content marketing!

 

Aby wykorzystać ewolucję zachowań użytkowników w wyszukiwarkach na swoją korzyść, musisz zredefiniować podejście do content marketingu, a przynajmniej sposób, w jaki go uprawiasz. Będzie to miało pozytywny wpływ na ogólne SEO Twojej witryny!

 

Przede wszystkim zastanów się, jakie pytania względem Twoich usług lub produktów może mieć użytkownik. Nastaw się na treści poradnikowe, które będą odpowiedzią na potrzeby lub wątpliwości potencjalnego klienta. W ten sposób ściągniesz dodatkowy ruch na stronę i zwiększysz prawdopodobieństwo konwersji. Co ważne, rozbudowane zapytania internautów kwalifikują się do tzw. fraz o niskiej konkurencyjności, dlatego szansa, że Twoja witryna wyląduje na szczycie wyników wyszukiwania jest naprawdę spora!

 

Zainwestuj czas i fundusze w rozbudowę takich zakładek jak blog, FAQ, czy baza wiedzy. To doskonałe miejsca do tego, aby dzielić się doświadczeniem i eksperckimi treściami, które zbudują Twój wizerunek jako specjalisty w branży, jak również ułatwią zachęcenie użytkownika do głębszego zapoznania się z innymi treściami na Twojej stronie.

 

Answerthepublic

 

Przygotowując odpowiednie tematy do tekstów pozyskujących ruch z rozbudowanych zapytań, możesz skorzystać z takiego narzędzia, jak Answerthepublic(2), które w przystępny sposób zasugeruje Ci najpopularniejsze “szerokie zapytania” związane z danym tematem. Warto również wsłuchać się w głos i zachowania swoich aktualnych klientów i śledzić fora oraz grupy w social media – to doskonałe miejsca do poznania realnych potrzeb i wątpliwości potencjalnych klientów.

 

Źródła

  1. https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/personal-needs-search-trends/
  2. https://answerthepublic.com

3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami » Bloger może upiec wiele marketingowych pieczeni na jednym ogniu   Byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie napomknęli... czytaj więcej

Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny? »   Co to jest SEO copywriting?   Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy zacząć od wyjaśnienia obu... czytaj więcej

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia... czytaj więcej

Czy istnieją darmowe działania SEO Czy istnieją darmowe działania SEO? » Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu mogłaby być bardzo krótka – nie. Nie chodzi jednak o niczym... czytaj więcej

Duplicate content Duplicate content
Czym jest i dlaczego jest zły?
»
O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników... czytaj więcej

Dystrybucja contentu – sprawdzone sposoby » Jak dystrybuować content?   Stworzenie dobrej treści wymaga pomysłu, czasu, wiedzy i umiejętności. Niemniej to... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Co to jest pozycjonowanie lokalne i jak je robić? Czym jest pozycjonowanie lokalne?   Pozycjonowanie lokalne to działania SEO mające na celu poprawienie miejsca... czytaj więcej
Audyt SEO - Jak wiele może od niego zależeć Audyt SEO
Jak wiele może od niego zależeć?
  Audyt SEO jest zazwyczaj pierwszym krokiem, rozpoczynającym prace nad pozycjonowaniem strony internetowej. Czym... czytaj więcej
Reklamy B2B na Facebook’u. Jak robić je dobrze? Jakie cele może realizować reklama na Facebook’u w sektorze B2B?   Media społecznościowe są potężnym... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz