Według udostępnionych na blogu Google danych, już w 2014 roku z opcji voice search w USA korzystało każdego dnia 55% nastolatków i 41% ludzi dorosłych. Dwa lata później, co piąte wyszukanie w Google (w perspektywie światowej) było komendą głosową. Takie liczby udowadniają, że żarty dawno się skończyły.
Poniżej opiszemy najważniejsze czynniki, które odróżniają wyszukiwanie głosowe od tekstowego. To właśnie na nich należy się skupić, aby zoptymalizować swoją stronę lub sklep do wyszukiwań głosowych.
Użytkownicy korzystający z voice search zadają zdecydowanie bardziej precyzyjne pytania niż osoby, które trzymają się tradycyjnego wyszukiwania tekstowego. Wynika to z charakterystyki języka naturalnego, który nie został skażony internetowymi nawykami.
W związku z tym, klasyczne podejście do targetowania, doboru słów kluczowych, ich analiza i optymalizacja, będą musiały ulec zmianie. To dodatkowa zachęta do tego, aby zadbać o pozycjonowanie long-tail, ponieważ coraz częściej wyszukiwarki będą obsługiwać złożone pytania typu “jak dojadę do najbliższego mechanika samochodowego, który zajmuje się niemieckimi samochodami”, a nie “mechanik samochodowy Łomianki”.
Ze względu na fakt, że wyszukiwania głosowe stosowane są najczęściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych, Twoja strona musi być dostosowana do obsługi ruchu ze smartfonów i tabletów (oczywiście jest jeszcze milion innych powodów, dla których powinna być ona “mobile-friendly” :)
Dobrą praktyką w tym względzie jest odpowiednie stosowanie znaczników metadanych bazujących na Schema.org, co odbije się pozytywnie na prawidłowym, pożądanym indeksowaniu treści strony oraz bardziej prawdopodobnym wyświetleniu tzw. Rich Snippets, czyli informacji dodatkowych.
Kolejnym elementem witryny, który dobrze wpływa na efekty wyszukiwania głosowego, jest połączenie naszej strony z systemami recenzji i opinii. Oprócz tego, że wykorzystamy social proof do promocji prezentowanego contentu lub oferowanego produktu, to jeszcze pozytywnie zadziałamy na SEO. Kuszące, prawda? Szczególnie jeżeli jesteśmy pewni, że opinie będą wyłącznie pozytywne ;)
Jak sformułowane pytania zadają użytkownicy wyszukiwarek głosowych? Otóż zdecydowana większość ich pytań zaczyna się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Odpowiedzi na ich wątpliwości najlepiej zawrzeć w zakładce FAQ. Nie tylko ułatwi ona znalezienie danych informacji na stronie internetowej, ale również zwiększy prawdopodobieństwo wyświetlenia się Twojej witryny na wyższych pozycjach wśród wyników voice search.
Jak wspomniane zostało powyżej, wyszukiwanie głosowe wykorzystywane jest często podczas poszukiwań produktów lub usług w danej lokalizacji. Na wzroście popularności voice search skorzystają więc najbardziej biznesy lokalne.
Aby ułatwić użytkownikom znalezienie swojej firmy, zadbaj o specyfikację Microdata i pomyśl o zabiegach pozycjonowania lokalnego.
Na dobry początek wyeksportuj raport wyszukiwanych haseł ze swojego konta AdWords. Następnie użyj filtrowania, aby odsiać hasła charakterystyczne dla najpopularniejszych “osobistych asystentów” (zaznaczyć należy, że każda technologia wspierająca voice search posiada swoją charakterystyczną komendę aktywującą). W związku z tym sprawdź, czy w raporcie pojawiają się takie frazy, jak: Siri, Alexa lub OK Google. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoi potencjalni klienci używają wyszukiwania głosowego.
Sprawdź również wszystkie zapytania, które zawierają ponad 6 słów. Dzięki temu dowiesz się, jakimi intencjami kierują się użytkownicy zainteresowani Twoją ofertą.
Na podstawie powyższych badań będziesz w stanie stwierdzić, jakie słowa generują ruch niskiej jakości na Twojej stronie internetowej. Weź pod uwagę szczególnie te, które wiążą się z niskim współczynnikiem konwersji i wysokim odsetkiem odrzuceń.
Warto dodać je do listy słów wykluczających, aby w przyszłości nie “przepalały” budżetów reklamowych.
Ze względu na charakterystykę zapytań z voice search sprawdź, czy Twoja aktualna lista wykluczająca nie zawiera pytań zaczynających się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Jeżeli takie pytania się na niej znajdują, to warto pomyśleć o ich usunięciu.
Spójrz raz jeszcze na raport wyszukiwań dla voice search. Wykorzystaj dowolne narzędzie dobrej jakości do generowania propozycji słów kluczowych i stwórz dłuższe frazy wyszukiwań, aby zapewnić sobie większy ruch w witrynie z voice search.
Możesz wykorzystywać również zwroty bardziej potoczne i typowe dla wyszukiwania głosowego, o czym pisaliśmy powyżej.
Dzięki powyższym zabiegom prawdopodobnie wyprzedzisz konkurencję i zwiększysz ruch z wyszukiwań głosowych na swojej witrynie. Warto już dziś zainteresować się tym, co można zyskać dzięki optymalizacji SEO i kampanii PPC pod voice search. Ta gra jest naprawdę warta świeczki!
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book