Jak voice search zmieni SEO i rynek reklamy online?

5
(98)


Popularność wyszukiwania głosowego

Według udostępnionych na blogu Google danych, już w 2014 roku z opcji voice search w USA korzystało każdego dnia 55% nastolatków i 41% ludzi dorosłych. Dwa lata później, co piąte wyszukanie w Google (w perspektywie światowej) było komendą głosową. Takie liczby udowadniają, że żarty dawno się skończyły.

Jak dostosować witrynę do voice search?

Poniżej opiszemy najważniejsze czynniki, które odróżniają wyszukiwanie głosowe od tekstowego. To właśnie na nich należy się skupić, aby zoptymalizować swoją stronę lub sklep do wyszukiwań głosowych.

  • Złożoność zapytań i long tail SEO

Użytkownicy korzystający z voice search zadają zdecydowanie bardziej precyzyjne pytania niż osoby, które trzymają się tradycyjnego wyszukiwania tekstowego. Wynika to z charakterystyki języka naturalnego, który nie został skażony internetowymi nawykami.

W związku z tym, klasyczne podejście do targetowania, doboru słów kluczowych, ich analiza i optymalizacja, będą musiały ulec zmianie. To dodatkowa zachęta do tego, aby zadbać o pozycjonowanie long-tail, ponieważ coraz częściej wyszukiwarki będą obsługiwać złożone pytania typu “jak dojadę do najbliższego mechanika samochodowego, który zajmuje się niemieckimi samochodami”, a nie “mechanik samochodowy Łomianki”.

  • Strona zoptymalizowana pod mobile

Ze względu na fakt, że wyszukiwania głosowe stosowane są najczęściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych, Twoja strona musi być dostosowana do obsługi ruchu ze smartfonów i tabletów (oczywiście jest jeszcze milion innych powodów, dla których powinna być ona “mobile-friendly” :)

Dobrą praktyką w tym względzie jest odpowiednie stosowanie znaczników metadanych bazujących na Schema.org, co odbije się pozytywnie na prawidłowym, pożądanym indeksowaniu treści strony oraz bardziej prawdopodobnym wyświetleniu tzw. Rich Snippets, czyli informacji dodatkowych.

  • Recenzje mile widziane

Kolejnym elementem witryny, który dobrze wpływa na efekty wyszukiwania głosowego, jest połączenie naszej strony z systemami recenzji i opinii. Oprócz tego, że wykorzystamy social proof do promocji prezentowanego contentu lub oferowanego produktu, to jeszcze pozytywnie zadziałamy na SEO. Kuszące, prawda? Szczególnie jeżeli jesteśmy pewni, że opinie będą wyłącznie pozytywne ;)

Użytkownicy zadają konkretne pytania. Daj im odpowiedzi! Wprowadź sekcję FAQ na swojej stronie internetowej

Jak sformułowane pytania zadają użytkownicy wyszukiwarek głosowych? Otóż zdecydowana większość ich pytań zaczyna się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Odpowiedzi na ich wątpliwości najlepiej zawrzeć w zakładce FAQ. Nie tylko ułatwi ona znalezienie danych informacji na stronie internetowej, ale również zwiększy prawdopodobieństwo wyświetlenia się Twojej witryny na wyższych pozycjach wśród wyników voice search.

Pozwól się znaleźć... lokalnie!

Jak wspomniane zostało powyżej, wyszukiwanie głosowe wykorzystywane jest często podczas poszukiwań produktów lub usług w danej lokalizacji. Na wzroście popularności voice search skorzystają więc najbardziej biznesy lokalne.

Aby ułatwić użytkownikom znalezienie swojej firmy, zadbaj o specyfikację Microdata i pomyśl o zabiegach pozycjonowania lokalnego.

Lokalne wyszukiwanie głosowe w wyszukiwarce Google

Jak przygotować swoją kampanię PPC do voice search?

  • Sprawdź, czy Twoja kampania aktualnie przyjmuje ruch z wyszukiwań głosowych

Na dobry początek wyeksportuj raport wyszukiwanych haseł ze swojego konta AdWords. Następnie użyj filtrowania, aby odsiać hasła charakterystyczne dla najpopularniejszych “osobistych asystentów” (zaznaczyć należy, że każda technologia wspierająca voice search posiada swoją charakterystyczną komendę aktywującą). W związku z tym sprawdź, czy w raporcie pojawiają się takie frazy, jak: Siri, Alexa lub OK Google. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoi potencjalni klienci używają wyszukiwania głosowego.

Sprawdź również wszystkie zapytania, które zawierają ponad 6 słów. Dzięki temu dowiesz się, jakimi intencjami kierują się użytkownicy zainteresowani Twoją ofertą.

  • Zoptymalizuj swoją kampanię pod względem słów kluczowych (listy wykluczające)

Na podstawie powyższych badań będziesz w stanie stwierdzić, jakie słowa generują ruch niskiej jakości na Twojej stronie internetowej. Weź pod uwagę szczególnie te, które wiążą się z niskim współczynnikiem konwersji i wysokim odsetkiem odrzuceń.

Warto dodać je do listy słów wykluczających, aby w przyszłości nie “przepalały” budżetów reklamowych.

  • Przejrzyj zawartość aktualnej listy wykluczających słów kluczowych

Ze względu na charakterystykę zapytań z voice search sprawdź, czy Twoja aktualna lista wykluczająca nie zawiera pytań zaczynających się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Jeżeli takie pytania się na niej znajdują, to warto pomyśleć o ich usunięciu.

  • Stwórz nową listę słów kluczowych dla swoich kampani PPC

Spójrz raz jeszcze na raport wyszukiwań dla voice search. Wykorzystaj dowolne narzędzie dobrej jakości do generowania propozycji słów kluczowych i stwórz dłuższe frazy wyszukiwań, aby zapewnić sobie większy ruch w witrynie z voice search.

Możesz wykorzystywać również zwroty bardziej potoczne i typowe dla wyszukiwania głosowego, o czym pisaliśmy powyżej.

SEO i kampania PPC gotowa na voice search

Dzięki powyższym zabiegom prawdopodobnie wyprzedzisz konkurencję i zwiększysz ruch z wyszukiwań głosowych na swojej witrynie. Warto już dziś zainteresować się tym, co można zyskać dzięki optymalizacji SEO i kampanii PPC pod voice search. Ta gra jest naprawdę warta świeczki!

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 98


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn