Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics musisz zaimplementować odpowiedni kod na swojej stronie internetowej. Pozwoli Ci on na zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających Twoją witrynę, tworzenie raportów, a następnie na wyciąganie odpowiednich wniosków.
Zanim jednak przejdziesz do praktycznego wykorzystywania Google Analytics, musisz poznać przynajmniej podstawowe jego możliwości i zapoznać się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi działania tego funkcjonalnego narzędzia.
Zaglądając wewnątrz Google Analytics, musisz wiedzieć co kryje się pod danymi zwrotami, aby odpowiednio je interpretować. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką ściągę.
Sesja w Google Analytics to zbiór działań na stronie wykonywanych przez danego użytkownika. Wyobraź sobie, że internauta X wchodzi na Twoją witrynę, przegląda produkt Y, następnie produkt Z, a na końcu dokonuje transakcji. Wszystkie te zdarzenia są interpretowane jako jedna sesja.
Wygaśnięcie sesji następuje po 30 minutach braku aktywności, o północy (wówczas jedna sesja dzielona jest na dwie - przed północą i po niej) oraz w przypadku, gdy zmieni się źródło, z którego przybył użytkownik (np. wszedł on na Twoją stronę z Facebooka, zostawił otwartą kartę przeglądarki, a następnie wszedł z reklamy w Google - Analytics zinterpretuje to jako dwie sesje, z czego pierwsza uważana będzie za zamknięta).
Użytkownik definiowany jest z perspektywy pliku cookie pozostawionego w danej przeglądarce. Jedna przeglądarka - jedno cookie - jeden użytkownik. Jedna osoba w związku z tym, może być interpretowana jako trzech użytkowników, np. gdy przeglądasz daną stronę najpierw na laptopie, następnie na tablecie, a na końcu na smartfonie.
Działa to również w drugą stronę, gdy z jednej przeglądarki korzysta kilka osób, np. na domowym komputerze.
Zdarzenie (hit lub event) to akcja podjęta przez użytkownika w ramach witryny. Zdarzenia muszą być wcześniej zdefiniowane w kodzie śledzenia, o którym wspominaliśmy na początku artykułu i mogą one obejmować m.in.: wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w link, scroll strony, pobranie pliku, komentarz, odtworzenie video i inne.
Skoro już wiesz, co oznaczają poszczególne określenia, z którymi możesz spotkać się w Google Analytics, czas przejść do podstawowych danych obecnych w narzędziu. Dzięki nim będziesz mógł interpretować zachowania użytkowników i ulepszać swoją stronę internetową pod wieloma różnymi kątami.
Wskaźnik ten pozwoli Ci stwierdzić, jak “głęboko” użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną podczas jednej wizyty. Określa on ilość odsłon poszczególnych podstron w ramach jednej sesji. Im jest ich więcej, tym lepiej, chyba że wizyty - mimo swojego rozbudowania - nie prowadzą do konwersji lub gdy posiadasz stronę typu one-page, która z natury rzeczy nie będzie mogła pochwalić się okazałym współczynnikiem odsłon w ramach wizyty.
Kluczem do zadowalającej ilości odsłon jest atrakcyjny content i rozbudowane linkowanie wewnętrzne, oraz przejrzysta nawigacja, która zachęca do wyświetlenia kolejnych podstron.
Google Analytics to potężne narzędzie, które zbiera również dane demograficzne i dane o zainteresowaniach użytkowników odwiedzających Twoją witrynę.
Dzięki niemu możesz wyciągnąć informacje o płci, wieku, czy miejscu zamieszkania gości Twojej strony, jak również o przeglądarkach i urządzeniach, z których korzystają. Dzięki temu możesz z łatwością określić profil swojego klienta i optymalizować stronę pod kątem osób, które najchętniej korzystają z Twoich produktów lub usług.
Na ten temat popełniliśmy już obszerny artykuł, który znajdziesz TUTAJ. W skrócie, współczynnik odrzuceń to stosunek wizyt na stronie, podczas których nie została podjęta żadna akcja, do ogółu wizyt w witrynie.
Im niższy bounce rate tym najczęściej lepiej dla Twojego biznesu, dlatego warto zadbać o odpowiednią funkcjonalność strony i atrakcyjną z perspektywy użytkownika treść. Dzięki temu zwiększą się szanse na konwersję. A gdy już o tym mowa…
Jest to kluczowy wskaźnik efektywności, dzięki któremu możesz jasno stwierdzić, czy Twoja strona internetowa spełnia pokładane w niej nadzieje, a więc np. czy pozwala Ci na bezpośrednią sprzedaż usług lub produktów.
Współczynnik konwersji określa ilość wizyt zakończonych podjęciem pożądanej akcji przez użytkownika, w stosunku do ogółu wizyt w witrynie. Optymalizacja konwersji jest więc jednym z najważniejszych działań prowadzących do zwiększenia efektywności strony internetowej.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to metryka wskazująca uśredniony czas trwania jednej sesji. Podobnie jak ilość wyświetleń w ramach wizyty, średni czas spędzony na stronie mówi o zaangażowaniu użytkownika i jakości umieszczanych w witrynie treści.
Jak już widzisz, Google Analytics ma potężne możliwości, chociaż omówiliśmy raptem kilka z nich. Poznaj swoich użytkowników, udoskonalaj witrynę i świadomie działaj na rzecz swojego interesu w internecie!
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book