Czym jest i jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

5
(1)


Co oznacza współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń to wskaźnik, który odnosi się do wizyt w witrynie, podczas których użytkownik odwiedza tylko jedną podstronę, nie wykonuje żadnej akcji i opuszcza daną stronę lub sklep internetowy. Obliczany jest on na podstawie ilości tego typu wizyt w stosunku do ogółu wszystkich odwiedzin w witrynie.
 

Br = Lo / Ww

Br - bounce rate

Lo - liczba odrzuceń 

Ww - wszystkie wizyty

 
Na niezadowalający wynik odrzuceń może mieć wpływ wiele elementów strony - od jej układu, przez treść i layout po zbyt długi czas ładowania. Podstawowymi zabiegami ułatwiającymi walkę z tą zmorą, jest audyt witryny pod kątem liczby odrzuceń i późniejsza, wielostopniowa optymalizacja. W tym wypadku nie ma miejsca na “wydaje mi się”, ponieważ lekarstwem mogą być tylko twarde dane i przemyślane zabiegi dostosowujące witrynę do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

W jaki sposób Google interpretuje współczynnik odrzuceń?

Bounce rate oznacza nie tylko to, że potencjalny klient nie dokona zakupu w Twoim sklepie internetowym, ale może mieć również negatywny wpływ na SEO witryny. Google dba o to, aby dostarczać użytkownikom możliwie wartościowych treści i odpowiadać ich rzeczywistym potrzebom, przez co wskaźnik odnoszący się do braku zainteresowania contentem może wpływać wyłącznie negatywnie na to, jak algorytm wyszukiwarki będzie traktował Twoją stronę.
 
Co prawda nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy współczynnik odrzuceń jest brany przez Google pod uwagę w ustalaniu wyników wyszukiwania, jednak nasze doświadczenie i wiedza wskazują na wysokie prawdopodobieństwo takiego stanu rzeczy. Jedno jest pewne - zaangażowanie użytkownika i jego zadowolenie powinno być dla Ciebie celem samym w sobie. Osiągnięcie go na pewno pozytywnie wpłynie na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce.
 
Jakie zdarzenia traktowane są jako “odrzucenie”?
 

  • Brak aktywności na stronie przez czas dłuższy niż 30 minut
  • Wpisanie nowego adresu URL i przejście do nowej strony
  • Zamknięcie karty lub całej przeglądarki
  • Kliknięcie “wstecz” skutkujące przejściem do innej witryny lub wyników wyszukiwania
  • Kliknięcie w link prowadzący poza witrynę

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie internetowej lub w sklepie internetowym?

6 cennych wskazówek

  • Przyspieszenie ładowania strony

 
Jednym z głównych czynników wpływających na wskaźnik odrzuceń jest wolne ładowanie strony. Współczesny użytkownik internetu jest niezwykle niecierpliwy i nie ma zamiaru czekać na pełne wczytanie treści strony dłużej niż kilka sekund.
 
Zwróć również uwagę na fakt, że już ponad połowa internautów korzysta z sieci za pomocą smartfonów będąc często poza zasięgiem szybkich sieci. Sprawdź jak szybko ładuje się Twoja strona i zadbaj o to, aby możliwie skrócić czas załadowania się pełnego contentu witryny.
 

  • Poprawienie nawigacji w witrynie

 
Poruszanie się po stronie lub sklepie internetowym, w którym panuje chaos, jest frustrujące. Odpowiednia nawigacja, która ułatwia znalezienie najważniejszych informacji i części witryny, to ważna składowa dobrych praktyk projektowania stron WWW.
 
Aby przeanalizować poprawność nawigacji witryny, potrzebna będzie Ci prawdopodobnie pomoc specjalistów, ponieważ na zachowania użytkowników w sklepie internetowym lub na stronie wpływ ma bardzo wiele czynników. Analiza zachowań odbiorców i optymalizacja strony pod kątem UX to proces wymagający wiedzy, doświadczenia, umiejętności i zaangażowania dedykowanych temu programów, jak np. HotJar lub Crazy Egg, pozwalających m.in. na nagrywanie sesji użytkowników, tworzenie map ciepła i kliknięć.
 

  • Optymalizacja CTA

 
CTA, czyli call to action, to tzw. “wezwanie do działania”. Najczęściej przyjmuje formę rozkazującą i znajduje się na buttonach lub banerach zachęcających do przejścia na inną podstronę lub np. do karty produktu w e-commerce.
 
Wyposażenie strony w nawigację z przejrzystym, przekonywującymi CTA, pozwoli zwiększyć zaangażowanie użytkowników, a co za tym idzie - zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
 

  • Jakościowy content odpowiadający tytułowi i meta-description

 
Nic tak skutecznie nie angażuje odbiorców jak wysokiej jakości treści odpowiadające ich potrzebom. Jeżeli poświęcisz wystarczająco dużo czasu i pracy na tworzenie contentu, który pokochają użytkownicy, to z dużym prawdopodobieństwem nie będziesz musiał martwić się wysokim współczynnikiem odrzuceń.
 
To jednak nie wszystko. Tworząc treści na stronę internetową, blog lub do e-sklepu zadbaj, aby opatrzone one były odpowiednim tytułem (title) i opisem (meta-description). Pełnią one rolę informującą o zawartości strony, przez co osoby poszukujące informacji na dany temat dowiedzą się, czego mogą spodziewać się po kliknięciu w odnośnik do Twojej witryny. Pamiętaj również, że muszą one odpowiadać realnej zawartości strony, ponieważ w przeciwnym wypadku odbiorca może poczuć się oszukany i przy następnych poszukiwaniach omijać Twoją stronę szerokim łukiem.
 

  • Linkowanie wewnętrzne

 
Bogata treść strony zasługuje na wewnętrzne linkowanie pomiędzy artykułami lub produktami. Pomóż użytkownikom na wejście “w głąb” contentu swojej witryny poprzez odpowiednie linkowanie. Jest to szczególnie ważne w przypadku e-commerce, w którym na karcie produktu możesz wykorzystywać mechanizmy up-sellingu i cross-sellingu, aby zwiększyć średnią wartość koszyka klienta.

Zmniejszanie współczynnika odrzuceń - podsumowanie

Jak już widzisz, zmniejszenie bounce rate na Twojej stronie to zadanie wymagające analizy, czasu, pracy i umiejętności. Gra jest jednak warta świeczki, ponieważ zaangażowany użytkownik prędzej zamieni się w konsumenta Twoich produktów lub usług, a Google na witrynę z oddanym audytorium patrzeć będzie znacznie przychylniej, co wpłynie pozytywnie na pozycję Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.