Jak organizować konkursy w Social Media?

30 października 2018

Masz pytania?

 

Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych jest dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów, a także rozszerzenia swojej społeczności. W zależności od tego jaki kanał wykorzystujesz, zasady nieco się różnią. Niestety, mnóstwo osób popełnia błąd i organizuje konkursy niezgodnie z regulaminem danego portalu. W poniższym artykule podpowiemy, jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku oraz Instagramie.

 

Zaczniemy od Facebooka, ponieważ tutaj mamy największe obostrzenia. Przede wszystkim przygotuj oficjalny regulamin konkursu. Co powinno się w nim znaleźć?

 

  • Informacje o organizatorze, czyli Twojej firmie;
  • Dokładne daty rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu – szczegółowo określ do kiedy przyjmowane są zgłoszenia oraz kiedy ogłosisz wyniki;
  • Zaznacz, kto może wziąć udział w konkursie, np. pod względem wieku;
  • Zasady konkursu – tu należy opisać, jak będzie przebiegał konkurs, co powinien zrobić uczestnik, aby wygrać, a czego robić nie wolno;
  • Opis nagród, warto tu umieścić zapis o braku możliwości zamiany nagrody na ekwiwalent pieniężny;
  • Informacje o zwycięzcach – wskaż gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana lista zwycięzców;
  • Dodatkowe informacje – regulamin portalu wymaga zapisu, iż Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności wobec każdego uczestnika konkursu oraz informacji, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.

 

Czego nie możesz wymagać od uczestników konkursu organizowanego na Facebooku?

 

Warunkiem wzięcia udziału w konkursie nie może być udostępnienie postu oraz tagowanie. Tu organizatorzy, zaślepieni możliwością zdobycia dużych, naturalnych zasięgów, najczęściej popełniają błąd. Tym samym konkurs staje się nielegalny. Oczywiście możesz poprosić fanów o dobrowolne udostępnianie, czy oznaczanie znajomych pod postem konkursowym.

 

Konkurs w Social Media – Unikaj loterii!

 

Kolejny często popełniany błąd to rozwiązanie konkursu w drodze losowania. Być może zdarzyło Wam się widzieć na fanpage’u transmitowane na żywo losowanie nazwisk zwycięzców. Organizując loterię na swoim profilu, podlegasz ustawie o grach hazardowych. Wiąże się to z koniecznością spełnienia warunków formalnych, tj. złożenia wniosku do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie loterii oraz wniesienia opłaty za udzielenie zezwolenia.

 

Dodatkowo nadzór nad loterią powinna sprawować osoba ze Świadectwem Ministra Finansów. Pomijając tę ścieżkę, możesz zostać oskarżony o przestępstwo skarbowe. Narażasz również uczestników, którzy także mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Musisz przyznać, że łatwiej będzie rozstrzygnąć konkurs w inny sposób.

 

Inne kwestie prawne związane z konkursem

 

Pamiętaj jeszcze o:

 

  • Wartości nagrody. Jeżeli przekroczy kwotę 760 zł zostanie obarczona obowiązkiem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego 10% podatku od nagrody. Nie dotyczy to konkursów o tematyce naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej lub dziennikarskiej.

 

  • Zakazie przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowych, chyba że wyrażą na to zgodę.

 

Jak z konkursem na Instagramie?

 

W przypadku Instagrama zasady są zdecydowanie prostsze. Powinieneś jedynie jasno podać zasady, np. ograniczenia wiekowe i terytorialne, wymagania konkursowe, datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu oraz sposób wyłonienia i ogłoszenia zwycięzców (oczywiście nie losujemy). Umieść również informację, podobnie jak w przypadku Facebooka, o braku odpowiedzialności Instagrama wobec uczestników.

 

Znaczącą różnicą w stosunku do Facebooka jest możliwość umieszczenia w wymaganiach konkursowych konieczności polubienia lub skomentowania postu, umieszczenia na swoim profilu zdjęcia z # konkursowym czy obserwowania Twojego profilu.

 

Ocena
Ilość ocen: 0 Średnia ocena: 0

Masz pytania?

5 kroków do 1000 Instagramowych followersów 5 kroków do 1000 Instagramowych followersów »   Instagram wciąż zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodych użytkowników mediów społecznościowych,... czytaj więcej

Czy social media mogą wpływać na pozycję strony Czy social media mogą wpływać na pozycję strony? » Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje   W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są... czytaj więcej

Jak założyć sklep na Facebooku? Przewodnik krok po kroku »   Potencjał marketingowy tego portalu jest wszystkim znany, ale wciąż stosunkowo niewiele osób wykorzystuje go... czytaj więcej

Reklamy B2B na Facebook’u. Jak robić je dobrze? » Jakie cele może realizować reklama na Facebook’u w sektorze B2B?   Media społecznościowe są potężnym... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Jak sprawdzić, czy został nałożony filtr Google? Google nakłada ostre kary w postaci filtrów na wszystkie strony internetowe, które łamią jego regulamin. Jak sprawdzić, czy... czytaj więcej
Co może zrobić dla ciebie agencja AdWords? Współpraca z agencją wyspecjalizowaną w prowadzeniu kampanii marketingu internetowego jest przyszłościową inwestycją. To... czytaj więcej
W jaki sposób radca prawny może wykorzystywać działania z zakresu marketingu internetowego?   Dla niektórych branż, możliwości reklamy zostały jednak ograniczone. Wynika to z zasad narzuconych przez... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno