Jak organizować konkursy w Social Media?

Masz pytania?
Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych jest dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów, a także rozszerzenia swojej społeczności. W zależności od tego jaki kanał wykorzystujesz, zasady nieco się różnią. Niestety, mnóstwo osób popełnia błąd i organizuje konkursy niezgodnie z regulaminem danego portalu. W poniższym artykule podpowiemy, jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku oraz Instagramie.
Zaczniemy od Facebooka, ponieważ tutaj mamy największe obostrzenia. Przede wszystkim przygotuj oficjalny regulamin konkursu. Co powinno się w nim znaleźć?
- Informacje o organizatorze, czyli Twojej firmie;
- Dokładne daty rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu – szczegółowo określ do kiedy przyjmowane są zgłoszenia oraz kiedy ogłosisz wyniki;
- Zaznacz, kto może wziąć udział w konkursie, np. pod względem wieku;
- Zasady konkursu – tu należy opisać, jak będzie przebiegał konkurs, co powinien zrobić uczestnik, aby wygrać, a czego robić nie wolno;
- Opis nagród, warto tu umieścić zapis o braku możliwości zamiany nagrody na ekwiwalent pieniężny;
- Informacje o zwycięzcach – wskaż gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana lista zwycięzców;
- Dodatkowe informacje – regulamin portalu wymaga zapisu, iż Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności wobec każdego uczestnika konkursu oraz informacji, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.
Czego nie możesz wymagać od uczestników konkursu organizowanego na Facebooku?
Warunkiem wzięcia udziału w konkursie nie może być udostępnienie postu oraz tagowanie. Tu organizatorzy, zaślepieni możliwością zdobycia dużych, naturalnych zasięgów, najczęściej popełniają błąd. Tym samym konkurs staje się nielegalny. Oczywiście możesz poprosić fanów o dobrowolne udostępnianie, czy oznaczanie znajomych pod postem konkursowym.
Konkurs w Social Media – Unikaj loterii!
Kolejny często popełniany błąd to rozwiązanie konkursu w drodze losowania. Być może zdarzyło Wam się widzieć na fanpage’u transmitowane na żywo losowanie nazwisk zwycięzców. Organizując loterię na swoim profilu, podlegasz ustawie o grach hazardowych. Wiąże się to z koniecznością spełnienia warunków formalnych, tj. złożenia wniosku do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie loterii oraz wniesienia opłaty za udzielenie zezwolenia.
Dodatkowo nadzór nad loterią powinna sprawować osoba ze Świadectwem Ministra Finansów. Pomijając tę ścieżkę, możesz zostać oskarżony o przestępstwo skarbowe. Narażasz również uczestników, którzy także mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Musisz przyznać, że łatwiej będzie rozstrzygnąć konkurs w inny sposób.
Inne kwestie prawne związane z konkursem
Pamiętaj jeszcze o:
- Wartości nagrody. Jeżeli przekroczy kwotę 760 zł zostanie obarczona obowiązkiem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego 10% podatku od nagrody. Nie dotyczy to konkursów o tematyce naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej lub dziennikarskiej.
- Zakazie przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowych, chyba że wyrażą na to zgodę.
Jak z konkursem na Instagramie?
W przypadku Instagrama zasady są zdecydowanie prostsze. Powinieneś jedynie jasno podać zasady, np. ograniczenia wiekowe i terytorialne, wymagania konkursowe, datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu oraz sposób wyłonienia i ogłoszenia zwycięzców (oczywiście nie losujemy). Umieść również informację, podobnie jak w przypadku Facebooka, o braku odpowiedzialności Instagrama wobec uczestników.
Znaczącą różnicą w stosunku do Facebooka jest możliwość umieszczenia w wymaganiach konkursowych konieczności polubienia lub skomentowania postu, umieszczenia na swoim profilu zdjęcia z # konkursowym czy obserwowania Twojego profilu.
Masz pytania?




Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Czym jest i dlaczego jest zły? O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników... czytaj więcej


Nasze certyfikaty


