Jak organizować konkursy w Social Media?

30 października 2018

Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych jest dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów, a także rozszerzenia swojej społeczności. W zależności od tego jaki kanał wykorzystujesz, zasady nieco się różnią. Niestety, mnóstwo osób popełnia błąd i organizuje konkursy niezgodnie z regulaminem danego portalu. W poniższym artykule podpowiemy, jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku oraz Instagramie.

 

Zaczniemy od Facebooka, ponieważ tutaj mamy największe obostrzenia. Przede wszystkim przygotuj oficjalny regulamin konkursu. Co powinno się w nim znaleźć?

 

  • Informacje o organizatorze, czyli Twojej firmie;
  • Dokładne daty rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu – szczegółowo określ do kiedy przyjmowane są zgłoszenia oraz kiedy ogłosisz wyniki;
  • Zaznacz, kto może wziąć udział w konkursie, np. pod względem wieku;
  • Zasady konkursu – tu należy opisać, jak będzie przebiegał konkurs, co powinien zrobić uczestnik, aby wygrać, a czego robić nie wolno;
  • Opis nagród, warto tu umieścić zapis o braku możliwości zamiany nagrody na ekwiwalent pieniężny;
  • Informacje o zwycięzcach – wskaż gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana lista zwycięzców;
  • Dodatkowe informacje – regulamin portalu wymaga zapisu, iż Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności wobec każdego uczestnika konkursu oraz informacji, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.

 

Czego nie możesz wymagać od uczestników konkursu organizowanego na Facebooku?

 

Warunkiem wzięcia udziału w konkursie nie może być udostępnienie postu oraz tagowanie. Tu organizatorzy, zaślepieni możliwością zdobycia dużych, naturalnych zasięgów, najczęściej popełniają błąd. Tym samym konkurs staje się nielegalny. Oczywiście możesz poprosić fanów o dobrowolne udostępnianie, czy oznaczanie znajomych pod postem konkursowym.

 

Konkurs w Social Media – Unikaj loterii!

 

Kolejny często popełniany błąd to rozwiązanie konkursu w drodze losowania. Być może zdarzyło Wam się widzieć na fanpage’u transmitowane na żywo losowanie nazwisk zwycięzców. Organizując loterię na swoim profilu, podlegasz ustawie o grach hazardowych. Wiąże się to z koniecznością spełnienia warunków formalnych, tj. złożenia wniosku do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie loterii oraz wniesienia opłaty za udzielenie zezwolenia. Dodatkowo nadzór nad loterią powinna sprawować osoba ze Świadectwem Ministra Finansów. Pomijając tę ścieżkę, możesz zostać oskarżony o przestępstwo skarbowe. Narażasz również uczestników, którzy także mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Musisz przyznać, że łatwiej będzie rozstrzygnąć konkurs w inny sposób.

 

Inne kwestie prawne związane z konkursem

 

Pamiętaj jeszcze o:

 

  • Wartości nagrody. Jeżeli przekroczy kwotę 760 zł zostanie obarczona obowiązkiem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego 10% podatku od nagrody. Nie dotyczy to konkursów o tematyce naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej lub dziennikarskiej.
  • Zakazie przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowych, chyba że wyrażą na to zgodę.

 

Jak z konkursem na Instagramie?

 

W przypadku Instagrama zasady są zdecydowanie prostsze. Powinieneś jedynie jasno podać zasady, np. ograniczenia wiekowe i terytorialne, wymagania konkursowe, datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu oraz sposób wyłonienia i ogłoszenia zwycięzców (oczywiście nie losujemy). Umieść również informację, podobnie jak w przypadku Facebooka, o braku odpowiedzialności Instagrama wobec uczestników.

 

Znaczącą różnicą w stosunku do Facebooka jest możliwość umieszczenia w wymaganiach konkursowych konieczności polubienia lub skomentowania postu, umieszczenia na swoim profilu zdjęcia z # konkursowym czy obserwowania Twojego profilu.

5 kroków do 1000 Instagramowych followersów 5 kroków do 1000 Instagramowych followersów » Instagram wciąż zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodych użytkowników mediów społecznościowych, którzy... czytaj więcej

Czy social media mogą wpływać na pozycję strony? » Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje   W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są... czytaj więcej

Jak założyć sklep na Facebooku? Przewodnik krok po kroku »   Potencjał marketingowy tego portalu jest wszystkim znany, ale wciąż stosunkowo niewiele osób wykorzystuje go... czytaj więcej

Reklamy B2B na Facebook’u. Jak robić je dobrze? » Jakie cele może realizować reklama na Facebook’u w sektorze B2B?   Media społecznościowe są potężnym... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Mobile First Index – czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Aktualizacja W 2015 roku, po raz pierwszy liczba wyszukań na urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google przewyższyła... czytaj więcej
Czy to już naprawdę koniec google+ Czy to już definitywny koniec Google +? O Google + mówiło się jako powstającej dla Facebooka konkurencji. Serwis społecznościowy od internetowego giganta w wersji... czytaj więcej
Dobre linki, to znaczy jakie? Cechy pożądanych linków przychodzących   Znaczenie jakości linków przychodzących dla SEO   Pozyskiwanie backlinków jest bronią obosieczną. Jeżeli... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz