W 2015 roku, po raz pierwszy liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google przewyższyła liczbę tych, generowanych przez komputery stacjonarne oraz laptopy. Na globalne zmiany w użytkowaniu wyszukiwarki Google, gigant z Mountain View odpowiedział wprowadzeniem odpowiednich modyfikacji do swojego algorytmu.
Mobile-first Indexing - zmiana w wyszukiwarce Google, zapowiedziana pod koniec 2016 roku (która przy ocenie strony bierze pod uwagę także jej zawartość mobilną) wywołała niemało zamieszania. Do tej pory algorytmy Google przy zwracaniu odpowiednich wyników wyszukiwania na zapytanie brały pod uwagę głównie treść strony w jej wersji desktopowej.
Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że mobilne wersje stron często znacząco różnią się od swoich komputerowych odpowiedników. Specjaliści kalifornijskiej firmy zauważyli, że z powodu różnic w treści, użytkownik urządzenia mobilnego mógł trafić na witrynę, która nie odpowiadała precyzyjnie na jego zapytanie.
Docelowo system oceny witryn Google ma brać pod uwagę mobilną wersję strony i jej zawartość, ponieważ zarówno zapytania w wyszukiwarce, jak i odsłony witryn w skali światowej są generowane głównie przez smartfony, tablety i inne podobne urządzenia. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem mobile-first indexing i nie ma jeszcze oficjalnej daty wprowadzenia tych zmian. Dnia 26 marca 2018 roku Google ogłosiło na swoim blogu oficjalne wprowadzenie indeksacji witryn internetowych w oparciu o Mobile First Index.
Zagadnienie to można rozpatrywać z perspektywy pozycji w wynikach wyszukiwania, jak i samej użyteczności stron. Jeżeli w pierwszym przypadku (po wprowadzeniu mobile-first indexing) strona w wersji mobilnej będzie zawierała mniej treści niż jej wersja desktopowa, wówczas jej pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania spadną na rzecz stron konkurencyjnych, w których nie będzie występował tego typu problem.
Druga równie ważna kwestia nie odnosi się już do działania algorytmów oceniających wyszukiwarki, a do samej użyteczności strony. Najwyższe pozycje w organicznych wynikach Google na niewiele się zdadzą, jeżeli użytkownik szybko opuści stronę bez zaznajomienia się z jej zawartością (co dobrze pokażą nam statystyki Google Analytics, rejestrując wysoki współczynnik odrzuceń).
Jeśli strona nie wyświetla się poprawnie i przejrzyście na urządzeniach mobilnych, ryzykujemy niemal pewną utratą ponad połowy użytkowników. Trzeba pamiętać o tym, że osoba odwiedzająca witrynę za pomocą telefonu, przegląda internet w inny sposób, niż użytkownik korzystający z komputera. Konieczność przybliżania tekstu wyświetlanego małą czcionką, szukanie elementów menu, które nie jest responsywne, słabo widoczne odnośniki, konieczność przewijania strony w lewo i prawo w celu dotarcia do treści – to wszystko zniechęci użytkownika mobilnego do korzystania z witryny.
Użytkownicy urządzeń mobilnych wykazują się także mniejszą cierpliwością i tolerancją dla wolnego wczytywania się strony.
Jak wykazują badania przeprowadzone przez Google - 53% procent odwiedzających rezygnuje z odwiedzenia strony jeżeli jej czas wczytywania wynosi ponad 3 sekundy.
Optymalne dostosowanie witryny do potrzeb jej wyświetlania na smartfonach czy tabletach nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście z pomocą przychodzi samo Google. Oprócz znanych od lat zaleceń dla webmasterów, którymi twórcy stron mogą kierować się przy tworzeniu witryn, wyszukiwarka udostępnia również testy, sprawdzające czy nasza witryna spełnia wymagania dla stron responsywnych oraz czy nie ma problemów z szybkością ich działania.
To podstawowe narzędzie, dzięki któremu możemy przeanalizować, czy zasoby naszej witryny nie ładują się zbyt wolno.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Za jego pomocą możemy sprawdzić czas odpowiedzi serwera, optymalizację obrazów, kody CSS i JavaScript blokujące renderowanie oraz to, czy strona korzysta z pamięci podręcznej przeglądarki. Powyższe parametry sprawdzimy zarówno dla renderu strony przez Googlebota komórkowego jak i Googlebota dla wersji komputerowej.
W styczniu 2018 do narzędzia Page Speed Insights dodano wskaźniki pokazujące dwa parametry:
Narzędzie to pozwala ocenić, czy nasza witryna jest przystosowana do obsługi urządzeń mobilnych.
Dostępne pod adresem:
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Częste błędy zwracane w Mobile Friendly Test wskazują na:
Komunikat podsumowujący test będzie miał wygląd:
Wystąpienie takich komunikatów oznacza, że strona jest całkowicie nieresponsywna, co będzie wymagało większych nakładów pracy, aby zapewnić jej poprawne wyświetlanie w różnych rozdzielczościach.
Oczekiwanym wynikiem Mobile Friendly Test jest komunikat:
Dostępne pod adresem:
https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb
Narzędzie to pozwala sprawdzić szybkość ładowania witryny na urządzeniach mobilnych. Pozwala również uzyskać informację na temat zmian, które mogą przyspieszyć działanie witryny.
Za pomocą opisanych powyżej narzędzi sprawdzisz mobilność i poprawność wyświetlania Twojej strony na urządzeniach o różnej rozdzielczości. Dostosowanie strony internetowej do wymogów poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych pozwoli utrzymać Ci wypracowane dotąd pozycje oraz zachować jak najniższy współczynnik odrzuceń w statystykach. To z kolei przełoży się na większą konwersję i pomoże w osiąganiu celów biznesowych wyznaczonych dla Twojej witryny. Dlatego już teraz warto dostosować naszą stronę internetową pod najnowsze wymagania, aby sprostać zmianom które nadeszły w 2018 roku.
Mariusz Świątek
Specjalista SEO
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book