Jak wybrać dobrą nazwę domeny dla swojej strony internetowej?

26 września 2018

Dobór odpowiedniego adresu domeny dla strony internetowej bywa często bagatelizowany. “Przecież liczy się zawartość witryny, a nie to, co wpisujemy w oknie przeglądarki!” - nic bardziej mylnego.

 

Rozważne skonstruowanie adresu witryny jest ważne dla wszystkich posiadaczy stron internetowych, ale jeszcze większą uwagę powinny zwrócić na niego osoby, które planują z obecności swojej firmy lub osoby w internecie uczynić źródło zarobku. Dlaczego?

 

Masz pytania?

Nazwa domeny – element wizerunku i tożsamości marki

 

O ile bez większego problemu możesz zmienić adres swojego zamieszkania lub działalności firmy, o tyle adres Twojego biznesu w internecie powinien być elementem stałym. Dzieje się tak z przynajmniej dwóch powodów:

 

  • Nazwa domeny jest częścią szeroko rozumianego wizerunku firmy w sieci

 

Jeżeli prowadzisz szkolenia BHP, to adres strony lepiejbezkasku.pl będzie – najdelikatniej pisząc – nieodpowiedni. Umyślnie sprowadzamy ten fakt do absurdu, aby możliwie najdobitniej uzmysłowić Ci, że nazwa domeny wpływa na ogólny obraz Twojej firmy w oczach użytkowników.

 

  • Adres internetowy to element Twojej tożsamości w przestrzeni cyfrowej

 

Tutaj należy zadać sobie pytanie – czym w zasadzie jest tożsamość? W uproszczeniu jest to “pozostawanie tym samym”. Dlatego właśnie adres Twojej domeny powinien korespondować z nazwą firmy lub przynajmniej z tym, co robisz. Musi być ona kojarzona z marką, aby nie wprowadzać użytkowników w zakłopotanie lub niepewność, czy trafili oni pod odpowiedni – nomen omen – adres.

 

Czy adres domeny wpływa na pozycjonowanie?

 

Odpowiedź może być dla wielu zaskakująca, ale NIE! Nasycenie słowami kluczowymi adresu nie wpływa na polepszenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Co prawda wciąż można umieszczać w nim key words, ale służy to wyłącznie budowaniu marki, co znów może mieć wpływ na SEO, ale o tym napiszemy poniżej.

 

Dobre praktyki w doborze adresu strony internetowej

 

Jakimi prawidłami się więc posługiwać, aby adres witryny był przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek? Kieruj się 6 poniższymi wskazówkami, a z większym prawdopodobieństwem zbliżysz się w tym względzie do sukcesu.

 

1) Zadbaj o unikalność i powiązanie z marką

 

O ile słowa kluczowe w URL strony nie wpływają na jej pozycjonowanie, o tyle może nań wpływać ilość wzmianek o marce w internecie. Na ich podstawie wyszukiwarka ocenia adekwatność i wartość strony, przez co chętniej będzie ją wyświetlać użytkownikowi podczas jego poszukiwań.

 

Adres Twojej strony internetowej powinien być możliwie prosty i zapadający w pamięć oraz kojarzący się z marką. Unikaj (o ile to możliwe) wszelkich myślników i liczb. Zaburzą one czytelność adresu.

 

2) Adres powinien być krótki, łatwy do zapamiętania, wymówienia i zapisania

 

Ale nie za krótki! Nazwa domeny powinna być charakterystyczna, łatwa do zapamiętania i korespondować z brandem, ale co również istotne – być prosta do przeczytania, wymówienia lub zapisania.

 

Postaraj się wypracować złoty środek pomiędzy zwięzłością, a jasnym kojarzeniem się adresu internetowego z marką. Może najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie w nim nazwy Twojej firmy?

 

3) Rozszerzenie domeny

 

Wybierając najlepsze rozszerzenie domeny dla siebie zastanów się, na jakich rynkach będzie operować Twoja firma i w jakich językach dostępna będzie domena. Dobrą praktyką jest dobranie rozszerzenia do danego kraju. Jeżeli z jakichś względów Ci to nie odpowiada, zawsze możesz wybrać popularne .com lub .eu.

 

Istnieje jeszcze jedna możliwość, a mianowicie wybór niestandardowego rozszerzenia domeny, czyli np. .me, lub .co. Jest to dobre rozwiązanie dla firm, których regionalne rozszerzenie (lub .com / .eu) jest już zajęte i niemożliwe do przejęcia.

 

4) Nazwa domeny powinna być intuicyjna

 

Zadbaj o to, aby adres Twojej strony internetowej przywodził odbiorcy bezpośrednio na myśl to, co ona zawiera. Jeżeli z jakiś względów nie chcesz zdecydować się na nazwę swojej firmy w adresie, to może warto zastanowić się nad skonstruowaniem go w taki sposób, aby użytkownik od razu wiedział, czego się spodziewać po przejściu na daną witrynę?

 

Na przykład jeżeli zajmujesz się akurat produkcją wysokiej jakości makaronów tradycyjnymi metodami, to odpowiednią nazwą domeny może być: domowemakarony.pl.

 

5) Weryfikuj dostępność domeny

 

Oto jest! Perfekcyjnie dobrana nazwa domeny. Zdążyłeś już nawet otworzyć z tej okazji szampana, a tu nagle…okazuje się, że dana domena jest niedostępna. Sugerujemy na bieżąco weryfikować, czy dany adres jest “wolny” na jednym z wielu obecnych w internecie portali temu poświęconych.

 

6) Domena z rynku wtórnego – im starsza, tym lepsza?

 

Decydując się na wybór domeny, która funkcjonowała już w przestrzeni internetowej, warto zweryfikować nie tyle jej wiek (powszechnie powtarzany jest mit o tym, że ma on wpływ na SEO), ile jakość linków przychodzących. To właśnie one mogą ostatecznie znacznie ułatwić lub utrudnić późniejsze pozycjonowanie Twojej witryny.

 

Wybór nazwy domeny. Podsumowanie.

 

Jak widzisz, z pozoru tak prozaiczna czynność jak wybór adresu dla strony internetowej może nastręczyć wielu problemów. Na szczęście dzięki powyższemu, krótkiemu poradnikowi, powinieneś dać sobie z tym zadaniem radę. Pamiętaj – odpowiednia nazwa domeny będzie towarzyszyć Twojej marce przez długi czas, a może nawet zostanie z nią na zawsze, dlatego nie spiesz się z wyborem i dokładnie przemyśl swoją decyzję. Powodzenia!

 

Ocena
Ilość ocen: 0 Średnia ocena: 0

Masz pytania?

Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie SSL a SEO Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO »   Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę, ale... czytaj więcej

Fragmenty rozszerzone
Czym są i jak je wykorzystać?
»
  Atrakcyjny i wyróżniający opis strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google to sposób, aby jednocześnie pomóc... czytaj więcej

Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny »   Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy... czytaj więcej

6 sprawdzonych sposobów na poprawę pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarce » SEO sklepu internetowego - 6 złotych zasad   Pozycjonowanie to maraton, a nie sprint, a do każdego długiego biegu... czytaj więcej

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia marketingowa... czytaj więcej

Jak ponownie przyciągnąć do e-sklepu klientów, którzy od dawna nic nie kupili? » Zadbaj o klienta już w czasie zakupów – Cross-selling i up selling   Zacznijmy od momentu, kiedy udało Ci się... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Na czym polega prowadzenie kampanii linków sponsorowanych? Wyszukiwarka internetowa jest uniwersalnym narzędziem przeznaczonym do promocji stron, ale prowadzone w jej ramach działania... czytaj więcej
Co może zrobić dla ciebie agencja AdWords? Współpraca z agencją wyspecjalizowaną w prowadzeniu kampanii marketingu internetowego jest przyszłościową inwestycją. To... czytaj więcej
Mobile First Index – czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Aktualizacja W 2015 roku, po raz pierwszy liczba wyszukań na urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google przewyższyła... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno