Jak voice search zmieni SEO i rynek reklamy online?

1 października 2018

Jak korzystać z wyszukiwarki internetowej? To proste! Wystarczy wpisać interesującą nas frazę, wcisnąć enter i voilà! A gdyby tak zamiast stukać w klawisze... wypowiedzieć interesujące nas hasło na głos i zaczekać na reakcję wyszukiwarki, która uraczy nas miłym głosem niosącym informacje na dany temat? To nie scena z filmu dziejącego się w odległej przyszłości, a zupełnie aktualna scena z wielu domów i firm na całym świecie!

 

Wyszukiwanie głosowe (voice search) to kolejne udogodnienie przygotowane przez wiodące wyszukiwarki (w tym Google) dla użytkowników, a jednocześnie olbrzymie wyzwanie dla marketerów i specjalistów SEO/SEM, którzy muszą przygotować swoje strony i kampanie reklamowe do prawdziwej rewolucji. Co więcej - powinni robić to nie z myślą o przyszłości, ale zająć się tym natychmiast!

 

Voice search, czyli wyszukiwanie głosowe. Nadchodzi rewolucja w SEO i reklamie internetowej

 

Voice search to feature wyszukiwarek, który umożliwia docieranie do informacji na dany temat za pośrednictwem poleceń głosowych. Technologia ta jest od dłuższego czasu ogólnodostępna w narzędziach Google, Apple i Amazon, ale boom na nią jest stosunkowo świeży. Zaczyna on również docierać do Polski, dlatego warto zastanowić się już teraz, co należy zrobić, aby maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie nam daje i jednocześnie nie dać się wyprzedzić konkurencji.

 

Popularność wyszukiwania głosowego

 

Według udostępnionych na blogu Google danych, w 2014 roku z opcji voice search w USA korzystało każdego dnia 55% nastolatków i 41% ludzi dorosłych. Dwa lata później, co piąte wyszukanie w Google (w perspektywie światowej) było komendą głosową. Takie liczby udowadniają, że żarty się skończyły.

 

Jak dostosować witrynę do voice search?

 

Poniżej opiszemy najważniejsze czynniki, które odróżniają wyszukiwanie głosowe od tekstowego. To właśnie na nich należy się skupić, aby zoptymalizować swoją stronę lub sklep do wyszukiwań głosowych.

 

Złożoność zapytań i long tail SEO

 

Użytkownicy korzystający z voice search zadają zdecydowanie bardziej precyzyjne pytania niż osoby, które trzymają się tradycyjnego wyszukiwania tekstowego. Wynika to z charakterystyki języka naturalnego, który nie został skażony internetowymi nawykami.

W związku z tym, klasyczne podejście do targetowania, doboru słów kluczowych, ich analiza i optymalizacja, będą musiały ulec zmianie. To dodatkowa zachęta do tego, aby zadbać o pozycjonowanie long-tail, ponieważ coraz częściej wyszukiwarki będą obsługiwać złożone pytania typu “jak dojadę do najbliższego mechanika samochodowego, który zajmuje się niemieckimi samochodami”, a nie “mechanik samochodowy Łomianki”.

 

Strona zoptymalizowana pod mobile

 

Ze względu na fakt, że wyszukiwania głosowe stosowane są najczęściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych, Twoja strona musi być dostosowana do obsługi ruchu ze smartfonów i tabletów (oczywiście jest jeszcze milion innych powodów, dla których powinna być ona “mobile-friendly” 🙂 ).

Dobrą praktyką w tym względzie jest odpowiednie stosowanie znaczników metadanych bazujących na Schema.org, co odbije się pozytywnie na prawidłowym, pożądanym indeksowaniu treści strony oraz bardziej prawdopodobnym wyświetleniu tzw. Rich Snippets, czyli informacji dodatkowych.

 

Recenzje mile widziane

 

Kolejnym elementem witryny, który dobrze wpływa na efekty wyszukiwania głosowego, jest połączenie naszej strony z systemami recenzji i opinii. Oprócz tego, że wykorzystamy social proof do promocji prezentowanego contentu lub oferowanego produktu, to jeszcze pozytywnie zadziałamy na SEO. Kuszące, prawda? Szczególnie jeżeli jesteśmy pewni, że opinie będą wyłącznie pozytywne 😉

Użytkownicy zadają konkretne pytania. Daj im odpowiedzi! Wprowadź sekcję FAQ na swojej stronie internetowej

 

Jak sformułowane pytania zadają użytkownicy wyszukiwarek głosowych? Otóż zdecydowana większość ich pytań zaczyna się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Odpowiedzi na ich wątpliwości najlepiej zawrzeć w zakładce FAQ. Nie tylko ułatwi ona znalezienie danych informacji na stronie internetowej, ale również zwiększy prawdopodobieństwo wyświetlenia się Twojej witryny na wyższych pozycjach wśród wyników voice search.

 

Pozwól się znaleźć… lokalnie!

 

Jak wspomniane zostało powyżej, wyszukiwanie głosowe wykorzystywane jest często podczas poszukiwań produktów lub usług w danej lokalizacji. Na wzroście popularności voice search skorzystają więc najbardziej biznesy lokalne.

Aby ułatwić użytkownikom znalezienie swojej firmy, zadbaj o specyfikację Microdata i pomyśl o zabiegach pozycjonowania lokalnego.

 

Lokalne wyszukiwanie głosowe w wyszukiwarce Google

Jak przygotować swoją kampanię PPC do voice search?

 

Sprawdź, czy Twoja kampania aktualnie przyjmuje ruch z wyszukiwań głosowych

 

Na dobry początek wyeksportuj raport wyszukiwanych haseł ze swojego konta AdWords. Następnie użyj filtrowania, aby odsiać hasła charakterystyczne dla najpopularniejszych “osobistych asystentów” (zaznaczyć należy, że każda technologia wspierająca voice search posiada swoją charakterystyczną komendę aktywującą). W związku z tym sprawdź, czy w raporcie pojawiają się takie frazy, jak: Siri, Alexa lub OK Google. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoi potencjalni klienci używają wyszukiwania głosowego.

Sprawdź również wszystkie zapytania, które zawierają ponad 6 słów. Dzięki temu dowiesz się, jakimi intencjami kierują się użytkownicy zainteresowani Twoją ofertą.

 

Zoptymalizuj swoją kampanię pod względem słów kluczowych (listy wykluczające)

 

Na podstawie powyższych badań będziesz w stanie stwierdzić, jakie słowa generują ruch niskiej jakości na Twojej stronie internetowej. Weź pod uwagę szczególnie te, które wiążą się z niskim współczynnikiem konwersji i wysokim odsetkiem odrzuceń.

Warto dodać je do listy słów wykluczających, aby w przyszłości nie “przepalały” budżetów reklamowych.

 

Przejrzyj zawartość aktualnej listy wykluczających słów kluczowych

 

Ze względu na charakterystykę zapytań z voice search sprawdź, czy Twoja aktualna lista wykluczająca nie zawiera pytań zaczynających się od “jak?”, “kiedy?”, “co?”, “gdzie?” i “dlaczego?”. Jeżeli takie pytania się na niej znajdują, to warto pomyśleć o ich usunięciu.

 

Stwórz nową listę słów kluczowych dla swoich kampani PPC

 

Spójrz raz jeszcze na raport wyszukiwań dla voice search. Wykorzystaj dowolne narzędzie dobrej jakości do generowania propozycji słów kluczowych i stwórz dłuższe frazy wyszukiwań, aby zapewnić sobie większy ruch w witrynie z voice search.

Możesz wykorzystywać również zwroty bardziej potoczne i typowe dla wyszukiwania głosowego, o czym pisaliśmy powyżej.

 

SEO i kampania PPC gotowa na voice search

 

Dzięki powyższym zabiegom prawdopodobnie wyprzedzisz konkurencję i zwiększysz ruch z wyszukiwań głosowych na swojej witrynie. Warto już dziś zainteresować się tym, co można zyskać dzięki optymalizacji SEO i kampanii PPC pod voice search. Ta gra jest naprawdę warta świeczki!

Czy social media mogą wpływać na pozycję strony? » Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje   W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są... czytaj więcej

3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami » Bloger może upiec wiele marketingowych pieczeni na jednym ogniu   Byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie napomknęli... czytaj więcej

Szybsza strona Szybsza strona, to lepsze wyniki w Google? »   Czy prędkość działania witryny może mieć realne przełożenie na wyniki pozycjonowania? Czy bycie o 5 milisekund... czytaj więcej

Jak negatywne opinie wpływają na SEO? »   Oceny firm w wyszukiwarkach - jak to działa i czy jest istotne z perspektywy SEO?   Opinie klientów o Twojej... czytaj więcej

Budowanie wizerunku marki dzięki reklamie wideo » Łatwiej zaangażować klienta, gdy wie z jaką marką ma do czynienia. Poznaj ogromne możliwości reklam wideo w budowaniu... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Czy warto samodzielnie wypozycjonować stronę? Pozycjonowanie jest narzędziem do promowania stron internetowych, z którego można korzystać samodzielnie. W internecie bez... czytaj więcej
Google Tag Manager – nadawanie uprawnień do konta Google Tag Manager jest narzędziem, które ułatwia pracę z różnymi kodami marketingowymi, m.in. Google AdWords, Facebook,... czytaj więcej
3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami Bloger może upiec wiele marketingowych pieczeni na jednym ogniu   Byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie napomknęli... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz