Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny

5
(1)


 

Idealna strona dla użytkowników i do pozycjonowania

Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to mała, średnia czy duża firma lub korporacja, to każdy powinien mieć świadomość, że to dzięki stronie docieramy do potencjalnych klientów, a także kreujemy swój wizerunek. Bo strona internetowa to także nasza wizytówka - można by powiedzieć, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Wcześniej, czy później każda strona będzie wymagała odpowiedniej i skutecznej promocji w sieci. Im wcześniej tym lepiej.

Aby jednak działania były skuteczne, strona powinna spełniać szereg warunków, które znacząco ułatwią jej promowanie, a w szczególności skuteczne pozycjonowanie. Oczywiście idealna sytuacja to taka, w której specjalista SEO od początku uczestniczy w procesie tworzenia strony. W takim przypadku płynnie będziemy mogli połączyć od razu dwa elementy:

  • część przeznaczona dla użytkowników, czyli User Experience, a więc wszystkie elementy dzięki którym korzystanie ze strony będzie maksymalnie uproszczone i wygodne
  • część dotycząca optymalizacji strony pod kątem wytycznych Google

I w ten sposób finalnie otrzymujemy stronę, która od samego początku będzie zaprojektowana zarówno dla użytkowników, jak i pod kątem przyszłych działań pozycjonerskich.

Oczywiście i niestety tego typu sytuacje nie zdarzają się zbyt często, a szkoda :-) Z reguły specjalista SEO dostaje na warsztat stronę już gotową, nad którą musi mozolnie pracować, wprowadzając na nią wszystkie elementy odpowiadające wytycznym Google. A często jest wymagana gruntowna przebudowa strony, aby zaczęła spełniać wszystkie warunki zarówno pod kątem użytkowników, jak i Google.

Jednak mając świadomość, jak powinna wyglądać strona idealna, możemy od samego początku budować ją tak, aby spełniała dwa powyższe warunki. O czym więc powinniśmy wiedzieć zanim na dobre rozpoczniemy projektowanie naszej strony internetowej?

Po pierwsze struktura strony

Przed rozpoczęciem budowy strony musimy wziąć pod uwagę różne czynniki - do jakich klientów będziemy chcieli dotrzeć, co powinno znaleźć się na stronie, jakie informacje musimy na niej umieścić. A także pomyśleć o promocji strony, bo przecież po to ją tworzymy żeby dotrzeć do jak największej ilości klientów. Szczególnie ważne są wszystkie aspekty związane z przyszłymi działaniami SEO.

Dobrze zaprojektowana i rozplanowana struktura strony spowoduje, że wszystkie treści i ogólnie zawartość witryny będzie odpowiednio i przejrzyście uporządkowana. Trzeba mieć na uwadze, że bardzo często strona z biegiem czasu będzie się rozwijać (będą dochodzić nowe treści, informacje, usługi, produkty, blog itd.) i ich wprowadzanie musi być logiczne w ramach wcześniej zaprojektowanej struktury strony.

Planowanie struktury musi być rozważne, bo robimy to zarówno pod kątem użytkowników, jak i robotów Google. Obie strony muszą mieć w jasny sposób pokazane, które treści i informacje są najważniejsze i jak je odnaleźć.

Utworzenie przejrzystej listy kategorii, w których będą rozmieszczone odpowiednie treści i informacje pozwoli robotom Google na łatwe zorientowanie się, co strona ma do pokazania. Dodatkowo odpowiednie połączenie pomiędzy kategoriami (linkowanie wewnętrzne) znacząco ułatwi robotom Google poznanie całej witryny, a tym samym skuteczniejszą indeksację. Podobnie będzie w przypadku użytkowników, którzy nie będą musieli szukać danych informacji, czy wręcz domyślać się, co i gdzie ewentualnie mogłoby się znajdować.

Strona z wieloma podstronami, czy może one-page

Jeśli zastanawiasz się nad stroną typu one-page, czyli taką, która nie posiada dodatkowych podstron i wszystkie informacje zebrane są na stronie głównej w ciągu kolejnych, przewijanych elementów, to może jednak lepiej to przemyśleć. W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę rodzaj naszego biznesu, a także sprawdzić konkurencję i może się okazać, że na przykład w ogóle nie stosuje ona tego typu rozwiązania.

Pomimo tego, że na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że strona one-page będzie wystarczająca (czasami rzeczywiście, w niektórych przypadkach, tak może być), bardzo często będzie to złe rozwiązanie, które może utrudnić, a czasami wręcz uniemożliwić skuteczne i efektywne pozycjonowanie. Po prostu przy stronie one-page, gdy specjalista SEO ma do optymalizacji tylko jedną stronę, musi na niej umieścić wszystkie elementy, których Google wymaga i które podnoszą wartość naszej witryny. W momencie gdy konkurencja może to zrobić za pomocą wielu podstron, z góry będziemy skazani na porażkę, bo Google zawsze będzie lepiej traktować strony rozbudowane i zawierające więcej wymaganych elementów odpowiednio podzielonych pomiędzy różne podstrony.

Dlatego warto jednak wziąć pod uwagę, że pod kątem działań SEO zawsze będzie lepsza strona, która jest rozbudowana i zawiera podstrony.

Niezależnie ile podstron będzie znajdować się w strukturze naszej witryny, odpowiednia nawigacja to podstawa. Jej głównym celem jest zapewnienie użytkownikowi sprawne i bezproblemowe poruszanie się po całej stronie. Musi być przejrzysta, logiczna i wpisywać się w zasadę - maks. trzy kliknięcia i jestem tam gdzie chcę.

Ponadto podstrony powinny być w sposób logiczny połączone przy pomocy linkowania wewnętrznego. Linkowanie wewnętrzne pozwoli na jeszcze łatwiejsze przeglądanie strony przez użytkownika (będzie mógł się zagłębiać w strukturze strony w ramach danego tematu przy pomocy jednego kliknięcia, co spowoduje, że spędzi więcej czasu na naszej stronie), a ponadto jest bardzo dobrze widziane przez Google, którego roboty mogą w ten sposób efektywniej i szybciej indeksować całą witrynę.

Jeśli witryna jest mocno rozbudowana i zawiera naprawdę sporo podstron, to warto dodać wyszukiwarkę, która ułatwi użytkownikom wyszukiwanie interesujących ich informacji.

Warto stworzyć pod każdą usługę oddzielną, dedykowaną jej podstronę. W ten sposób naturalnie zwiększymy miejsce na więcej wartościowych treści, a także jeszcze bardziej ułatwimy użytkownikom dostęp do konkretnych informacji. Ponadto takie rozwiązanie znacząco usprawnia i ułatwia pozycjonowanie. Będziemy mogli wykorzystać o wiele więcej fraz kluczowych, a także, co jest bardzo ważne, dopasować konkretne podstrony pod pojedyncze frazy kluczowe lub grupy fraz tematycznie ze sobą powiązanych.

User Experience, czyli ułatwiaj, uproszczaj, zachęcaj

Zaczynając budowę strony na pewno będziesz myśleć nad kwestią wizualną. I tutaj trzeba mieć na uwadze, że wszystkie elementy składające się na wygląd strony, a więc kolorystyka, grafiki, a także teksty, nie powinny rozpraszać uwagi użytkownika, a także “obciążać” wizualnie strony.

Schludnie, przejrzyście i prosto - strona ma przede wszystkich dostarczać odpowiednich i merytorycznych informacji, których użytkownik poszukuje, bo to one są najważniejsze. Przede wszystkim chcemy sprzedać usługę lub produkt, które musimy odpowiednio i atrakcyjnie “opakować”.

Jednak witryna to przede wszystkim miejsce, które musi być maksymalnie przyjazne dla każdego użytkownika. Google wyraźnie komunikuje, że projektując stronę, w pierwszej kolejności należy pamiętać o użytkownikach. Ich pierwsze wrażenie może zdecydować, czy zechcą zostać na stronie, czy szybko z niej wyjdą.

Jednym z elementów User Experience będzie oczywiście dopracowana nawigacja, jednak są i inne, które będą robić pozytywne wrażenie na użytkownikach. Na przykład jeśli regularnie będziemy umieszczać artykuły na blogu zawierające atrakcyjne grafiki, czy ten filmy (dodatkowo zachęcając użytkowników do przeczytania artykułu za pomocą “zajawek” na stronie głównej), to na pewno będzie miało to pozytywny wpływ na każdego użytkownika.

Pomocnym narzędziem, które pozwoli nam badać zachowania użytkowników jest Google Analytics. Dzięki niemu będziemy mogli dowiedzieć się, czy jakieś elementy na stronie wymagają poprawy, z jakich ewentualnie będzie można zrezygnować, bo nie cieszą zbytnim zainteresowaniem użytkowników.

Treści na stronie - dużo, więcej i jeszcze więcej

Dobra i przemyślana strona powinna zawierać jak najwięcej wysokiej jakości treści. Bezwzględnie należy unikać kopiowania treści z innych witryn - duplicate content Google uważa za niedozwolone techniki i może ukarać stronę filtrem, z którego będziemy wychodzić wiele miesięcy.

Teksty na stronie ściśle wiążą się z frazami, które będziemy chcieli pozycjonować. Im więcej treści (a tym samym podstron) tym lepiej będziemy mogli rozplanować rozmieszczenie fraz kluczowych na stronie. To także możliwość stworzenia naprawdę długiej listy fraz. Wszystko to służy temu, aby nasza strona zaczęła się pojawiać na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google, a także wyjściu na przeciw użytkownikom, którzy poprzez różne hasła szukają świadczonych przez nas usług, czy produktów, które posiadamy.

Obecnie większość stron powstaje na różnych CMS-ach (Systemach Zarządzania Treścią). Powinniśmy wybrać taki, który pozwoli nam bez problemu dodawać treści wszędzie tam, gdzie będziemy chcieli (w tym także na stronie głównej). Jest to bardzo ważne, bo w przypadku gdy nasz CMS nie posiada takiej funkcji, sami skazujemy się na porażkę z konkurencją, która posiada rozbudowane i unikalne treści. A modyfikacja takiego CMS-a bardzo często jest niemożliwa lub utrudniona ze względu na to, jak taki System został zakodowany przez twórców.

Mobilna wersja strony - bez tego ani rusz

Obecniem standardem jest posiadanie mobilnej wersji strony. Duża część ruchu w sieci odbywa się przy pomocy urządzeń mobilnych. I jeśli chcesz, aby także z tego kanału pozyskiwać klientów, to bezwzględnie musisz posiadać wersję mobilną swojej strony.

Przy projektowaniu strony możemy wybrać spośród dwóch opcji wersji mobilnej:

  • wersja pierwsza to taka, która posiada oddzielny adres URL, np. http://m.adresstrony.pl/ - w opcji tej można umieścić zupełnie inną treść od tej, która znajduje się na wersji desktopowej.
  • wersja druga to tzw. RWD, czyli Responsive Web Design - w tej opcji wersja mobilna będzie taka sama, jak desktopowa, tylko będzie dostosowywać się do danego urządzenia mobilnego (jego rozdzielczości), na którym aktualnie jest wyświetlana. Cała zawartość jest taka sama, jak w wersji desktopowej.

Optymalizacja strony pod kątem wytycznych i rekomendacji Google

Aby działania pozycjonerskie miały szanse na sukces, to każda strona wymaga szerokiej optymalizacji. Optymalizacja to proces ciągły. Nawet jeśli przeprowadzimy całościową optymalizację na etapie budowy strony, to przy każdej zmianie na stronie, np. przy wprowadzaniu nowych treści musimy je odpowiednio dopasować pod każdym względem. Ponadto algorytm Google cały czas się zmienia i to co dzisiaj jest skutecznie, jutro może zostać zastąpione innym elementem, który będzie miał większą wartość dla Google.

Musimy pamiętać o jeszcze innym czynniku, który jest bardzo ważny zarówno w trakcie optymalizacji, jak i w przypadku User Experience. Chodzi mianowicie o szybkość ładowania się strony na wszystkich urządzeniach, zarówno mobilnych, jak i desktopowych.

Więcej na temat mobilnych wersji oraz prędkości strony znajdziesz tutaj:

https://internetica.pl/blog/mobile-first-index-twoja-strona-dostosowana-urzadzen-mobilnych/

Ze strony, która zbyt długo się ładuje, użytkownicy będą po prostu szybko wychodzić. Nikt nie będzie czekał kilku lub kilkunastu sekund, aż strona w pełni się załaduje i będzie można z niej korzystać.

Jak więc widać, dobra i przyjazna strona zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki Google, wymaga sporego nakładu pracy. Jednak raz dobrze wykonana praca będzie procentować w przyszłości. Strona stworzona w ten sposób już “na wejściu” będzie gotowa do szeroko zakrojonej promocji w sieci, a szczególnie do skutecznego pozycjonowania.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Zofia Mazurowska

Sales Development Representative

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn