Czy social media mogą wpływać na pozycję strony?

3 października 2018

Temat wpływu działalności w social media na SEO towarzyszy nam niemal od początku pojawienia się portali społecznościowych i ze zmiennym natężeniem co jakiś czas powraca.

 

Czy jakiekolwiek kampanie marketingowe prowadzone na Facebook’u, Instagramie, YouTube, Twitterze, czy G+ mogą pomóc Twojej stronie w osiągnięciu lepszych wyników w wyszukiwarce? Odpowiedź brzmi - TAK! Z poniższego artykułu dowiesz się jak możesz wykorzystać social media na korzyść SEO swojej witryny.

 

Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje

 

W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są uwzględniane w czynnikach rankingowych wyszukiwarki. Sprawa załatwiona, prawda? Bynajmniej!

 

Przez lata pojawiło się wiele dowodów udowadniających nie taką znów słabą współzależność pomiędzy działaniami podejmowanymi w mediach społecznościowych, a ich wpływowi na ostateczną pozycję strony (lub podstrony) w wynikach wyszukiwania.

 

Pochylmy się na chwilę nad jednym z eksperymentów potwierdzających tę hipotezę, który został niedawno przeprowadzony przez specjalistów z Hootsuite.

 

Podjęli się oni przeanalizowania SEO opublikowanych przez siebie artykułów, które zostały podzielone według następującego schematu:

 

  • 30 z nich nie otrzymało żadnego (ani organicznego, ani płatnego) wsparcia ze strony social media.
  • 30 zostało udostępnionych po publikacji na Twitterze.
  • Ostatnia 30, oprócz udostępnienia na Twitterze, była treścią sponsorowaną przez 2-dni w budżecie 100$ każda.

 

Efekty? Pierwsza grupa nie zanotowała żadnych zmian w pozycji, druga zaliczyła 12% wzrost widoczności, a trzecia mogła wykazać się aż 22% poprawą w wynikach wyszukiwania.

 

Social media wpływają nie wprost na SEO strony pod wieloma, różnymi kątami

 

Patrząc na całą relację w sposób logiczny można w niezbyt skomplikowany sposób wykazać, że działalność w mediach społecznościowych wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce, nawet jeżeli algorytmy Google nie biorą ich bezpośrednio pod uwagę. Poniżej wykażemy w jaki sposób.

 

Media społecznościowe a SEO - wzajemne relacje

1) Doskonałe miejsce do promocji contentu

 

Social media są prostym w użyciu i efektywnym miejscem do promocji tworzonych treści. Nawet doskonale skrojone pod SEO teksty mogą nie przykuć uwagi odbiorców lub nawet do nich nie dotrzeć. Media społecznościowe są w stanie zmienić taki obraz rzeczy.

O ile słabo wypozycjonowana strona może nie przedrzeć się w sposób swobodny do uwagi odbiorcy, o tyle materiał udostępniony w social media już tak. Co więcej – treści udostępniane na portalach takich jak Facebook, czy Twitter, które przekierowują użytkowników do danej witryny, wykazują się wysokim wskaźnikiem zaangażowania odbiorców, a to już bez wątpienia jest brane pod uwagę przez algorytmy Google.

Dodatkowo zasięgi organiczne w social media powodują, że stworzony przez nas artykuł “niesie się” dalej wraz z każdym polubieniem i podaniem dalej. To znów zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania dodatkowego ruchu w witrynie, co jest mile widziane przez roboty wyszukiwarek.

 

2) Social media pośredniczą w budowaniu linków

 

Naturalną konsekwencją poszerzającego się dzięki mediom społecznościowym zasięgu organicznego Twojego materiału jest możliwość pozyskania dodatkowych, wartościowych linków przychodzących do witryny.

Dobry content wysokiej jakości może trafić do rozpoznawalnego blogera lub influencera, który znów może być skłonny do podzielenia się nim na swojej stronie, co będzie pozytywnym czynnikiem wpływającym na SEO Twojej witryny.

 

3) Wpływ social media na rozpoznawalność marki. Czy to ma znaczenie dla pozycjonowania?

 

Media społecznościowe umożliwiają Ci pokazanie swojej marki tysiącom osób w krótkim czasie. Jeżeli odpowiednio to wykorzystasz, rozpoznawalność Twojej firmy może bardzo na tym zyskać. No dobrze, ale jaki ma to wpływ na SEO?

Niebagatelny! Im bardziej Twoja firma będzie rozpoznawalna w internecie, tym pojawi się więcej bezpośrednich wyszukań jej nazwy w Google, a to znów może mieć wpływ na wyniki wyszukiwań dla ogólnych słów kluczowych (może, ponieważ nigdy ten fakt nie został potwierdzony przez Google).

Oprócz tego, jeżeli ktoś zdecyduje się na wyszukanie Twojej nazwy, to niemal na pewno trafi na Twoją stronę i będzie ciekaw jej zawartości. Dzięki temu pozyskasz ruch użytkowników wykazujących się zaangażowaniem w witrynie, a to już na pewno wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie.

 

Wpływ mediów społecznościowych na pozycjonowanie. Podsumowanie.

 

Przez długi czas specjaliści SEO pomijali w budowaniu kompleksowej strategii aspekty związane z social media. Jak wykazaliśmy powyżej, istnieją poważnie współzależności pomiędzy dobrą strategią komunikacji i promocji w mediach społecznościowych a SEO witryny.

 

Nawet jeżeli social media nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, to robią to pośrednio, co nie znaczy, że mniej skutecznie. Marketing to zespół działań wielokanałowych, dlatego warto wykorzystywać efekty synergii. Zależność między social media a SEO jest jednym z nich.

Czym jest i jak działa Facebook Edge Rank? » Facebook - powrót do korzeni i zmiany w Edge Rank. Jak działa nowy algorytm?   Na początku roku 2018, Mark Zuckerberg... czytaj więcej

Reklamy B2B na Facebook’u. Jak robić je dobrze? » Jakie cele może realizować reklama na Facebook’u w sektorze B2B?   Media społecznościowe są potężnym... czytaj więcej

Jak założyć sklep na Facebooku? Przewodnik krok po kroku »   Potencjał marketingowy tego portalu jest wszystkim znany, ale wciąż stosunkowo niewiele osób wykorzystuje go... czytaj więcej

Budowanie wizerunku marki dzięki reklamie wideo » Łatwiej zaangażować klienta, gdy wie z jaką marką ma do czynienia. Poznaj ogromne możliwości reklam wideo w budowaniu... czytaj więcej

Jak negatywne opinie wpływają na SEO? »   Oceny firm w wyszukiwarkach - jak to działa i czy jest istotne z perspektywy SEO?   Opinie klientów o Twojej... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Dystrybucja contentu – sprawdzone sposoby Jak dystrybuować content?   Stworzenie dobrej treści wymaga pomysłu, czasu, wiedzy i umiejętności. Niemniej to... czytaj więcej
Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny?   Co to jest SEO copywriting?   Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy zacząć od wyjaśnienia obu... czytaj więcej
Zakazany owoc Zakazany owoc
Czego nie można reklamować w Google Ads?
Płatne reklamy Google to szybki i efektywny sposób kiedy chcemy, aby nasza promocja wystartowała praktycznie od ręki. Wysoka... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę

Zamawiam Wycenę
Zamknij okno
Wyślij