Long tail SEO – czym jest i dlaczego musisz o nie zadbać?

2 października 2018

Nie odkryjemy żadnej tajemnicy, jeśli napiszemy, że pozycjonowanie stron internetowych to proces bardzo rozbudowany i skomplikowany. Składa się on z wielu metod, narzędzi, działań i rozwiązań, które wspólnie służą jednemu celowi - zoptymalizowaniu witryny w taki sposób, aby wyszukiwarki chciały wyświetlać ją możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Oczywiście nie chodzi o to, aby Twoja strona była w topie na każdą wpisaną przez użytkownika frazę, ale na te, które są punktem wspólnym między jego potrzebą lub zainteresowaniem, a tym, co oferujesz. Uwierz nam - punktów takich mogą być tysiące. To na nich opiera się sens long tail SEO.

 

Wraz z rozwojem internetu, ewoluowały również nasze zachowania w sieci. Wszyscy mamy nieco większą świadomość na temat tego, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i co zrobić, aby uzyskać dokładnie takie informacje, jakich poszukujemy.

 

Mało kto z nas poszukując opon do swojego samochodu, wpisze w wyszukiwarkę hasło “opony”, a z większym prawdopodobieństwem będzie to fraza np. “Opony samochodowe Dębica Frigo 2 205/55”. Chcemy bowiem szybko znaleźć to, czego szukamy, a nie przegrzebywać się przez setki modeli opon dedykowanych kołom różnych samochodów. W takich zachowaniach zawarta jest tajemnica long tail SEO

 

Czym jest long tail SEO?

 

Long tail SEO to strategia pozycjonowania bazująca na tzw. “długim ogonie”, czyli bardziej rozbudowanych frazach, które użytkownik może wpisać w okno wyszukiwarki.

Są one zazwyczaj mniej konkurencyjne, co nie oznacza jednak, że będą mniej wartościowe. Generowany bowiem za ich pośrednictwem ruch będzie prawdopodobnie charakteryzował się wysoką  jakością.

 

Dobre long tail SEO pozwala dać użytkownikowi szybką i adekwatną odpowiedź na jego potrzebę lub problem (o czym wspomnieliśmy powyżej), a tego oczekują od wyszukiwarki wszyscy internauci. Osoby wpisujące w Google bardziej rozbudowane frazy są również na innym etapie poszukiwań usługi, produktu lub informacji, ponieważ dokładnie wiedzą, czego chcą. Nie trzeba budować w nich potrzeby – oni już ją posiadają i są bardziej skłonni do dokonania konwersji na stronie, która tę potrzebę zaspokoiła jako pierwsza.

 

Pozycjonowanie long tail – jak się do tego zabrać?

 

Punktem wyjścia do zbudowania strategii long tail SEO jest:

 

  • Przyjrzenie się strukturze własnej witryny.
  • Analiza działań konkurencji.
  • Scharakteryzowanie branży i znalezienie w niej pól niedostatecznie zagospodarowanych.
  • Badania nad zachowaniami potencjalnych klientów / odbiorców w wyszukiwarce.

 

Długi ogon - jak wszystko zaplanować

 

Przygotowanie powyższych punktów pozwoli Ci na “wbicie się” ze swoimi produktami lub treściami w miejsca, które zostały pominięte przez konkurencję, a które jednocześnie są istotne dla potencjalnych odbiorców. Analiza stron lub sklepów internetowych oferujących te same produkty co Ty, nie ma służyć kopiowaniu zachowań, ale określeniu tego, czego konkurencja nie robi i wykorzystaniu tego na swoją korzyść.

 

Przygotowując strategię “długiego ogona” warto jest również popracować nad frazami wykorzystywanymi do pozycjonowania ogólnego i obudowywania ich poszerzonymi treściami, istotnymi z perspektywy odbiorcy. Wracając do przykładu opon samochodowych – pozycjonowanie zimowego modelu Dębica Frigo 2 może odbywać się nie tylko na frazę zawierającą nazwę ogumienia, ale również np. “Test opon zimowych Dębica Frigo 2” lub “Dębica Frigo 2 – opinie i cena”.

 

Dlaczego warto zadbać o odpowiednie long tail SEO?

 

Pozycjonowanie “na długi ogon” może przynieść Twojej witrynie naprawdę wiele korzyści. Pozwolimy sobie wymienić poniżej kilka z nich:

 

  • Niższy koszt pozycjonowania, a co za tym idzie – pozyskanego ruchu

Im bardziej konkurencyjna jest fraza, tym więcej wysiłku pozycjoner musi włożyć, aby osiągnąć dla Twojej witryny wysokie miejsce w wyszukiwarce. Skomplikowana, specjalistyczna i czasochłonna praca musi być odpowiednio nagradzana, a więc pozycjonowanie fraz ogólnych będzie znacznie droższe i trudniejsze niż fraz szczegółowych (pozycjonowanie szerokie).

 

  • Ruch wysokiej jakości pozytywnie wpływa na konwersję

O tym fakcie wspominaliśmy już powyżej. Ruch generowany przez pozycjonowanie z “długiego ogona” jest specyficzny, ponieważ dotyczy użytkowników o bardzo skonkretyzowanych potrzebach. Osoba taka jest bardziej skłonna do dokonania konwersji, ponieważ najczęściej nie trzeba w niej już wzbudzać potrzeby, edukować i przekonywać do jej realizacji.

 

  • Stabilna liczba odwiedzin na stronie

Specyficzne frazy osiągające dobre wyniki w wyszukiwarce są mniej podatne na działania pozycjonerskie konkurencji (ze względu na mniejszą konkurencyjność wynikającą z ilości wykorzystanych słów kluczowych) i jednocześnie nie wpływają na nie tak drastycznie zmiany w algorytmach Google.

Efektem tego stanu rzeczy jest stabilny dopływ nowych odwiedzających na stronie internetowej, a biorąc pod uwagę fakt, że fraz z długiego ogona mogą być setki, a nawet tysiące, generowany ruch może być bardzo okazały.

 

  • Pozycjonowanie szerokie a frazy ogólne

Zauważyć również należy, że odpowiednio wdrożona strategia long tail SEO wpływa pozytywnie na frazy ogólne. To swoista możliwość upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu, która powinna opłacić się Twojej witrynie.

 

Kto powinien zwrócić szczególną uwagę na long tail SEO?

 

Strategia ta jest najchętniej wykorzystywana przez duże portale i sklepy internetowe, ale ze względu na zmiany zachowań użytkowników w wyszukiwarkach, coraz więcej stron internetowych powinno bacznie przyglądać się możliwości rozwoju pozycjonowania “na długi ogon”.

 

Jeżeli posiadasz witrynę o rozbudowanej architekturze informacji – long tail jest niemal koniecznością, natomiast jeżeli masz tylko stronę wizytówkę, to pozycjonowanie szerokie nie będzie w Twoim wypadku konieczne.

6 sprawdzonych sposobów na poprawę pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarce » SEO sklepu internetowego - 6 złotych zasad   Pozycjonowanie to maraton, a nie sprint, a do każdego długiego biegu... czytaj więcej

Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy » Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny » Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to... czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – dobór fraz »   Zgodnie z regułą pareto 20% fraz generuje 80% sprzedaży i to właśnie należy mieć w pamięci przygotowując... czytaj więcej

Reklamy produktowe dla sklepów online »   Szukając w Internecie interesujących Cię produktów z pewnością trafiłeś na reklamę w postaci zdjęcia i ceny... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Google AdWords w wyszukiwarce System reklamowy AdWords oferowany przez Google cieszy się dużym powodzeniem – linki sponsorowane AdWords są w stanie... czytaj więcej
6 sprawdzonych sposobów na poprawę pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarce SEO sklepu internetowego - 6 złotych zasad   Pozycjonowanie to maraton, a nie sprint, a do każdego długiego biegu... czytaj więcej
Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz