POZYCJONOWANIE a SEO
Czy mowa o dwóch różnych pojęciach?

5 października 2018
Pozycjonowanie a SEO

W mowie potocznej często wykorzystujemy podobne pojęcia jako synonimy, nie zwracając uwagi na różnice znaczeniowe. Zazwyczaj nie jest to poważny problem, jednak zacieranie różnic między pojęciami, które tak naprawdę oznaczają dwie różne usługi, może mieć swoje nieprzyjemne skutki. Szczególnie, jeżeli taka tendencja pojawia się nawet wśród osób pracujących „w branży”.  

 

Wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem, lub korzystających z takich usług, utarło się przeświadczenie, że Agencja SEO automatycznie oznacza firmę świadczącą usługi pozycjonerskie. W zapytaniach ofertowych, wiadomościach na forach, dyskusjach, poradnikach – bardzo często oba te pojęcia wykorzystywane są zamiennie. I niby nic w tym złego. Pod warunkiem, że tak naprawdę rozumiemy różnicę, jaka zachodzi między tymi dwoma czynnościami.

 

Czym właściwie jest SEO?

 

W możliwie najprostszym ujęciu, SEO to optymalizacja według standardów wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimization). Optymalizacja czego? Stron, portali, blogów – witryn internetowych. Celem wszystkich działań SEO, podobnie zresztą jak procesu pozycjonowania, jest podniesienie pozycji strony w naturalnych wynikach Google (lub innej wyszukiwarki, ale na potrzeby artykułu przyjmijmy pewne uproszczenie). Skoro cel jest wspólny, gdzie leży różnica?

 

SEO to tylko część procesu pozycjonowania. Mówiąc SEO, tak naprawdę powinniśmy mieć na myśli prace jedynie w obrębie witryny. Te podzielić możemy na dwie kategorie:

 

  • Prace Techniczne – z pozoru niewidoczne dla użytkownika

 

Działania SEO, których zadaniem jest optymalizacja kodu źródłowego witryny. Eliminacja błędów, poprawa jakości działania.   

 

Przykładowo: instalacja Google Tag Menager czy Google Search Console; wdrożenie responsywnej/mobilnej wersji strony; poprawa struktury witryny, uzupełnienie meta tagów, dodanie nagłówków i atrybutów ALT; stworzenie przekierowań 301; wdrożenie kanonicznych adresów URL; przyspieszenie ładowania witryny i instalacja certyfikatu SSL.

 

  • Prace nad treścią strony – widoczne dla internautów

 

Działania SEO, których głównym zadaniem jest nasycenie treści na stronie wartościowymi frazami kluczowymi. Początkiem prac jest dobór odpowiednich słów, dzięki którym użytkownicy będą przechodzić do witryny z naturalnych wyników Google (więcej o słowach kluczowych i o tym, jak je dobierać do poczytania tutaj: Czym są słowa kluczowe i jak je dobierać?).

 

Oprócz tego ważnymi punktami są: eliminacja zduplikowanych treści i zamieszczenie nowych unikatowych opisów; linkowanie wewnętrzne; optymalizacja treści (dodanie nagłówków H1, H2, H3, pogrubień, kursyw itp.) wraz z dobrymi jakościowo zdjęciami i grafikami. Oczywiście wszystkie działania polegające na wplataniu słów kluczowych w teksty na stronie muszą być jak najbardziej naturalne – wciąż głównymi odbiorcami strony www są internauci i nie możemy o nich zapominać.  

 

Każde pozycjonowanie stron zawiera w sobie działania SEO

 

Właściwie proces pozycjonowania powinien zacząć się od porządnego SEO, tak żeby strona była w pełni przygotowana na kolejne kroki. Same pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym, obejmującym również tzw. linkowanie (ang. link building), analitykę internetową, content marketing i inne działania promocyjne, zachęcające do przejścia pod docelowy adres internetowy.

 

Najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie to wszystkie działania, mające na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google, także poza obrębem samej witryny. Pozycjonowanie w znacznym stopniu skupia się na linkowaniu, ponieważ jednym z czynników rankingowych jest popularność witryny w Internecie (czyli liczba stron, które zamieściły do niej odnośniki). Z tego właśnie powodu coraz popularniejsze stają się działania content marketingowe (poradniki, artykuły, case study), jak również obecność firmy w social media. Dzięki takim rozwiązaniom w naturalny sposób pozyskać można najcenniejsze linki (więcej do przeczytania tutaj: Content marketing. 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować).    

 

SEO a Pozycjonowanie

 

Warto odróżniać od siebie te dwa pojęcia, szczególnie jeśli korzysta się z usług zewnętrznej firmy pozycjonerskiej. Chociaż w obu przypadkach cel jest ten sam, to niekoniecznie są to tożsame działania. Wiele osób nie docenia SEO, a jest to podstawa skutecznego pozycjonowania. Sprowadzając użytkowników na nieprzygotowaną, mało atrakcyjną i długo ładującą się stronę, uzyskamy efekt odwrotny do pożądanego – zwiększony współczynnik odrzuceń, który będzie negatywnym sygnałem dla Google.  

 

Mamy nadzieję, że po tym artykule bardziej świadomie podejdziecie do tematu. Podejmując decyzję o rozpoczęciu współpracy z ekspertami od pozycjonowania, warto wiedzieć czego można oczekiwać po ich działaniach.

3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami » Bloger może upiec wiele marketingowych pieczeni na jednym ogniu   Byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie napomknęli... czytaj więcej

Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO »   Image SEO - przewodnik po optymalizacji grafik   Wiele mówi się o tym, w jaki sposób przygotowywać teksty na... czytaj więcej

Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny » Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to... czytaj więcej

Jak voice search zmieni SEO i rynek reklamy online? » Popularność wyszukiwania głosowego   Według udostępnionych na blogu Google danych, w 2014 roku z opcji voice search... czytaj więcej

Co to jest pozycjonowanie lokalne i jak je robić? » Czym jest pozycjonowanie lokalne?   Pozycjonowanie lokalne to działania SEO mające na celu poprawienie miejsca... czytaj więcej

Od czego zacząć pozycjonowanie bloga Od czego zacząć pozycjonowanie bloga? » Sprawdź, jak dobierać wartościowe słowa kluczowe do artykułów   Stało się, postanowiłeś prowadzić bloga.... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO   Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę,... czytaj więcej
Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to... czytaj więcej
Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz