Pillar Page – czym jest i jak wpływa na wyniki SEO

18 listopada 2019

Jeżeli interesujesz się SEO, to na pewno słyszałeś o pozycjonowaniu na długi ogon (long-tail SEO), czy optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwania głosowego (voice search). To stosunkowo nowe i popularne taktyki, które pozytywnie odbierane są przez aktualne algorytmy wyszukiwarek. Możliwe jednak, że nie dotarły do Ciebie informacje dotyczące Pillar Page, czyli specyficznej strategii organizacji treści na stronie, dzięki której roboty Google będą przychylniej patrzeć na Twoją witrynę, a co za tym idzie - wyświetlać ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Czym jest Pillar Page i jak wpływa na SEO? Tego właśnie dowiesz się z poniższego artykułu.

 

Masz pytania?

 

Czym jest pillar page?

 

Aktualne trendy wśród użytkowników wyszukiwarek wskazują, że wpisywane przez nich zapytania coraz częściej przypominają język naturalny, a co za tym idzie, są bardziej rozbudowane i precyzyjne. Wynika to ze wzrostu popularności wyszukiwania głosowego oraz udoskonalania algorytmów Google, które coraz dokładniej odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników wyszukiwarki.

 

Specjaliści SEO już dawno zwrócili uwagę na te trendy i zaczęli realizować taktyki long-tail z wewnętrznym linkowaniem w obrębie witryny, aby sprostać wymaganiom robotów i użytkowników. To jednak nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Kolejnym elementem układanki zwanej “witryna na pierwszej stronie wyszukiwania” jest organizacja treści w obrębie strony.

 

Odpowiednio stworzona strategia organizacji kręci się wokół tzw. pillar pages, które akumulują w swoim zakresie tematy i pojedyncze wątki związane z szerszym zagadnieniem. Dzięki temu witryna zyskuje na przejrzystości i nabiera wartości w oczach wyszukiwarki. Pillar page wypełniona jest zazwyczaj bogatym, wartościowym contentem wyposażonym w odnośniki, przez co traktować ją można jak drogowskaz prowadzący do węższych, bardziej specjalistycznych tematów. Przyrównać ją również można do plastra miodu, którego komórki wypełnione są tym, co najbardziej smakowite i wartościowe.

 

W jaki sposób stworzyć pillar page i jak ustrukturyzować treści strony?

 

Punktem wyjścia do udanej strategii SEO i content marketingowej opartej na pillar pages jest określenie tematów głównych witryny, a konkretniej zawartej na niej treści (tzw. topic clusters), następnie specjalizacji danych tematów (tzw. cluster content), którymi są podtematy lub pojedyncze treści blogowe. Ostatnim, niezwykle istotnym elementem jest linkowanie wewnętrzne pomiędzy spokrewnionymi ze sobą treściami.

 

Tyle teorii. Jak może wyglądać to w praktyce?

 

Wyobraź sobie stronę internetową gabinetu dentystycznego, który prowadzi blog dotyczący stomatologii. Temat główny pillar page nie może być zbyt szeroki, ani zbyt wąski. Nie nadaje się więc na niego hasło “stomatologia”, ani “leczenie kanałowe zębów pod mikroskopem”. Dobrą praktyką jest np. wydzielenie głównych gałęzi tematycznych stomatologii i rozbudowywanie wokół nich pojedynczych, konkretnych wpisów blogowych.

 

Oto w jaki sposób wizualizuje strukturę pillar page HubSpot:

 

Hubspot pillar content

W przywołanym powyżej przykładzie, za pillar content może posłużyć “stomatologia zachowawcza”, a cluster content określi pojedyncze, precyzyjne tematy wpisów blogowych związanych z tą akurat dziedziną dentystyki. 

 

To wszystko! Tylko tyle i aż tyle. Zastanówmy się jednak, jakie cechy musi posiadać dobrze stworzona i realizowana strategia oparta na pillar page.

 

Cechy dobrze zrealizowanej strategii SEO opartej na pillar page

 

Po pierwsze, rozsądnie wybierz temat którego dotyczyć będzie pillar page. Musi być on skorelowany z główną gałęzią Twojej działalności i odpowiadać na realne potrzeby użytkowników. Treść pillar page powinna być obfita i nawiązywać do bardziej precyzyjnych zagadnień, których mogą poszukiwać potencjalni czytelnicy. 

 

Po drugie, zastanów się w jaki sposób zbudować nawigację po szczegółowych tematach zawartych w pillar page. Może być to naturalne linkowanie w tekście, spis treści, powiązane artykuły na końcu strony lub w bloku odnośników obok contentu pillar page. Ważnym jest, aby nawigacja była przejrzysta dla użytkownika, a ogół treści wszystkich artykułów odpowiadał na możliwie dużą liczbę pytań, które mogą mieć użytkownicy.

 

Po trzecie i ostatnie, pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla potencjalnych odbiorców, a dopiero później dla robotów Google. Twórz wartościowy, ciekawy content, zbuduj intuicyjną nawigację, ulepszaj treści materiałami graficznymi i video. Wszystko to sprawi, że cel zdobycia pierwszej strony w wynikach wyszukiwania znacznie się przybliży!

 

Pillar pages – podsumowanie

 

Pillar pages to koła zębate, wokół których kręci się content marketing strony internetowej. Dobrze naoliwione i ułożone w odpowiedni sposób sprawią, że SEO Twojej witryny nie tylko nabierze rozpędu, ale również stabilności. Można się bowiem spodziewać różnych wahań związanych ze sposobami działania algorytmów wyszukiwarek, ale niemal na pewno Google nie zrezygnuje z premiowania stron z przejrzystą architekturą informacji i wartościowymi treściami.

 

Wdrożenie strategii SEO opartej na pillar page wymaga czasu, pracy i umiejętności, ale korzyści płynące z jej funkcjonowania znacznie przewyższają koszta. Jeżeli poszukujesz specjalistów, którzy mają na swoim koncie zrealizowane z powodzeniem działania restrukturyzacji witryn pod tym kątem, zapraszamy do kontaktu!

Ocena
Ilość ocen: 0 Średnia ocena: 0

Masz pytania?

Dystrybucja contentu – sprawdzone sposoby Dystrybucja contentu – sprawdzone sposoby » Jak dystrybuować content?   Stworzenie dobrej treści wymaga pomysłu, czasu, wiedzy i umiejętności. Niemniej to... czytaj więcej

Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie SSL a SEO Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO »   Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę, ale... czytaj więcej

Duplicate content Duplicate content
Czym jest i dlaczego jest zły?
»
  O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników... czytaj więcej

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia marketingowa... czytaj więcej

Pozycjonowanie a SEO POZYCJONOWANIE a SEO
Czy mowa o dwóch różnych pojęciach?
»
  W mowie potocznej często wykorzystujemy podobne pojęcia jako synonimy, nie zwracając uwagi na różnice znaczeniowe.... czytaj więcej

Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek » Jak wykorzystać zmianę w zachowaniach użytkowników wyszukiwarek na rzecz ruchu w swojej witrynie?   Punktem wyjścia... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Google AdWords w wyszukiwarce System reklamowy AdWords oferowany przez Google cieszy się dużym powodzeniem – linki sponsorowane AdWords są w stanie... czytaj więcej
Jak voice search zmieni SEO i rynek reklamy online? Popularność wyszukiwania głosowego   Według udostępnionych na blogu Google danych, w 2014 roku z opcji voice search... czytaj więcej
Skuteczna promocja w sieci
dla branży deweloperskiej
  Branża nieruchomości rządzi się swoimi prawami i potrzebuje działań marketingowych, które są idealnie dostosowane... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno