Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO

10 września 2018

Grafiki i zdjęcia stanowią ważny element każdej strony internetowej i e-sklepu. Nie tylko urozmaicają wizytę w witrynie, angażują i są dodatkowym miejscem do przekazywania informacji, ale mogą również wpływać pozytywnie na SEO. Co należy zrobić, aby dzięki grafikom zyskać wyższą pozycję w wyszukiwarce?

 

 

Image SEO – przewodnik po optymalizacji grafik

 

Wiele mówi się o tym, w jaki sposób przygotowywać teksty na stronie internetowej, ale rzadko kiedy wspomina się o innym, istotnym elemencie contentu, czyli materiałach graficznych. Nie wszyscy również wiedzą, że odgrywają one z wielu względów niebagatelną rolę w ostatecznym odbiorze witryny przez użytkowników i roboty Google. Poniżej przedstawiamy krótki poradnik na temat tego, jak sprawić, aby wyszukiwarki polubiły grafiki na Twojej stronie.

 

Optymalizacja grafiki na stronie internetowej

 

1. Rozmiar i waga grafiki.

 

Estetyczne grafiki dobrej jakości są na pewno elementem pożądanym. Wstawiając je jednak na swojej witrynie weź pod uwagę to, jaki mają rozmiar i jaka jest ich “waga” (tzn. ile zajmują miejsca na dysku / serwerze).

 

Niezoptymalizowane grafiki potrafią skutecznie zmniejszyć szybkość ładowania strony, a co za tym idzie, wpłynąć na wzrost odrzuceń i obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce. Google przywiązuje do pagespeed dużą – nomen omen – wagę. Nie można tego bagatelizować.

 

Doskonałym sposobem na optymalizację wagi grafiki jest skorzystanie np. z TinyPNG, dzięki któremu w łatwy sposób skompresujemy plik.

 

Jeżeli chodzi o rozmiar grafiki, to warto zawczasu przeskalować ją do wymiarów, w jakich będzie obecna w witrynie. Jeżeli na stronie internetowej zdjęcie wyświetlane ma być np. jako kwadrat o boku 200px, to zadbaj o to, aby w pierwotnym, wgrywanym pliku, posiadała ona taki sam rozmiar.

 

W miejscach strony, które nie wymagają elementów graficznych z przezroczystościami, wykorzystuj pliki .jpg – są one lżejsze. W innych wypadkach zalecamy skompresowane .png.

 

Jaka waga pliku będzie odpowiednia? Im mniejsza, tym lepsza, ale na pewno nie powinna przekraczać 200 kb.

 

2. Nazwa pliku graficznego i atrybut Title

 

Roboty Google są całkiem mądre, ale nie przeceniaj ich umiejętności. Pomóż im w rozpoznaniu tego, co znajduje się na grafice. W przeciwnym razie nie poradzą sobie z tym – łatwym dla człowieka, a trudnym dla robota – zadaniem.

 

Użyj np. nazwy “sukienka-w-kropki”, zamiast “sasdnasj” (jeżeli grafika przedstawia oczywiście sukienkę w kropki 🙂 ). Wyposaż swoją grafikę również w krótki, czytelny atrybut title (może pokrywać się z nazwą pliku). Dzięki temu, wpisując w wyszukiwarkę hasło “kropki sukienka” możliwe jest, że zdjęcie z Twojego sklepu internetowego pojawi się w wyszukiwarce wyżej niż…pierwszy link odsyłający tekstowo do produktu! Dodatkowo będzie ona również korzystnie wyświetlana w zakładce Google grafika. Efekt? Większe prawdopodobieństwo przekierowania potencjalnego klienta na Twoją stronę z dobrze zoptymalizowanej grafiki!

 

 

3. Mikrodane w grafikach

 

Ten element jest bardzo ważny dla sklepów internetowych i np. blogów kulinarnych. Google umożliwiło nadawanie grafikom produktowym danych strukturalnych (mikrodanych), dzięki którym możliwe jest wyświetlanie dodatkowych informacji o produkcie lub daniu w mobilnej wersji wyszukiwarki. Dzięki temu Twoja grafika będzie opatrzona solidnymi danymi, takimi jak opinie klientów, cena, czy odnośnik do witryny, w której się znajduje.

 

4. Atrybut ALT.

 

Jest to ni mniej, ni więcej jak alternatywny opis tego, co znajduje się na grafice. Treść ALT pokazywana jest użytkownikowi  po najechaniu na dane zdjęcie kursorem lub w przypadku gdy przeglądarka z jakiegoś powodu nie wyświetla grafik.

 

W atrybut ALT wyposażona musi być każda grafika, a w jego treści powinno się umieścić (w sposób naturalny) słowa kluczowe opisujące to, co zdjęcie przedstawia. Oprócz title, jest to kluczowy element, na podstawie którego Google określa zawartość grafiki.

 

5. Zadbaj o przejrzysty URL

 

Przejrzysty, to znaczy jaki? Ano taki, który będzie łatwy do odczytania przez użytkownika.

 

Jeżeli nasz potencjalny klient, patrząc na URL, nie będzie miał wątpliwości, co znajduje się na grafice, to znaczy, że nie będzie ich miał również robot Google, który odpowiednio zaindeksuje zdjęcie.

 

6. Sitemap XML

 

Twój fotoblog lub sklep internetowy wyposażony jest w setki zdjęć i grafik? Zatroszcz się o to, aby ich URL’e znalazły się w osobnej mapie strony. Ułatwisz w ten sposób wyszukiwarce indeksowanie. To niewielki wysiłek, który może okazać się bardzo korzystny z perspektywy SEO.

 

Większa skuteczność SEO dzięki grafice. Podsumowanie.

 

Trzymanie się powyższych zasad powinno wejść Ci w krew. Jeżeli staną się one dla Ciebie naturalne, to skorzysta na tym SEO Twojej witryny, jak również sami użytkownicy ją odwiedzający. Wysokie miejsce grafik z Twojej strony w wynikach wyszukiwania, to dodatkowy ruch, który może okazać się bardzo pożytecznym elementem wspomagającym Twój sukces w internecie.

3 powody dlaczego pozycjonowanie jest procesem ciągłym » Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś nad usługą pozycjonowania, to na pewno słyszałeś o dwóch rzeczach, które mogły... czytaj więcej

Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO »   Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę,... czytaj więcej

Jak negatywne opinie wpływają na SEO? »   Oceny firm w wyszukiwarkach - jak to działa i czy jest istotne z perspektywy SEO?   Opinie klientów o Twojej... czytaj więcej

Jak voice search zmieni SEO i rynek reklamy online? » Popularność wyszukiwania głosowego   Według udostępnionych na blogu Google danych, w 2014 roku z opcji voice search... czytaj więcej

Jak wybrać dobrą nazwę domeny dla swojej strony internetowej? » Nazwa domeny - element wizerunku i tożsamości marki   O ile bez większego problemu możesz zmienić adres swojego... czytaj więcej

Pozycjonowanie a SEO POZYCJONOWANIE a SEO
Czy mowa o dwóch różnych pojęciach?
»
W mowie potocznej często wykorzystujemy podobne pojęcia jako synonimy, nie zwracając uwagi na różnice znaczeniowe. Zazwyczaj... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Dobre i złe praktyki pozycjonowania
White Hat SEO a Black Hat SEO
  Świat nie jest czarno-biały i trochę podobnie jest z SEO. Niestety, trzeba postawić sprawę jasno i przyznać, że... czytaj więcej
Szybsza strona Szybsza strona, to lepsze wyniki w Google?   Czy prędkość działania witryny może mieć realne przełożenie na wyniki pozycjonowania? Czy bycie o 5 milisekund... czytaj więcej
Jak pozycjonować bloga? Założenie w sieci własnego bloga to nie tylko sposób na przekazanie światu własnych przemyśleń, ale również pomysł na... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz