Kiedy dokonać re-designu strony internetowej lub stworzyć nową?

15 lutego 2019

Witryna Twojej firmy to często pierwszy punkt styku klienta z marką. Nie od dziś wiadomo, że “jak Cię widzą, tak Cię piszą”, dlatego o stronę internetową - jej design, użyteczność, dostosowanie pod kątem SEO i informatywność - zadbać wypada, a nawet trzeba.

Nawet jeżeli Twoja strona ma zaledwie kilka lat, to może się okazać, że już trąci nieco myszką. Internet to środowisko dynamiczne, podobnie jak dynamicznie zmieniają się gusta i zachowania odbiorców publikowanych w nim treści. Miesiąc w sieci to szmat czasu! Może więc trzeba już zastanowić się nad zmianami?

Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dzięki któremu będziesz mógł stwierdzić, czy to odpowiedni moment na re-design strony internetowej lub nawet stworzenie nowej witryny.

Masz pytania?

Na podstawie czego stwierdzić, że strona internetowa wymaga odświeżenia?

 

Oczywiście najlepiej jest zwrócić się do specjalistów, którzy przeprowadzą kompleksowy audyt, wykażą błędy, zarekomendują odpowiednie rozwiązania, dokonają zmian lub stworzą nową witrynę. Jeżeli jednak chciałbyś najpierw samodzielnie ocenić swoją stronę internetową i zadecydować, czy wymaga ona odświeżenia, to jest kilka skutecznych sposobów, dzięki którym będziesz mógł to zrobić.  

 

Kluczowe statystyki Google Analytics, które mogą świadczyć o konieczności re-designu strony internetowej

 

Twoim pierwszym pomocnikiem w ocenie strony internetowej będzie niezawodny (o ile jest odpowiednio skonfigurowany) Google Analytics. Jakie wskaźniki mogą powiedzieć Ci, że to najwyższy czas, aby dokonać odświeżenia witryny?

 

a) Liczba nowych użytkowników odwiedzających stronę w sposób organiczny

Sprawdź, czy nie notujesz zauważalnych spadków w pozyskiwaniu nowych użytkowników odwiedzających witrynę w sposób organiczny. Przyjmij do analizy zakres kilku miesięcy i weź pod uwagę swoje działania w materii SEO podejmowane w tym czasie.

Jeżeli Twoja strona odnotowuje spadki w organicznym pozyskiwaniu ruchu, to powinno być to dla Ciebie poważnym alarmem. Prawdopodobnie jej pozycja dla kluczowych fraz spadła i należy podjąć intensywne działania pozycjonowania i SEO, w tym również optymalizacji struktury strony.

 

b) Średni czas trwania sesji / ilość wyświetlonych stron na sesję

To kolejny wskaźnik, który może dać Ci sygnał do zmian. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, przeanalizuj okres kilku / kilkunastu miesięcy i sprawdź, czy średni czas trwania sesji i ilości wyświetlanych przez użytkowników stron podczas sesji utrzymuje się mniej-więcej na stałym poziomie.

Zwróć również uwagę na tematykę publikowanych treści. Jeżeli oba wskaźniki spadają, to znaczy, że prawdopodobnie trzeba dokonać re-designu strony internetowej i zmienić podejście do content marketingu.

c) Współczynnik odrzuceń

Ostatni z podstawowych, ale kluczowych wskaźników, które mogą wskazywać na konieczność zmian w witrynie. Podobnie jak zostało to opisane powyżej, rosnący wskaźnik odrzuceń to poważne ostrzeżenie, którego nie można bagatelizować i należy przemyśleć szybkie zmiany na stronie internetowej lub zoptymalizować źródła pozyskiwania ruchu na stronie.

 

Analiza witryn konkurencji jako inspiracja do zmian na stronie stronie internetowej

 

Oprócz twardych danych pozyskanych z Google Analytics, do analizy strony przyda się również lista elementów witryny (architektura informacji, content, elementy graficzne, widgety, elementy sprzyjające SEO), na podstawie której warto przejrzeć strony internetowe konkurencji (szczególnie czołowych marek z perspektywy obecności w sieci).

Na podstawie tak przeprowadzonej analizy konkurencji będziesz mógł stwierdzić, czy aby witryna Twojej firmy nie została w tyle i będziesz mógł zainspirować się do ewentualnych zmian.

 

Proste testy z użytkownikami na swojej witrynie

 

Na rynku funkcjonuje dużo systemów umożliwiających tworzenie map ciepła, nagrań wizyt użytkowników i przeprowadzania badań ankietowych online. Warto z nich skorzystać na stronie internetowej, a na podstawie wyników prostych analiz postarać się wyciągnąć odpowiednie wnioski. Najczęściej jednak przeprowadzenie takich badań najlepiej przekazać profesjonalistom, którzy na ich podstawie zarekomendują rozwiązania i przeprowadzą kompleksowy re-design strony.

 

Czego może dotyczyć proces re-designu / odświeżenia strony internetowej?

 

Dokonując audytu stron internetowych najczęściej spotkamy się z następującymi elementami witryn wymagających poprawy:

 

SEO

 

Sztuka optymalizacyjna stron zmienia się wraz ze wszystkimi modyfikacjami algorytmów Google i ewolucją zachowań użytkowników. Jednocześnie pozycjonowanie i SEO pozostają najskuteczniejszymi i proporcjonalnie najbardziej opłacalnymi zabiegami marketingu internetowego.

Z tych właśnie względów witryny wymagają niemal ciągłej pracy nad widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania, a strony internetowe zaniedbywane pod tym względem przez dłuższy czas, z całą pewnością potrzebują odświeżenia i przebudowy, której zakres zależy od pierwotnego dopracowania witryny pod kątem SEO.

 

Design

 

Moda w projektowaniu stron internetowych nie zmienia się tak szybko jak w przypadku ubrań, ale i tak pozostaje w “ciągłym ruchu”. Wygląd strony internetowej może skutecznie przyciągnąć użytkowników do prześledzenia jej treści, ale z drugiej strony możesz przez nieestetyczny design z powodzeniem zniechęcić potencjalnych klientów do swojej firmy. Tak jak już wspominaliśmy – internauci przyzwyczajają się bardzo szybko do trendów panujących w sieci i z łatwością dostrzegą archaiczność wyglądu Twojej strony internetowej. Nie można zapomnieć również o dostosowaniu wyglądu strony do wszystkich urządzeń mobilnych, a więc zaprojektowaniu jej w metodologii RWD (responsive web design).

Użyteczność strony internetowej / architektura informacji

 

User Experience to pojęcie odmieniane ostatnio w branży przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego, ponieważ użyteczność, przejrzystość i optymalizacja konwersji to jedne z kluczowych składowych sukcesu strony lub sklepu internetowego.

W tym wypadku nie warto bazować na własnym guście i “wydaje mi się”, ponieważ właściciel witryny nigdy nie podchodzi do niej w sposób obiektywny. Ma być ona funkcjonalna dla potencjalnych klientów, a nie dla Ciebie! Z tego właśnie względu UX i architektura informacji strony są elementami, które najczęściej wymagają poprawy i odświeżenia.  

 

Szybkość działania

 

Szybkość ładowania się strony internetowej wpływa pozytywnie na spadek współczynnika odrzuceń, odbiór witryny przez klienta i SEO strony internetowej. Może ona zależeć nie tylko od parametrów serwera ale od samej struktury strony i jakości kodu, co bardzo często jest przedmiotem optymalizacji i przebudowy strony.

Jeżeli jeszcze się zastanawiasz, czy Twoja strona internetowa wymaga przebudowy i re-designu, czy nie, to może dobrym rozwiązaniem byłoby poproszenie specjalistów o obiektywną ocenę. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twój e-biznes nie odstrasza potencjalnych klientów i z powodzeniem zmierza w pożądanym kierunku.

Masz pytania?

Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny » Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to... czytaj więcej

Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy » Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia... czytaj więcej

Duplicate content Duplicate content
Czym jest i dlaczego jest zły?
»
O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników... czytaj więcej

Szybsza strona Szybsza strona, to lepsze wyniki w Google? »   Czy prędkość działania witryny może mieć realne przełożenie na wyniki pozycjonowania? Czy bycie o 5 milisekund... czytaj więcej

Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek » Jak wykorzystać zmianę w zachowaniach użytkowników wyszukiwarek na rzecz ruchu w swojej witrynie?   Punktem wyjścia... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

AdWords – jak działa remarketing Remarketing jest doskonałym narzędziem, zachęcającym internautę do ponownej aktywności na danej stronie internetowej. Na... czytaj więcej
Duplicate content Duplicate content
Czym jest i dlaczego jest zły?
O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników... czytaj więcej
Skuteczna promocja w sieci
dla branży deweloperskiej
  Branża nieruchomości rządzi się swoimi prawami i potrzebuje działań marketingowych, które są idealnie... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno