Fragmenty rozszerzone
Czym są i jak je wykorzystać?

4 października 2018

Atrakcyjny i wyróżniający opis strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google to sposób, aby jednocześnie pomóc lepiej zrozumieć internautom pod jaki adres przechodzą, a także zachęcić ich do odwiedzenia witryny. Większość właścicieli stron, e-sklepów czy blogów stosuje już własnoręczne opisy, rezygnując z automatycznych treści od Google. Czasami jednak można natknąć się na ich bardziej rozbudowane wersje, wzbogacone np. o zdjęcia lub gwiazdki. Czym one są i kto może na nich skorzystać?

 

Przeciętny opis strony w wynikach wyszukiwania zawiera bardzo podstawowe dane: tytuł (Title), adres (URL) i opis (Description). Pożądanym działaniem jest stworzenie unikatowych opisów dla każdej z podstron, atrakcyjna i wartościowa treść oraz umiejętne wplecenie słów kluczowych. Warto jednak zainteresować się jeszcze jedną możliwością – rozszerzeniem standardowego opisu.

 

Standardowy opis strony w wyszukiwarce Google

Przykład standardowego opisu

 

Opis strony zawierający tzw. fragmenty rozszerzone

Przykład opisu zawierające tzw. fragmenty rozszerzone

 

Czym są fragmenty rozszerzone?

 

Z angielskiego rich snippets, czyli właśnie fragmenty rozszerzone – dodatkowe informacje, wyświetlające się przy standardowym opisie witryny. Aby były widoczne, należy wybraną podstronę oznaczyć za pomocą danych strukturalnych, czyli specjalnych znaczników. Pozwolą one wyszukiwarce lepiej zrozumieć, co znajduje się na danej stronie internetowej. Dlaczego jest to takie istotne? Ponieważ pomimo coraz „mądrzejszego algorytmu”, Google wciąż miewa problemy z poprawną interpretacją treści.  

 

Problemem są narastające ilości danych, jakie obsługuje wyszukiwarka. Codziennie miliony użytkowników poszukują najróżniejszych informacji w sieci, a strony internetowe nieustannie pojawiają się i znikają. Na dodatek język wcale nie jest tak precyzyjnym nośnikiem informacji, jak może się wydawać. Google dopiero uczy się, jak radzić sobie np. z homonimami lub interpretacją grafik (jeśli nie są zoptymalizowane – tutaj więcej na ten temat: Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO).

 

Właśnie dlatego czasami w odpowiedzi na zapytanie dostajemy zupełnie nietrafiony wynik. Fragmenty rozszerzone powstały, aby trochę pomóc Google, a internautom zapewnić bardziej wartościowe wyniki wyszukiwania. Zaimplementowane dane strukturalne w pewien sposób podpowiadają wyszukiwarce: „to jest blog kulinarny”, „ta firma jest z Warszawy”, „tutaj sprzedawane są zegarki”.

 

Fragmenty rozszerzone – wybrane przykłady zastosowania:

 

  • Sklep internetowy: ocena produktu, cena, liczba opinii, stan magazynowy
  • Serwis/blog kulinarny (konkretny przepis): zdjęcie potrawy, czas potrzebny na przyrządzenie, liczba opinii, ocena internautów
  • Bilety na imprezy/wydarzenia: nazwa, data, miejsce
  • Blog: ocena, liczba głosów, data publikacji

 

Chociaż wdrożenie fragmentów rozszerzonych nie jest bardzo skomplikowanym procesem, to wymaga ingerencji w kod witryny. Google udostępnia cztery formaty danych strukturalnych: mikrodane, mikroformaty, RDF, JSON-LD. W sieci można odszukać generatory, które pomogą w odpowiednim tagowaniu informacji, a użytkownicy np. WordPressa mogą zaimplementować specjalne wtyczki, które zdecydowanie ułatwiają cały proces.  

 

Fragmenty rozszerzone – dla każdego?

 

Chociaż rich snippets niewątpliwie uatrakcyjniają wyniki wyszukiwania i zachęcają użytkowników do kliknięcia w link, to jednak nie każda strona internetowa może stosować je bez ograniczeń. Google odgórnie narzuca witrynom, które fragmenty rozszerzone mogą wykorzystywać. Jedne z najbardziej atrakcyjnych danych strukturalnych, czyli zdjęcia, wyświetlać mogą jedynie serwisy kulinarne i to wyłącznie na podstronach z przepisami.  

 

Rozszerzony opis strony w wyszukiwarce Google

Przykład opisu rozszerzonego ze zdjęciem

 

Kara za niewłaściwy opis?

 

Niepoprawne stosowanie fragmentów rozszerzonych najczęściej skutkuje niewyświetlaniem ich w wynikach wyszukiwania. Google jednak ostrzega przed nakładaniem kary ręcznej za ich niewłaściwą strukturę lub zbyt duże nasycenie (więcej o filtrach Google przeczytasz tutaj: Filtr Google – co to jest?). W takim przypadku wyszukiwarka dokładnie poinformuje, jaka jest przyczyna nałożenia filtra i jakich zmian dokonać, aby nasza strona znów wyświetlała się poprawnie.

 

Dlaczego warto? Fragmenty rozszerzone a pozycjonowanie

 

Dane strukturalne są cennym narzędziem z punktu widzenia pozycjonowania strony. Dzięki nim wyszukiwarka lepiej rozumie treść witryny i z większym prawdopodobieństwem wyświetla ją w odpowiedzi na wartościowe zapytania użytkowników. Opisy rozszerzone zawierają również wartościowe informacje dla internautów, którzy dzięki temu wchodzą na stronę przekonani, że znajdą na niej interesujące ich informacje. Wszystko to pomaga zmniejszyć współczynnik odrzuceń, zapewniając w ten sposób wyższy wynik w wynikach wyszukiwania.

Jak wybrać dobrą nazwę domeny dla swojej strony internetowej? » Nazwa domeny - element wizerunku i tożsamości marki   O ile bez większego problemu możesz zmienić adres swojego... czytaj więcej

Czym jest i jak działa Facebook Edge Rank? » Facebook - powrót do korzeni i zmiany w Edge Rank. Jak działa nowy algorytm? Na początku roku 2018, Mark Zuckerberg -... czytaj więcej

Czy social media mogą wpływać na pozycję strony? » Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje   W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są... czytaj więcej

Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO/SEM – pożądane cechy » Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Reklamy B2B na Facebook’u. Jak robić je dobrze? » Jakie cele może realizować reklama na Facebook’u w sektorze B2B?   Media społecznościowe są potężnym... czytaj więcej


Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę

Zamawiam Wycenę
Zamknij okno
Wyślij