Filtr Google – co to jest?

Nie każdy użytkownik wyszukiwarki Google zdaje sobie sprawę z mechanizmów jej działania. Często w dość bolesny sposób przekonują się o tym osoby, które samodzielnie prowadzą działania e-marketingowe w ramach SEO, czyli pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Jednym z problemów jest filtr Google – czym on jest?

Filtrem Google nazywa się karę, nakładaną na strony internetowe przez wyszukiwarkę Google, która skutkuje zmniejszoną widocznością strony w wynikach wyszukiwania. Obniżenie pozycji strony to kara za użycie mechanizmów niezgodnych z regulaminem wyszukiwarki, np. niskiej jakości treści, systemów wymiany linków, czy też niskiej jakości odnośników prowadzących do witryny.

Rodzaje filtrów Google

Filtry Google można podzielić na dwa rodzaje, w zależności od tego, w jaki sposób zostały one nałożone na daną stronę internetową:

  • Algorytmiczny filtr Google – to kara nakładana automatycznie przez algorytmy wyszukiwarki Google na podstawie prowadzonych przez nie analiz. Zazwyczaj w takim przypadku nie ma powiadomienia w Google Webmaster Tools (Search Console). Zwykle przyczyną nałożenia filtra jest zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych na stronie (w treści witryny i metatagach), a także powielanie treści czyli tzw. „duplicate content” (np. pobieranie treści z zewnętrznych witryn, w tym także identyczne opisy producenta u wielu dystrybutorów) oraz niskiej jakości odnośniki, prowadzące do strony internetowej, w tym linkowanie wyłącznie z wykorzystaniem fraz (EM).

    Poniżej przykładowy wykres widoczności witryny, wskazujący na obecność filtra algorytmicznego:


Wykres: semstorm.com

  • Ręczny filtr Google – jest on nakładany na stronę internetową przez pracowników Google. Właściciel strony może wtedy sprawdzić informacje o filtrze na swoim koncie Google. Filtr pojawia się najczęściej na stronach z nienaturalnymi linkami.

Filtry można podzielić również ze względu na zakres kary:

  • Filtr częściowy (dopasowanie częściowe) – zostaje nałożony tylko na wybrane frazy dotyczące danej strony internetowej; pozycja strony spada tylko na te frazy.

  • Filtr całościowy (dopasowanie w całej witrynie, czysty spam) – dotyczy on obniżenia pozycji dla wszystkich haseł danej strony internetowej.

Jedną z możliwości „wyjścia” z filtra Google jest naprawa strony, w szczególności zmiana jej treści, sposobu funkcjonowania (np. usunięcie systemów wymiany linków, „załatanie” dziur) oraz prowadzących do niej odnośników. Każdy filtr Google musi być indywidualnie analizowany, gdyż nie ma jednej, uniwersalnej metody na wycofanie ręcznie nałożonych kar.

Po podjęciu czynności zmierzających do poprawy jakości witryny, zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów, należy zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Trafność diagnozy oraz skuteczność działań podjętych na stronie w celu usunięcia problemu, zdecyduje o tym, czy nasza prośba zostanie rozpatrzona pozytywnie czy negatywnie.

W drugim przypadku należy ponownie podjąć kroki, mające na celu poprawienie jakości witryny.

Prośba odrzucona z powodu dalszego występowania nienaturalnych linków:

Prośba odrzucona z uwagi na czysty spam

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat filtrów Google albo podejrzewasz, że został on założony na Twoją stronę internetową, skontaktuj się z nami. W agencji Internetica mamy duże doświadczenie z filtrami Google i z chęcią pomożemy Ci w rozwiązaniu Twojego problemu.

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę

Zamawiam Wycenę
Zamknij okno
Wyślij