Filtr Google – co to jest?

3 stycznia 2018

Masz pytania?

Nie każdy użytkownik wyszukiwarki Google zdaje sobie sprawę z mechanizmów jej działania. Często w dość bolesny sposób przekonują się o tym osoby, które samodzielnie prowadzą działania e-marketingowe w ramach SEO, czyli pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Jednym z problemów jest filtr Google – czym on jest?

Filtrem Google nazywa się karę, nakładaną na strony internetowe przez wyszukiwarkę Google, która skutkuje zmniejszoną widocznością strony w wynikach wyszukiwania. Obniżenie pozycji strony to kara za użycie mechanizmów niezgodnych z regulaminem wyszukiwarki, np. niskiej jakości treści, systemów wymiany linków, czy też niskiej jakości odnośników prowadzących do witryny.

Rodzaje filtrów Google

Filtry Google można podzielić na dwa rodzaje, w zależności od tego, w jaki sposób zostały one nałożone na daną stronę internetową:

  • Algorytmiczny filtr Google – to kara nakładana automatycznie przez algorytmy wyszukiwarki Google na podstawie prowadzonych przez nie analiz. Zazwyczaj w takim przypadku nie ma powiadomienia w Google Webmaster Tools (Search Console). Zwykle przyczyną nałożenia filtra jest zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych na stronie (w treści witryny i metatagach), a także powielanie treści czyli tzw. „duplicate content” (np. pobieranie treści z zewnętrznych witryn, w tym także identyczne opisy producenta u wielu dystrybutorów) oraz niskiej jakości odnośniki, prowadzące do strony internetowej, w tym linkowanie wyłącznie z wykorzystaniem fraz (EM).

    Poniżej przykładowy wykres widoczności witryny, wskazujący na obecność filtra algorytmicznego:

Wykres widoczności witryny, wskazujący na obecność filtra algorytmicznego
Wykres: semstorm.com(1)

  • Ręczny filtr Google – jest on nakładany na stronę internetową przez pracowników Google. Właściciel strony może wtedy sprawdzić informacje o filtrze na swoim koncie Google. Filtr pojawia się najczęściej na stronach z nienaturalnymi linkami.

Filtry można podzielić również ze względu na zakres kary:

  • Filtr częściowy (dopasowanie częściowe) – zostaje nałożony tylko na wybrane frazy dotyczące danej strony internetowej; pozycja strony spada tylko na te frazy.

  • Filtr całościowy (dopasowanie w całej witrynie, czysty spam) – dotyczy on obniżenia pozycji dla wszystkich haseł danej strony internetowej.

Jedną z możliwości „wyjścia” z filtra Google jest naprawa strony, w szczególności zmiana jej treści, sposobu funkcjonowania (np. usunięcie systemów wymiany linków, „załatanie” dziur) oraz prowadzących do niej odnośników. Każdy filtr Google musi być indywidualnie analizowany, gdyż nie ma jednej, uniwersalnej metody na wycofanie ręcznie nałożonych kar.

Po podjęciu czynności zmierzających do poprawy jakości witryny, zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów, należy zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Trafność diagnozy oraz skuteczność działań podjętych na stronie w celu usunięcia problemu, zdecyduje o tym, czy nasza prośba zostanie rozpatrzona pozytywnie czy negatywnie.

W drugim przypadku należy ponownie podjąć kroki, mające na celu poprawienie jakości witryny.

Prośba odrzucona z powodu dalszego występowania nienaturalnych linków:

Prośba odrzucona z uwagi na czysty spam

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat filtrów Google albo podejrzewasz, że został on założony na Twoją stronę internetową, skontaktuj się z nami. W agencji Internetica mamy duże doświadczenie z filtrami Google i z chęcią pomożemy Ci w rozwiązaniu Twojego problemu.

Źródła:

  1. semstorm.com
  2. Google Search Console
Ocena
Ilość ocen: 0 Średnia ocena: 0

Masz pytania?

Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Pozycjonowanie fraz SEO (z ang. Search Engine Optimization) to od lat jedna z popularniejszych metod promocji stron internetowych. Wykorzystuje ona... czytaj więcej
Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO   Image SEO - przewodnik po optymalizacji grafik   Wiele mówi się o tym, w jaki sposób przygotowywać teksty na... czytaj więcej
Jak ponownie przyciągnąć do e-sklepu klientów, którzy od dawna nic nie kupili? Zadbaj o klienta już w czasie zakupów – Cross-selling i up selling   Zacznijmy od momentu, kiedy udało Ci się... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Poznaj ceny
Zamknij okno