Duplicate content
Czym jest i dlaczego jest zły?

8 października 2018
Duplicate content

O zjawisku duplicate content pisaliśmy już trochę w artykule „Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników (…). Wspomnieliśmy tam, że za takie praktyki Google może nawet ukarać stronę filtrem. Czym dokładnie jest powielanie treści i kiedy jesteśmy na nie najbardziej narażeni? Dlaczego warto poświęcić więcej czasu i stworzyć naprawdę unikalne teksty?

 

W jednym z naszych tekstów (Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny?) sporo napisaliśmy o tym, jak ważna jest jakość treści zamieszczonych na stronie internetowej. Warto jednak jeszcze raz podkreślić wagę unikalnych tekstów, które przecież mają zainteresować odbiorców i zachęcić do podjęcia pożądanej interakcji. Niestety, czasami na stronach internetowych spotykamy się nie dość, że ze słabym tekstem, to jeszcze zduplikowanym. Albo  skopiowanym z innej strony, byle tylko „na szybko” uzupełnić czymś podstrony i zacząć przyciągnąć użytkowników.

 

Tym właśnie jest duplicate content – powieleniem treści tekstowych na kilku adresach URL. Może być to wynik niedoświadczenia, niedocenienia lub niezrozumienia zasad rządzących algorytmami Google, ale także celowe działanie, aby zaoszczędzić czas i pieniądze na pracy copywriteskiej. Czy jednak faktycznie będzie to oszczędność? Z całą pewnością nie, ponieważ Google bardzo nie lubi takich rozwiązań i szybko może odbić się to na widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

 

Kiedy najbardziej narażeni jesteśmy na duplicate content?

 

Powielenie treści w ramach jednej witryny

 

Duplicate content w obrębie jednego adresu najczęściej wynika z braku doświadczenia. Powtarzalnym błędem jest stosowanie kilku adresów URL dla jednej podstrony, np. przy tworzeniu osobnych wersji na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne. Jeśli do jednej strony kieruje kilka adresów, choćby: www.naprzykład.pl i www.naprzykład.pl/index.html, Google widzi, że ta sama treść powtarza się w kilku miejscach. Podobnie dzieje się w sytuacji niepoprawnie wdrożonego protokołu https – wyszukiwarka wciąż „widzi” strony z http w adresie i przez to dostrzega powielone treści.

 

Duplicate content w ramach wielu witryn

 

W tym przypadku ta sama treść wyświetlana jest w obrębie co najmniej dwóch stron internetowych. Może być to efekt nieuwagi – prawidłowo skopiowany tekst powinien być opatrzony linkiem odsyłającym do oryginalnego źródła. Czasami dochodzi jednak do kradzieży materiałów i w takim przypadku sytuacja wymaga natychmiastowej reakcji. Jeśli próby kontaktu z właścicielem domeny kopiującej treści nie zakończą się ich usunięciem, sprawa może wymagać interwencji odpowiednich służb.

 

Kopiowanie treści w przypadku sklepów internetowych

 

Tak naprawdę wyróżniamy e-sklepy jako osobną kategorię, ponieważ są silnie narażone są na oba powyższe przypadki. Bardzo często twórcy powtarzają tę samą treść w obrębie wielu podstron, np. nie zmieniając opisów przy wariantach kolorystycznych danego produktu. Równie popularne jest kopiowanie opisów produktów od producentów czy dostawców, lub eksportowanie ich w niezmienionej formie np. na Allegro i innych zewnętrznych platformach sprzedażowych. To wszystko powoduje, że wyszukiwarka „gubi się” i nie wie jakie źródło potraktować jako oryginalne, a tym samym wyświetlić użytkownikowi.

 

Oczywiście nie jest łatwo na nowo napisać specyfikację techniczną sprzętu elektronicznego. Google o tym wie, dlatego na szczęście duplikacja treści w sklepach internetowych nie jest tak rygorystycznie traktowana jak w przypadku innych stron internetowych. Wciąż jednak tworzenie unikalnych opisów jest opłacalne. W końcu przekaz trafić ma przede wszystkim do konsumenta siedzącego po drugiej stronie monitora. Tworząc unikatowy opis wyróżnimy produkt na tle konkurencji i zwiększamy szanse na konwersję.

 

Powielanie meta tagów na wielu (wszystkich) podstronach

 

Unikalne meta tagi to część optymalizacji strony. Niestety właściciele często o tym zapominają i wszędzie wstawiają ten sam tytuł wraz ze skopiowanym (lub w ogóle nieuzupełnionym) opisem. Działanie to co prawda nie będzie miało negatywnego skutku w postaci filtra od Google, ale za to stracimy okazję, aby przyciągnąć klienta do naszej witryny. Atrakcyjne opisy w wynikach wyszukiwania przekładają się na więcej wejść, a to dobrze wpływa na pozycje naszej strony.

 

Jak radzić sobie z duplicate content?

 

  • W przypadku kilku adresów prowadzących do tej samej podstrony (także przy implementacji certyfikatu SSL), należy wprowadzić przekierowania 301 (czyli odesłać użytkowników na stronę, którą uznajemy za ważniejszą);
  • Aby wspomóc przekierowania warto zadbać o linki kanoniczne, czyli meta tagi, które podpowiadają Google, która treść jest oryginalna i którą ma wyświetlać użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Linki kanoniczne pomogą także w przypadku duplikowania treści w opisach produktów;
  • Ręcznie zadbać o unikalną treść meta tagów na każdej z podstron;
  • Osobiście należy również dbać o niepowtarzalną treść na wszystkich zewnętrznych serwisach (Allegro, Ceneo, Social Media);
  • Jeśli jakiś tekst musi się wielokrotnie powtarzać, np. ze względu na wymogi techniczne lub ostrzeżenia w przypadku branży medycznej, można zawrzeć go na stronie w formie graficznej. Nie jest to jednak rozwiązanie na kopiowanie całych akapitów – Google dużo gorzej indeksuje treści graficzne niż tekstowe i w ten sposób nie uzyskamy wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia... czytaj więcej

3 korzyści dla SEO, które możesz osiągnąć dzięki współpracy z blogerami » Bloger może upiec wiele marketingowych pieczeni na jednym ogniu   Byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie napomknęli... czytaj więcej

Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO »   Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę,... czytaj więcej

Jak negatywne opinie wpływają na SEO? »   Oceny firm w wyszukiwarkach - jak to działa i czy jest istotne z perspektywy SEO?   Opinie klientów o Twojej... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Co dzięki Google AdWords może zyskać twoja firma? Chcesz skuteczniej promować swoje strony internetowe? Teraz możesz zrobić to bez problemu z Google AdWords oraz agencją... czytaj więcej
Czy social media mogą wpływać na pozycję strony? Media społecznościowe a SEO. Wzajemne relacje   W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są... czytaj więcej
Marketing Szeptany Marketing Szeptany Marketing szeptany znacząco wpłynąć na sposób postrzegania Twojej firmy oraz produktów i usług. Klienci coraz chętniej... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz