Co to jest zaplecze SEO i czy wciąż warto w nie inwestować?

11 października 2018

Kiedyś zaplecza SEO były absolutnie podstawowym koniem zaprzęgowym pozycjonowania stron internetowych. Koniem ze stajni Augiasza. Starsi użytkownicy internetu pamiętają jeszcze, jak wyglądały tzw. “zapleczówki” wypełnione po brzegi treściami bez żadnego znaczenia dla użytkowników, natomiast o dużym znaczeniu dla nierozsądnych wówczas robotów Google (chodzi o tzw. “precle” - krótkie teksty naszpikowane słowami kluczowymi i odnośnikiem do innej witryny, której miały pomóc w pozycjonowaniu).

 

Czasy te, szczęśliwie dla wszystkich osób korzystających z internetu, bezpowrotnie minęły. Nie oznacza to jednak, że radykalnie spadło znaczenie stron zapleczowych dla SEO! Zmieniło ono radykalnie swoje oblicze, ale wciąż pełni ważną rolę we wspinaczce witryn po szczeblach pozycji w wyszukiwarkach. Zacznijmy od początku…

 

Zaplecze SEO – definicja opisowa

 

Można powiedzieć, że zaplecza pozycjonerskie posiadają dwie definicje – szeroką i wąską. Przedstawimy poniżej jedną i drugą, aby łatwiej było Ci przyswoić dalszą część tekstu.

Zaplecze pozycjonerskie – definicja szeroka

 

Zwolennicy szerokiego podejścia do zapleczy SEO twierdzą, że są nimi praktycznie wszystkie źródła linków zewnętrznych, które prowadzą do danej strony internetowej.

 

Traktując tak tę kwestię należy uznać, że zapleczem będzie zarówno portal internetowy, forum, strona z ogłoszeniami, katalogi firm, jak również media społecznościowe. Wadą tejże definicji jest to, że rozmywa, rozczłonkowuje ona nadmiernie pojęcie zaplecza, przez co umyka jego sens. Zaplecze pozycjonerskie w takim ujęciu jest “wszystkim i niczym”.

 

Zaplecze pozycjonerskie – definicja wąska

 

Przyznać należy, że w naszej agencji skłaniamy się raczej do definicji wąskiej, która mówi o tym, że zaplecze pozycjonerskie jest stroną internetową, na której użytkownik może znaleźć wartościowy content związany z tematyką witryny pozycjonowanej, opatrzony oczywiście odnośnikami do niej.

 

Reasumując – zaplecze SEO jest to strona internetowa, która mogłaby z powodzeniem funkcjonować w sieci, nawet jeżeli nie pełniłaby funkcji zaplecza dla innej strony lub sklepu internetowego.

 

Zmiana algorytmów Google. Przełomowy punkt pozycjonowania

 

Najpierw, w lutym 2011, przyszła Panda. Dwa lata później wkroczył za nią Pingwin i ręka w rękę zaczęli zmieniać oblicze internetu.

 

Algorytm Google Panda odpowiadał w skrócie za promowanie stron użytecznych dla użytkownika, traktując srogo strony zawierające krótkie treści będące często zduplikowanym contentem. Obdarzał natomiast chojnie witryny, które zawierały artykuły i materiały o merytorycznej oraz wartościowej dla użytkownika treści.

 

Pingwin dokończył dzieła “wycinania” bezwartościowych z perspektywy internautów stron i dystrybuowania contentu za pomocą systemów wymiany linków, a jego głównym zadaniem była walka ze spamem w sieci.

 

“Precle” przestały mieć zastosowanie w budowaniu zaplecz pozycjonerskich, a ich miejsce musiały zająć strony użyteczne, rozbudowane, dopracowane pod kątem UX i zawierające dobre merytorycznie i edytorsko treści.

 

Droga do wysokich pozycji w wyszukiwarce prowadzi przez jakościowy content

 

Roboty Google zaczęły zwracać uwagę na jakość – nie tylko samych stron, ale też contentu, jak również na częstotliwość z jakim się on w witrynie ukazuje.

 

O tym, dlaczego content marketing jest istotny i jakie cechy powinien posiadać, pisaliśmy już w innym artykule (Content marketing. 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować) na naszym blogu. Tym razem skupmy się na tym, jak budować dobre zaplecza SEO.

 

Zaplecze SEO – jak robić to dobrze?

 

Dobre zaplecze pozycjonerskie powinno być przede wszystkim wypełnione jakościowymi dla użytkowników odwiedzających stronę treściami, które dodatkowo są sformatowane zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Content powinien zatrzymywać odwiedzających na stronie i zachęcać do coraz głębszego się w nią zapuszczania.

 

Dobrą praktyką jest również umieszczanie w udostępnianych materiałach zdjęć, infografik (o poprawnym z perspektywy SEO umieszczaniu treści graficznych na stronie możesz przeczytać w artykule Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO), czy video. Wszystko to powinno zainteresować użytkowników, sprawić, że docenią oni Twój content, a co za tym idzie, również roboty Google będą przychylniej patrzeć na Twoją witrynę.

 

Absolutnie kluczową kwestią jest to, aby tworzone przez Ciebie zaplecze miało bezpośredni związek z pozycjonowaną stroną. Nie chodzi tylko o linki do niej prowadzące, ale przede wszystkim o podobną tematykę!

 

Jak wspomnieliśmy powyżej, istotnym jest również, aby strona była przyjazna użytkownikowi pod względem wizualnym i funkcjonalnym, jak również spełniała przynajmniej podstawowe wymogi bezpieczeństwa.

 

Podsumowując – dobre zaplecze musi charakteryzować się wszystkimi tymi cechami, co strona internetowa, która obiektywnie powinna przyciągać i zatrzymywać użytkowników zainteresowanych danym tematem, nawet nie pełniąc służebnej roli SEO względem innej witryny.

 

Zaplecza pozycjonerskie – czy wciąż warto w nie inwestować?

 

Bądźmy szczerzy – stworzenie dobrego zaplecza wymaga wiele czasu, umiejętności, cierpliwości i niejednokrotnie – pieniędzy. Jeżeli jednak już uda się stworzyć stronę zapleczową wysokiej jakości, to stać się ona może bardzo poważnym wzmocnieniem SEO dla witryny, na której pozycjach w wyszukiwarce zależy Ci najbardziej.

 

Doświadczone agencje pozycjonerskie dysponują już ugruntowanymi zapleczami SEO, co może być swojego rodzaju “skrótem” dla witryny w pozyskiwaniu wartościowych backlinków. Jeżeli jednak masz wątpliwości, czy budować zaplecze od podstaw, czy skorzystać w tym względzie z funkcjonujących już w sieci miejsc, zawsze możesz skonsultować się ze specjalistami SEO, którzy wesprą Cię merytoryczną wiedzą w tym względzie. Powodzenia!

 

Pozycjonowanie a SEO POZYCJONOWANIE a SEO
Czy mowa o dwóch różnych pojęciach?
»
W mowie potocznej często wykorzystujemy podobne pojęcia jako synonimy, nie zwracając uwagi na różnice znaczeniowe. Zazwyczaj... czytaj więcej

Od czego zacząć pozycjonowanie bloga Od czego zacząć pozycjonowanie bloga? » Sprawdź, jak dobierać wartościowe słowa kluczowe do artykułów   Stało się, postanowiłeś prowadzić bloga.... czytaj więcej

Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny? »   Co to jest SEO copywriting?   Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy zacząć od wyjaśnienia obu... czytaj więcej

Dobre linki, to znaczy jakie? Cechy pożądanych linków przychodzących »   Znaczenie jakości linków przychodzących dla SEO   Pozyskiwanie backlinków jest bronią obosieczną. Jeżeli... czytaj więcej

Czy istnieją darmowe działania SEO Czy istnieją darmowe działania SEO? » Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu mogłaby być bardzo krótka – nie. Nie chodzi jednak o niczym... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny?   Co to jest SEO copywriting?   Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy zacząć od wyjaśnienia obu... czytaj więcej
Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek Rozbudowane zapytania – ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek Jak wykorzystać zmianę w zachowaniach użytkowników wyszukiwarek na rzecz ruchu w swojej witrynie?   Punktem wyjścia... czytaj więcej
Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google AdWords
DIMAQ Digital Marketing

Proszę o
przesłanie oferty
Zamawiam Wycenę
x
Zamawiam wycenę
Odbierz 300 zł na SEO
*Promocja dla nowych Klientów


Odbierz
300 zł na SEO
Odbierz 300 zł na SEO
Znajdź 3 bombki na stronie!
Powodzenia! :)
Najedź na bombkę, aby uzyskać podpowiedź
*Promocja dla nowych Klientów

Zamawiam WycenęOdbierz 300 zł na SEO
Zamknij okno
WyślijOdbierz