W niektórych branżach sezonowość jest mocniej widoczna niż w innych. Ale niemal każda ma mniej i bardziej gorące okresy. Świadomość, kiedy występują, pozwala mądrze organizować pracę i planować urlopy. Ale czy wiesz, że możesz jeszcze lepiej wykorzystać potencjał, jaki tkwi w zwiększonym popycie na usługi z Twojej branży? Z tego tekstu dowiesz się, jak wykorzystać sezonowe wzrosty popularności do zdobycia nowych klientów i umocnienia Twojej pozycji na rynku.
Nawet jeśli nie masz wieloletniego doświadczenia w branży beauty, dzięki pewnym rozwiązaniom, możesz przewidzieć, które okresy w ciągu roku najprawdopodobniej będą dla Ciebie najbardziej intensywne. Kiedy najwięcej osób będzie chciało zapisać się na ścięcie włosów, zrobienie tatuażu czy wykonanie masażu klasycznego. Jednym z narzędzi umożliwiającym monitoring wyszukiwań użytkowników jest Google Trends.
Poniżej możesz podejrzeć, jak przedstawiały się wyniki wyszukiwań polskich użytkowników w 2022 roku dotyczące branży fryzjerskiej, tatuatorskiej i masażu.
Jak widać na poniższym wykresie, w 2022 roku najwięcej osób poszukiwało fryzjera w okresie wiosenno-letnim. Po wakacjach zauważalny jest spadek liczby zapytań.
O tatuażu najrzadziej myślimy na początku września i kilka tygodni przed Świętami Bożonarodzeniowymi. Czyżbyśmy chcieli uniknąć spięć na ich temat przy wigilijnym stole? Warto zwrócić uwagę na wakacyjną górkę. W 2022 roku najwięcej wyszukiwań frazy „studio tatuażu” miało miejsce między 7 a 13 sierpnia.
Wykres zainteresowania użytkowników „salonem masażu” jest bardzo dynamiczny. Występują krótkie okresy, gdzie użytkownicy wpisują w Google frazę „salon masażu” wyjątkowo często. W 2022 roku były to: druga połowa stycznia, kwietnia i października.
Inaczej wygląda sytuacja wyszukiwania masażu na prezent. Tu szczyt popularności od kilku lat przypada na okres przedświąteczny.
Nawet posiadając wieloletnie doświadczenie w branży, zawsze warto śledzić trendy. Ciekawym przykładem może być nagła, ogromna popularność singla „Flowers” Miley Cyrus, która spowodowała wzrost sprzedaży bukietów kwiatów. Nigdy nie wiadomo, czy za miesiąc nie wydarzy się coś, co wpłynie na popularność Twojej branży i dzięki szybkiej reakcji, wyprzedzisz konkurencję i zwiększysz rozpoznawalność Twojego salonu fryzjerskiego, studia tatuażu czy gabinetu masażu. Trzymaj rękę na pulsie.
Wzrost liczby wyszukiwań to doskonały czas na zwiększenie częstotliwości publikowania postów na Facebooku i Instagramie. Twoi potencjalni klienci jeszcze Cię nie znają. Chcą upewnić się, że nie zrobisz im krzywdy nieumiejętnie ściętymi włosami czy krzywo wytatuowanym tatuażem - podziel się w social mediach swoim portfolio, reakcjami zadowolonych klientów, ukończonymi kursami. Rozwiej ich obawy postem o przestrzeganiu zasad BHP.
Gdy prowadzisz salon masażu nie zapomnij o dodaniu zdjęć gabinetu. Klienci chętnie je zobaczą, zanim umówią się na wizytę. W okresie przedświątecznym zaplanuj posty o voucherach prezentowych.
Osoby zainteresowane Twoją usługą na pewno sprawdzą opinie innych klientów. Uporządkuj tę kwestię. Jeśli jeszcze jej nie masz, zadbaj o wizytówkę w Google Moja Firma.
Możesz zachęcić klientów do zdecydowania się na właśnie Twoje usługi atrakcyjnymi rabatami.
Dobrym wyborem będzie utworzenie w tym terminie kampanii Google Ads. Dzięki reklamom tekstowym trafisz na górne pozycje w wynikach wyszukiwania w Google i sieci reklamowej Google.
Timing jest Twoim najlepszym przyjacielem. Jeśli włączysz działania marketingowe w odpowiednim momencie, możesz wyprzedzić konkurencję w walce o klienta.
…jest wtedy, zanim zrobi się w Twojej branży naprawdę gorąco. Najlepiej wystartować z kampanią reklamową chwilę przed tym, nim Google Trends zanotuje szczyt popularności wyszukiwań dla fraz z Twojej branży. Twoja usługa osiąga szczyt popularności właśnie w tym momencie? Nic straconego. Lepiej późno niż wcale. Zaplanuj zwiększenie działań marketingowych od razu. Najważniejsze to nie przespać okazji i nie dać się wyprzedzić konkurencji.
Intensyfikacja działań marketingowych w czasie gdy na Twoje usługi jest mniejsze zapotrzebowanie na rynku to świetna strategia, dla odważnych i walczących z dużą konkurencją. Warto zadbać o fundament stałej widoczności, np. w postaci działań SEO i co najmniej okresowo wzmacniać działania (np. kampaniami Google Ads), zwłaszcza jeżeli spodziewamy się wzrostu popytu w nadchodzących tygodniach. Z reguły przynosi to bardzo dobre rezultaty, pomaga w wzbudzeniu świadomości marki i pozyskaniu nowych klientów.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book