Zero click search. Gdy użytkownicy nie przechodzą na stronę

5
(11)


W każdej minucie Google przetwarza ponad 6,3 miliona wyszukiwań. Jednak nie wszystkie z nich kończą się kliknięciem w jeden z linków wyświetlonych w wynikach wyszukiwania. Czym jest zero click search? Ile sekund potrzebują użytkownicy na interpretację wyników wyszukiwania? Jakie są podobieństwa i różnice między pierwszym a kolejnym wyszukiwaniem w Google? Na te pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu.

Semrush przeprowadził badanie, podczas którego przeanalizował zachowanie anonimowej próbki unikalnych użytkowników w momencie korzystania z wyszukiwarki. Do badania wybrano losową próbkę z 20 000 użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych i komputerów, przeanalizowano 609 809 wyszukiwań oraz dwa pierwsze działania wykonane przez użytkowników w następstwie wyszukiwań.

5 wzorców zachowań użytkowników w kontakcie z SERPami

Po wpisaniu zapytania w okno wyszukiwarki i otrzymania wyników wyszukiwania użytkownicy podejmują jedno z pięciu możliwych działań:

  • Część z użytkowników (1,8% korzystających z komputera i 0,02% z telefonu) klika w link sponsorowany znajdujący się na górze wyników wyszukiwania (SERPów). Miejsce w linkach sponsorowanych strona internetowa zawdzięcza prowadzeniu kampanii Google Ads. Ten rodzaj zachowań na wykresach oznaczono etykietą paid clicks.
  • Część z użytkowników (45,1% korzystających z komputera i 43,1% z telefonu) scrolluje dalej docierając do wyników organicznych i klika w nie. Topowe pozycje w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy właściciele strony osiągają dzięki skutecznym działaniom SEO. Ten rodzaj zachowań na wykresach oznaczono etykietą organic clicks.
  • Kolejna grupa użytkowników (9,7% korzystających z komputera i 10,3% z telefonu) decyduje się pozostać w witrynie Google. Kliknięcia wewnątrz Google przenoszą użytkownika na inną podstronę, w kategorię wyników wyszukiwania takich jak: grafika, wiadomości, wideo, produkty, sieć, finanse, miejsca, książki. Ten rodzaj zachowań na wykresach oznaczono etykietą google clicks.
  • Gdy użytkownikowi nie podobają się wyniki wyszukiwania, często decyduje się na wprowadzenie nowej frazy w okienko wyszukiwania lub kliknięcie w jedną z sugerowanych przez Google fraz na dole wyników wyszukiwania (Taką akcję podjęło 17,9% korzystających z komputera i 29,3% z telefonu). Ten rodzaj zachowań na wykresach oznaczono etykietą google keyword.
  • Ostatnia grupa użytkowników (25,6% korzystających z komputera i 17,3% z telefonu) nie klika w żaden link, ani prowadzący na zewnątrz, do innych stron, ani wewnętrzny witryny Google. Są to wyszukiwania tzw. zero clicks. Dochodzi do nich w sytuacji, gdy użytkownik znajduje odpowiedź na swoje zapytanie bez konieczności przechodzenia na inną stronę lub podstronę. Odpowiedź czeka na niego już w wynikach wyszukiwania. Występuje kilka rodzajów wyszukiwań zero clicks: polecane fragmenty (Featured Snippets), natychmiastowe odpowiedzi (Instant Answers), więcej pytań (People Also Ask), panel wiedzy, kalkulator, mapy. Ten rodzaj zachowań na wykresach oznaczono etykietą zero clicks.

Jak widać na wykresach, największą popularnością wśród użytkowników cieszą się organiczne wyniki wyszukiwania. Co czwarta przebadana osoba korzystająca z wyszukiwarki z poziomu komputera i co szósta używająca do tego celu telefonu komórkowego nie klika w żaden link. Prawie 30% użytkowników komputerów i prawie 40% użytkowników telefonów komórkowych poszerza zakres wyszukiwania przez wpisanie innej frazy, wybranie jednej z fraz sugerowanych przez Google lub zmianę kategorii wyszukiwania np. na grafikę.

Drugie wyszukiwanie

55% ponownych wyszukiwań na komputerze zawiera bardzo podobne słowa. Użytkownicy próbują doprecyzować swoje pierwsze zapytanie, wprowadzając tylko niewielkie zmiany we wpisywanej do wyszukiwarki nowej frazie.

Na wykresie możecie dostrzec, że u 1/3 użytkowników drugie wyszukiwanie ma zakres podobieństwa na poziomie 0,8 i wyższym. 0 reprezentuje brak podobieństwa a 1 - identyczne zapytanie, zatem w przypadku pięciowyrazowej frazy użytkownicy zmieniali tylko jedno słowo, a cztery pozostawili bez zmian.

Co siódme ponowne wyszukiwanie jest podobne do pierwszego w 40-60%. Dla 17,1% procenta ponownych wyszukiwań podobieństwo fraz spada do poziomu 20-40%. W 13,4% ponownych wyszukiwań pokrywa się najwyżej 20% słów pierwszej frazy.

Frazy wprowadzone przez użytkownika do okienka wyszukiwania podczas pierwszego i drugiego wyszukiwania są tej samej lub podobnej długości. 27,7% fraz użytkowników korzystających z telefonów komórkowych i 30,1% fraz użytkowników wpisujących zapytania do wyszukiwarki za pomocą klawiatury ma identyczną długość. Dla 22,8% użytkowników telefonów komórkowych i 25,7% użytkowników komputera drugie frazy są dłuższe od pierwszej o jedno słowo.

Ile czasu potrzeba na podjęcie decyzji

Od momentu wyświetlenia wyników wyszukiwania do podjęcia przez użytkownika jednej z pięciu wyżej wymienionych decyzji, o tym, co zrobić w następnym kroku, w ponad połowie przypadków wystarczy mniej niż 10 sekund. Jak możecie zobaczyć na poniższym wykresie, czas, jaki użytkownicy poświęcają na interpretację wyników wyszukiwania, jest krótki: 45,5% użytkownikom korzystającym z komputera wystarczy do 5 sekund. 19,5% - od 5 do 10 sekund. 

Na komórkach potrzebujemy więcej czasu, by podjąć decyzję, co chcemy dalej zrobić. Być może dlatego, że jesteśmy przyzwyczajeni do scrollowania lub pracujemy na mniejszym wyświetlaczu.

Wnioski

Choć zero clicks zajmują drugie miejsce, to wyniki organiczne cieszą się największą popularnością u użytkowników. Co drugie wyszukiwanie kończy się wejściem na stronę, do której link wyświetlił się użytkownikowi w wynikach organicznych. Tak duża dysproporcja na korzyść SEO zaskoczyła nawet najbardziej zatwardziałych pozycjonerów ;)

Ważne, by powalczyć o jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Ponad połowie użytkownikom wystarczy mniej niż 10 sekund na podjęcie decyzji, w który link wejść (lub by nie wejść w żaden), więc im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona, tym lepiej.

Przy tworzeniu strategii pozycjonowania danej strony, na etapie ustalania fraz, na jakie specjalista SEO ma ją pozycjonować, warto wziąć pod uwagę poziom podobieństwa między pierwszą a ponowną szukaną frazą oraz ich długość.

Chcesz, żeby nasi specjaliści SEO pomogli Ci wypozycjonować stronę internetową Twojej firmy? Wypełnij formularz kontaktowy. Przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę.

 

Link do badania: https://www.semrush.com/blog/zero-clicks-study/

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 11


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Relationship and Content Manager

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2025 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn