Można powiedzieć, że zaplecza pozycjonerskie posiadają dwie definicje - szeroką i wąską. Przedstawimy poniżej jedną i drugą, aby łatwiej było Ci przyswoić dalszą część tekstu.
Zwolennicy szerokiego podejścia do zapleczy SEO twierdzą, że są nimi praktycznie wszystkie źródła linków zewnętrznych, które prowadzą do danej strony internetowej.
Traktując tak tę kwestię należy uznać, że zapleczem będzie zarówno portal internetowy, forum, strona z ogłoszeniami, katalogi firm, jak również media społecznościowe. Wadą tejże definicji jest to, że rozmywa, rozczłonkowuje ona nadmiernie pojęcie zaplecza, przez co umyka jego sens. Zaplecze pozycjonerskie w takim ujęciu jest “wszystkim i niczym”.
Przyznać należy, że w naszej agencji skłaniamy się raczej do definicji wąskiej, która mówi o tym, że zaplecze pozycjonerskie jest stroną internetową, na której użytkownik może znaleźć wartościowy content związany z tematyką witryny pozycjonowanej, opatrzony oczywiście odnośnikami do niej.
Reasumując - pozycjonerskie zaplecze SEO jest to strona internetowa, która mogłaby z powodzeniem funkcjonować w sieci, nawet jeżeli nie pełniłaby funkcji zaplecza dla innej strony lub sklepu internetowego.
Najpierw, w lutym 2011, przyszła Panda. Dwa lata później wkroczył za nią Pingwin i ręka w rękę zaczęli zmieniać oblicze internetu.
Algorytm Google Panda odpowiadał w skrócie za promowanie stron użytecznych dla użytkownika, traktując srogo strony zawierające krótkie treści będące często zduplikowanym contentem. Obdarzał natomiast chojnie witryny, które zawierały artykuły i materiały o merytorycznej oraz wartościowej dla użytkownika treści.
Pingwin dokończył dzieła “wycinania” bezwartościowych z perspektywy internautów stron i dystrybuowania contentu za pomocą systemów wymiany linków, a jego głównym zadaniem była walka ze spamem w sieci.
“Precle” przestały mieć zastosowanie w budowaniu zaplecz pozycjonerskich, a ich miejsce musiały zająć strony użyteczne, rozbudowane, dopracowane pod kątem UX i zawierające dobre merytorycznie i edytorsko treści.
Roboty Google zaczęły zwracać uwagę na jakość - nie tylko samych stron, ale też contentu, jak również na częstotliwość z jakim się on w witrynie ukazuje.
O tym, dlaczego content marketing jest istotny i jakie cechy powinien posiadać, pisaliśmy już w innym artykule (Content marketing. 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować) na naszym blogu. Tym razem skupmy się na tym, jak budować dobre zaplecza SEO.
Dobre zaplecze pozycjonerskie powinno być przede wszystkim wypełnione jakościowymi dla użytkowników odwiedzających stronę treściami, które dodatkowo są sformatowane zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Content powinien zatrzymywać odwiedzających na stronie i zachęcać do coraz głębszego się w nią zapuszczania.
Dobrą praktyką jest również umieszczanie w udostępnianych materiałach zdjęć, infografik (o poprawnym z perspektywy SEO umieszczaniu treści graficznych na stronie możesz przeczytać w artykule Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO), czy video. Wszystko to powinno zainteresować użytkowników, sprawić, że docenią oni Twój content, a co za tym idzie, również roboty Google będą przychylniej patrzeć na Twoją witrynę.
Absolutnie kluczową kwestią jest to, aby tworzone przez Ciebie zaplecze miało bezpośredni związek z pozycjonowaną stroną. Nie chodzi tylko o linki do niej prowadzące, ale przede wszystkim o podobną tematykę!
Jak wspomnieliśmy powyżej, istotnym jest również, aby strona była przyjazna użytkownikowi pod względem wizualnym i funkcjonalnym, jak również spełniała przynajmniej podstawowe wymogi bezpieczeństwa.
Podsumowując - dobre zaplecze musi charakteryzować się wszystkimi tymi cechami, co strona internetowa, która obiektywnie powinna przyciągać i zatrzymywać użytkowników zainteresowanych danym tematem, nawet nie pełniąc służebnej roli SEO względem innej witryny.
Bądźmy szczerzy - stworzenie dobrego zaplecza wymaga wiele czasu, umiejętności, cierpliwości i niejednokrotnie - pieniędzy. Jeżeli jednak już uda się stworzyć stronę zapleczową wysokiej jakości, to stać się ona może bardzo poważnym wzmocnieniem SEO dla witryny, na której pozycjach w wyszukiwarce zależy Ci najbardziej.
Doświadczone agencje pozycjonerskie dysponują już ugruntowanymi zapleczami SEO, co może być swojego rodzaju “skrótem” dla witryny w pozyskiwaniu wartościowych backlinków. Jeżeli jednak masz wątpliwości, czy budować zaplecze od podstaw, czy skorzystać w tym względzie z funkcjonujących już w sieci miejsc, zawsze możesz skonsultować się ze specjalistami SEO, którzy wesprą Cię merytoryczną wiedzą w tym względzie. Powodzenia!
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book