Za co odpowiedzialna jest najnowsza aktualizacja Google Helpful Content i jak się do niej przygotować?

5
(12)


Zmiany w działaniu wyszukiwarki Google są czymś naturalnym i wynikają z ciągłego udoskonalania poprawności działania oraz coraz lepszego dobierania wyników do zapytań kierowanych przez użytkowników Google. Aktualizacje Google to zmiany, mające na celu poprawę ogólnej jakości wyszukiwania, w uwzględnieniu zmieniającego się charakteru Internetu. Żadna z aktualizacji Google nie dotyczy bezpośrednio określonej strony, lecz może spowodować znaczną zmianę w wydajności witryny, a także zmianę pozycji pozycjonowanych fraz w organicznych wynikach wyszukiwania - niestety często na gorsze.

Firma Google nieustannie pracuje nad tym, aby wyszukiwarka Google jak najskuteczniej wyszukiwała i udostępniała użytkownikom informacje, których poszukują. W związku z tym pod koniec sierpnia wprowadzona została aktualizacja Google Helpful Content (tzw. aktualizacja „przydatnej treści”), która jest częścią szerszych działań zmierzających do tego, aby w wynikach wyszukiwania użytkownicy widzieli więcej oryginalnych i przydatnych treści tworzonych dla nich przez innych użytkowników.

Czym jest aktualizacja Helpful Content Google?

Aktualizacja Google Helpful Content ma na celu pomóc użytkownikom w znalezieniu bardziej wartościowych treści podczas wyszukiwania w Google. "Helpful Content Update" pomaga nagradzać treści, które dają użytkownikom satysfakcjonujące doświadczenie - to znaczy treści, w których zawarte są najważniejsze informacje w wyszukanej tematyce oraz te które odpowiadają na pytania użytkowników. "Helpful Content Update" jest ważnym sygnałem dla wielu witryn z treściami o niskiej wartości, utworzonymi pod kątem SEO, by zmienić strategię publikacji treści. W wyniku tej aktualizacji, zbyt wiele artykułów z danej strony uznanych za "niepomocne", może zaszkodzić widoczności witryny. Algorytm ma na celu zmniejszenie widoczności treści, które wydają się mieć niewielką wartość dodaną lub w inny sposób nie są szczególnie pomocne dla osób wyszukujących informację na interesujące ich tematy.

Skupienie się na tej aktualizacji powinno zaowocować lepszym doświadczeniem zarówno dla poszukujących informacji, jak i twórców treści, ponieważ Google stara się nagradzać wysokiej jakości materiały, które zostały napisane przez ludzi, aby odpowiedzieć na zadawane pytania. 

Kiedy wprowadzona została aktualizacja i kogo dotyczy?

18 sierpnia 2022 roku Google zapowiedziało aktualizację “Helpful Content" w odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące jakości i różnorodności wyników wyszukiwania pojawiających się podczas wyszukiwania w Google. Wprowadzenie aktualizacji rozpoczęto 25 sierpnia 2022 roku oraz zostało sfinalizowane 9 września 2022 roku. 

Branże objęte aktualizacją Helpful Content

Aktualizacja algorytmu “Helpful Content” nie jest skierowana konkretnie do żadnej branży. Firma Google potwierdza, że w początkowej fazie aktualizacja ma największy wpływ na pozycję stron o tematykach, które wyróżniają się pod względem czasu istnienia w internecie, czyli m.in.:

  • Strony o tematyce edukacyjnej  
  • Strony na temat sztuki i rozrywka
  • Sklepy internetowe
  • Strony o tematyce technologicznej

Firma Google wskazała również, że obecna aktualizacja początkowo wpłynie jedynie na wyszukiwania i ich pozycję w języku angielskim. W przyszłości ilość języków, które podlegają tej aktualizacji, będzie poddawana aktualizacji. Dzięki takim działaniom, firmy w Polsce zajmujące się w sposób profesjonalny działaniami SEO, mają czas na wprowadzenie zmian w sposobie planowania oraz tworzenia treści dla swoich klientów. To, w jaki sposób firmy przygotują się do nadchodzących zmian w algorytmie Google, będzie miało bezpośredni wpływ na skuteczność prowadzonych działań SEO, a co za tym idzie na zadowolenie klientów w przyszłości. 

Treść skierowana od ludzi dla ludzi 

Skupienie się na treściach typu People-First już od jakiegoś czasu jest podstawą działalności renomowanych agencji SEO oraz profesjonalnych twórców treści. Kontynuacja wysiłków Google, aby nagrodzić tworzenie wartościowych treści nie nastawionych jedynie na działania SEO, jest mile widzianą aktualizacją dla copywriterów i agencji SEO praktykujących już takie działania.

Aby pomóc agencjom oraz copywriterom w tworzeniu treści, firma Google przygotowała kilka pytań, które pomogą pozostać na właściwej ścieżce.

Zaproponowanych zostało sześć pytań dotyczących budowania treści typu People-First:

  • Czy Twoja firma lub witryna ma dotychczasowych lub potencjalnych odbiorców, którzy uznaliby treść za przydatną, gdyby sami trafili do Ciebie?
  • Czy Twoje treści jasno pokazują fachową i dogłębną wiedzę (np. wynikającą z używania produktu lub usługi albo zwiedzania miejsca)?
  • Czy Twoja witryna ma główny przedmiot zainteresowania lub zakres tematyczny?
  • Czy po przeczytaniu Twoich treści ktoś stwierdzi, że zdobył wystarczającą wiedzę na dany temat, aby mógł osiągnąć swój cel?
  • Czy ktoś, kto przeczyta Twoje treści, będzie miał poczucie, że warto było poświęcić na to czas?
  • Czy przestrzegasz naszych wskazówek dotyczących podstawowych aktualizacji i opinii o produktach?

Jak uniknąć tworzenia treści nastawionych na SEO?

Treści, które są tworzone wyłącznie w celu uzyskania dobrej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, nie są dla nikogo wartościowe. Takie treści zazwyczaj nie są pomocne - często są wypchane słowami kluczowymi, wieloma nagłówkami, frazami związanymi z lokalizacją, doświadczeniami z drugiej ręki, a lista ta ciągnie się dalej.

Google udostępniło dodatkową listę pytań dla twórców treści i agencjom SEO, aby pomóc im uniknąć tworzenia treści nastawionych przede wszystkim na wyszukiwarkę:

  • Czy treść ma przede wszystkim przyciągać ludzi z wyszukiwarek, a nie jest tworzona dla ludzi?
  • Czy produkujesz wiele treści na różne tematy w nadziei, że niektóre z nich mogą dobrze wypaść w wynikach wyszukiwania?
  • Czy używasz rozbudowanej automatyzacji do produkcji treści na wiele tematów?
  • Czy głównie streszczasz to, co inni mają do powiedzenia, nie dodając wiele wartości?
  • Czy piszesz o rzeczach tylko dlatego, że wydają się być trendy, a nie dlatego, że napisałbyś o nich inaczej dla swoich obecnych odbiorców?
  • Czy Twoje treści pozostawiają czytelników z poczuciem, że muszą szukać ponownie, aby uzyskać lepsze informacje z innych źródeł?
  • Czy piszesz do określonej liczby słów, ponieważ słyszałeś lub przeczytałeś, że Google ma preferowaną liczbę słów (nie, nie mamy).
  • Czy zdecydowałeś się wejść w jakiś niszowy obszar tematyczny bez prawdziwej wiedzy, ale zamiast tego głównie dlatego, że myślałeś, że dostaniesz ruch w wyszukiwarce?
  • Czy Twoja treść obiecuje odpowiedź na pytanie, na które w rzeczywistości nie ma odpowiedzi, np. sugeruje, że istnieje data premiery produktu, filmu lub programu telewizyjnego, podczas gdy nie jest ona potwierdzona?

Podsumowanie

Aktualizacja Helpful Content jest dobrą okazją dla stron internetowych i twórców treści, aby dostarczyć wartościowe treści dla swoich odbiorców, a co za tym idzie poprawić pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Pisania dla ludzi i tworzenia przydatnych treści z pewnością wpłynie na wiele stron internetowych w całym Internecie i z pewnością zmieni sposób, w jaki niektóre agencje marketingowe oraz freelancerzy podchodzą do tworzonych przez siebie  treści.

Podczas wdrażania nowej strategii treści dla strony internetowej, należy pamiętać, aby:

  • Pisać wartościowe treści dla ludzi, na często wyszukiwane tematy, a nie pod kątem SEO
  • Skupić się na własnych odbiorcach i ich potrzebach
  • Dostarczyć satysfakcjonujących doświadczeń i odpowiedzi na zadawane pytania 
  • Odpowiadać na pytania użytkowników
  • W razie zauważalnych spadków pozycji w wynikach wyszukiwania zmodyfikować lub całkowicie usunąć newralgiczną treść ze strony

To tylko wprowadzenie lub pierwsza faza aktualizacji Helpful Content i należy przygotować się na wiele zmian. Google zapowiedziało, że zamierza doskonalić sposoby klasyfikacji bezwartościowych informacji przez algorytm, a także lepiej nagradzać treści nastawione na ludzi.

Autor: Maciek, Specjalista SEO w Internetica

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 12


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn