Zmiany w działaniu wyszukiwarki Google są czymś naturalnym i wynikają z ciągłego udoskonalania poprawności działania oraz coraz lepszego dobierania wyników do zapytań kierowanych przez użytkowników Google. Aktualizacje Google to zmiany, mające na celu poprawę ogólnej jakości wyszukiwania, w uwzględnieniu zmieniającego się charakteru Internetu. Żadna z aktualizacji Google nie dotyczy bezpośrednio określonej strony, lecz może spowodować znaczną zmianę w wydajności witryny, a także zmianę pozycji pozycjonowanych fraz w organicznych wynikach wyszukiwania - niestety często na gorsze.
Firma Google nieustannie pracuje nad tym, aby wyszukiwarka Google jak najskuteczniej wyszukiwała i udostępniała użytkownikom informacje, których poszukują. W związku z tym pod koniec sierpnia wprowadzona została aktualizacja Google Helpful Content (tzw. aktualizacja „przydatnej treści”), która jest częścią szerszych działań zmierzających do tego, aby w wynikach wyszukiwania użytkownicy widzieli więcej oryginalnych i przydatnych treści tworzonych dla nich przez innych użytkowników.
Aktualizacja Google Helpful Content ma na celu pomóc użytkownikom w znalezieniu bardziej wartościowych treści podczas wyszukiwania w Google. "Helpful Content Update" pomaga nagradzać treści, które dają użytkownikom satysfakcjonujące doświadczenie - to znaczy treści, w których zawarte są najważniejsze informacje w wyszukanej tematyce oraz te które odpowiadają na pytania użytkowników. "Helpful Content Update" jest ważnym sygnałem dla wielu witryn z treściami o niskiej wartości, utworzonymi pod kątem SEO, by zmienić strategię publikacji treści. W wyniku tej aktualizacji, zbyt wiele artykułów z danej strony uznanych za "niepomocne", może zaszkodzić widoczności witryny. Algorytm ma na celu zmniejszenie widoczności treści, które wydają się mieć niewielką wartość dodaną lub w inny sposób nie są szczególnie pomocne dla osób wyszukujących informację na interesujące ich tematy.
Skupienie się na tej aktualizacji powinno zaowocować lepszym doświadczeniem zarówno dla poszukujących informacji, jak i twórców treści, ponieważ Google stara się nagradzać wysokiej jakości materiały, które zostały napisane przez ludzi, aby odpowiedzieć na zadawane pytania.
18 sierpnia 2022 roku Google zapowiedziało aktualizację “Helpful Content" w odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące jakości i różnorodności wyników wyszukiwania pojawiających się podczas wyszukiwania w Google. Wprowadzenie aktualizacji rozpoczęto 25 sierpnia 2022 roku oraz zostało sfinalizowane 9 września 2022 roku.
Aktualizacja algorytmu “Helpful Content” nie jest skierowana konkretnie do żadnej branży. Firma Google potwierdza, że w początkowej fazie aktualizacja ma największy wpływ na pozycję stron o tematykach, które wyróżniają się pod względem czasu istnienia w internecie, czyli m.in.:
Firma Google wskazała również, że obecna aktualizacja początkowo wpłynie jedynie na wyszukiwania i ich pozycję w języku angielskim. W przyszłości ilość języków, które podlegają tej aktualizacji, będzie poddawana aktualizacji. Dzięki takim działaniom, firmy w Polsce zajmujące się w sposób profesjonalny działaniami SEO, mają czas na wprowadzenie zmian w sposobie planowania oraz tworzenia treści dla swoich klientów. To, w jaki sposób firmy przygotują się do nadchodzących zmian w algorytmie Google, będzie miało bezpośredni wpływ na skuteczność prowadzonych działań SEO, a co za tym idzie na zadowolenie klientów w przyszłości.
Skupienie się na treściach typu People-First już od jakiegoś czasu jest podstawą działalności renomowanych agencji SEO oraz profesjonalnych twórców treści. Kontynuacja wysiłków Google, aby nagrodzić tworzenie wartościowych treści nie nastawionych jedynie na działania SEO, jest mile widzianą aktualizacją dla copywriterów i agencji SEO praktykujących już takie działania.
Aby pomóc agencjom oraz copywriterom w tworzeniu treści, firma Google przygotowała kilka pytań, które pomogą pozostać na właściwej ścieżce.
Zaproponowanych zostało sześć pytań dotyczących budowania treści typu People-First:
Treści, które są tworzone wyłącznie w celu uzyskania dobrej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, nie są dla nikogo wartościowe. Takie treści zazwyczaj nie są pomocne - często są wypchane słowami kluczowymi, wieloma nagłówkami, frazami związanymi z lokalizacją, doświadczeniami z drugiej ręki, a lista ta ciągnie się dalej.
Google udostępniło dodatkową listę pytań dla twórców treści i agencjom SEO, aby pomóc im uniknąć tworzenia treści nastawionych przede wszystkim na wyszukiwarkę:
Aktualizacja Helpful Content jest dobrą okazją dla stron internetowych i twórców treści, aby dostarczyć wartościowe treści dla swoich odbiorców, a co za tym idzie poprawić pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Pisania dla ludzi i tworzenia przydatnych treści z pewnością wpłynie na wiele stron internetowych w całym Internecie i z pewnością zmieni sposób, w jaki niektóre agencje marketingowe oraz freelancerzy podchodzą do tworzonych przez siebie treści.
Podczas wdrażania nowej strategii treści dla strony internetowej, należy pamiętać, aby:
To tylko wprowadzenie lub pierwsza faza aktualizacji Helpful Content i należy przygotować się na wiele zmian. Google zapowiedziało, że zamierza doskonalić sposoby klasyfikacji bezwartościowych informacji przez algorytm, a także lepiej nagradzać treści nastawione na ludzi.
Autor: Maciek, Specjalista SEO w Internetica
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book