ctr reklama, ctr google, google ctr,
CTR to rozwinięcie skrótu click through rate, a w wolnym, opisowym tłumaczeniu na język polski, jest to współczynnik kliknięć w przekaz reklamowy, w stosunku do liczby jego wyświetleń. Wzór, który pozwala na obliczenie tegoż współczynnika wygląda następująco: CTR = (Wszystkie kliknięcia / Ilość wyświetleń reklamy) x 100%. Dla przykładu, jeżeli na 100 emisji reklamy, kliknie w nią 5 osób, to wskaźnik CTR kreacji wyniesie 5%.
Ponieważ reklamy Google Google Ads rozliczane są w modelu PPC (pay per click), wysoki wskaźnik CTR jest jak najbardziej pożądany. Umówmy się - głównym celem tego typu reklamy jest pozyskanie ruchu dla witryny. Aby to osiągnąć, użytkownik - co oczywiste - musi kliknąć w reklamę. Dlatego właśnie wskaźnik ten uważany jest jako jeden z kluczowych przy ocenie skuteczności kampanii.
Drugim istotnym wskaźnikiem jest współczynnik odrzuceń z pozyskanego w ten sposób ruchu, a zależy on przede wszystkim od adekwatności treści reklamy i strony docelowej, na którą ona kieruje. Nawet doskonale skrojona kreacja, która przenosi użytkownika na źle zaprojektowaną witrynę lub stronę nieodpowiadającą treści reklamy, spowoduje szybką “ucieczkę” użytkownika, co jest wzorcowym przykładem “przepalania” budżetu reklamowego.
Dlaczego w tytule nazwaliśmy wysoki wskaźnik CTR złotym Graalem marketerów? Ano dlatego, że to podstawowy wyznacznik skuteczności reklamy. Dzięki temu możesz stwierdzić, czy Twoja kampania ma potencjał i zmierza w dobrym kierunku.
CTR jest również składowym elementem Wyników Jakości całej kampanii (obok słów kluczowych i jakości witryny docelowej), co ma niebagatelny wpływ na ostateczną cenę reklamy, jak również na pozycję jej wyświetlania.
No dobrze, wiesz już co to jest wskaźnik CTR i dlaczego warto zadbać o jego wysoką wartość. Czas na odpowiedź na pytanie najważniejsze - jak to zrobić, aby użytkownicy pokochali Twoje reklamy Google Ads.
Copy (tekst) reklamy
Każda reklama Google Ads składa się z nagłówka, tekstu i ścieżki. Zadbaj o to, aby były one atrakcyjne dla użytkownika i przedstawiały korzyści dla potencjalnego klienta. W treści opisu umieść wyróżniki oferty i wyraźne CTA (call to action - wezwanie do podjęcia działania względem reklamy), dzięki któremu użytkownik chętniej wejdzie w interakcję z przekazem.
Key words - ważne również w reklamie!
Podobnie jak w SEO copywritingu, tak samo w przygotowywaniu treści reklam, nie można zapominać o słowach kluczowych. Umieszczaj je w sposób naturalny oraz zadbaj o to, aby odpowiadały one na potrzebę użytkownika, którą opisał w haśle wpisanym w okno wyszukiwarki.
Dzięki słowom kluczowym uwzględnionym w reklamie Google Ads, prawdopodobnie zapłacisz za reklamę mniej, a wskaźnik CTR będzie wyższy, niż w przypadku reklamy z niskim poziomem dopasowania.
Rozszerzenia w reklamach Google
Rozszerzenia to dodatkowe informacje, które możesz zawrzeć w przekazie reklamowym. Aktualnie Google oferuje kilka tego typu opcji, z których bez wątpienia warto korzystać. Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że rozszerzenia zwiększają objętość reklamy, przez co bardziej prawdopodobnym jest, że użytkownik ją zauważy. Po drugie, informacje zawarte w rozszerzeniach są często bardzo cenne dla odbiorców, przez co uwiarygadniają Twoją ofertę. W ramach rozszerzeń reklam Google możesz umieścić m.in. swój numer telefonu, lokalizację firmy lub jej poszczególnych placówek, obowiązujące ceny, opinie klientów, czy linki do podstron.
Zadbaj o regularną optymalizację stawek
W idealnym świecie wystarczyłoby ustawić reklamę raz, a następnie cieszyć się tylko z jej wyników. Niestety - idealny świat nie jest nam dany i o wysoką skuteczność reklamy musimy nieustannie dbać. Jednym z ważnych elementów optymalizacji jest dopasowywanie stawek pod kątem wyświetlania jej na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.
Warto testować miejsce wyświetlania względem konwersji z reklamy i jej CTR. Może się bowiem okazać, że pierwsza pozycja jest zbyt droga, a nie przynosi wcale lepszych wyników, niż pozycja druga. Warto to sprawdzać i testować.
Testuj kreacje i słowa kluczowe
Optymalizacja reklamy Google Ads pod kątem CTR to “niekończąca się historia”. Warto przeprowadzać testy A/B nagłówka, treści, URL i rozszerzeń. Nie zapomnij jednak postawić hipotezy, którą będziesz weryfikować. Bez tego testy nie będą miały sensu.
Oprócz samej kreacji, warto testować również skuteczność samych słów kluczowych. Sprawdź, czy nie są one zbyt ogólne lub nazbyt wąskie (w tym drugim wypadku CTR może być wysoki ale odwrotnie proporcjonalny do generowanego ruchu).
Wiesz już co to jest CTR, dlaczego jest istotny w reklamach Google Ads i jak optymalizować go w prosty sposób. Jeżeli jeszcze nie miałeś okazji podjąć wyzwania walki o możliwie wysoki CTR reklamy, to na pewno warto się tym zainteresować. Jeżeli już dziś potrzebujesz pomocy w stworzeniu maksymalnie efektywnej kampanii Google Ads.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book