Jak wybrać dobrą nazwę domeny dla swojej strony internetowej?

5
(1)


Nazwa domeny - element wizerunku i tożsamości marki

O ile bez większego problemu możesz zmienić adres swojego zamieszkania lub działalności firmy, o tyle adres Twojego biznesu w internecie powinien być elementem stałym. Dzieje się tak z przynajmniej dwóch powodów:

  • Nazwa domeny jest częścią szeroko rozumianego wizerunku firmy w sieci

Jeżeli prowadzisz szkolenia BHP, to adres strony lepiejbezkasku.pl będzie - najdelikatniej pisząc - nieodpowiedni. Umyślnie sprowadzamy ten fakt do absurdu, aby możliwie najdobitniej uzmysłowić Ci, że nazwa domeny wpływa na ogólny obraz Twojej firmy w oczach użytkowników.

  • Adres internetowy to element Twojej tożsamości w przestrzeni cyfrowej

Tutaj należy zadać sobie pytanie - czym w zasadzie jest tożsamość? W uproszczeniu jest to “pozostawanie tym samym”. Dlatego właśnie adres Twojej domeny powinien korespondować z nazwą firmy lub przynajmniej z tym, co robisz. Musi być ona kojarzona z marką, aby nie wprowadzać użytkowników w zakłopotanie lub niepewność, czy trafili oni pod odpowiedni - nomen omen - adres.

Czy adres domeny wpływa na pozycjonowanie?

Odpowiedź może być dla wielu zaskakująca, ale NIE! Nasycenie słowami kluczowymi adresu nie wpływa na polepszenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Co prawda wciąż można umieszczać w nim key words, ale służy to wyłącznie budowaniu marki, co znów może mieć wpływ na SEO, ale o tym napiszemy poniżej.

Dobre praktyki w doborze adresu strony internetowej

Jakimi prawidłami się więc posługiwać, aby adres witryny był przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek? Kieruj się 6 poniższymi wskazówkami, a z większym prawdopodobieństwem zbliżysz się w tym względzie do sukcesu.

1) Zadbaj o unikalność i powiązanie z marką

O ile słowa kluczowe w URL strony nie wpływają na jej pozycjonowanie, o tyle może nań wpływać ilość wzmianek o marce w internecie. Na ich podstawie wyszukiwarka ocenia adekwatność i wartość strony, przez co chętniej będzie ją wyświetlać użytkownikowi podczas jego poszukiwań.

Adres Twojej strony internetowej powinien być możliwie prosty i zapadający w pamięć oraz kojarzący się z marką. Unikaj (o ile to możliwe) wszelkich myślników i liczb. Zaburzą one czytelność adresu.

2) Adres powinien być krótki, łatwy do zapamiętania, wymówienia i zapisania

Ale nie za krótki! Nazwa domeny powinna być charakterystyczna, łatwa do zapamiętania i korespondować z brandem, ale co również istotne - być prosta do przeczytania, wymówienia lub zapisania.

Postaraj się wypracować złoty środek pomiędzy zwięzłością, a jasnym kojarzeniem się adresu internetowego z marką. Może najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie w nim nazwy Twojej firmy?

3) Rozszerzenie domeny

Wybierając najlepsze rozszerzenie domeny dla siebie zastanów się, na jakich rynkach będzie operować Twoja firma i w jakich językach dostępna będzie domena. Dobrą praktyką jest dobranie rozszerzenia do danego kraju. Jeżeli z jakichś względów Ci to nie odpowiada, zawsze możesz wybrać popularne .com lub .eu.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, a mianowicie wybór niestandardowego rozszerzenia domeny, czyli np. .me, lub .co. Jest to dobre rozwiązanie dla firm, których regionalne rozszerzenie (lub .com / .eu) jest już zajęte i niemożliwe do przejęcia.

4) Nazwa domeny powinna być intuicyjna

Zadbaj o to, aby adres Twojej strony internetowej przywodził odbiorcy bezpośrednio na myśl to, co ona zawiera. Jeżeli z jakiś względów nie chcesz zdecydować się na nazwę swojej firmy w adresie, to może warto zastanowić się nad skonstruowaniem go w taki sposób, aby użytkownik od razu wiedział, czego się spodziewać po przejściu na daną witrynę?

Na przykład jeżeli zajmujesz się akurat produkcją wysokiej jakości makaronów tradycyjnymi metodami, to odpowiednią nazwą domeny może być: domowemakarony.pl.

5) Weryfikuj dostępność domeny

Oto jest! Perfekcyjnie dobrana nazwa domeny. Zdążyłeś już nawet otworzyć z tej okazji szampana, a tu nagle...okazuje się, że dana domena jest niedostępna. Sugerujemy na bieżąco weryfikować, czy dany adres jest “wolny” na jednym z wielu obecnych w internecie portali temu poświęconych.

6) Domena z rynku wtórnego - im starsza, tym lepsza?

Decydując się na wybór domeny, która funkcjonowała już w przestrzeni internetowej, warto zweryfikować nie tyle jej wiek (powszechnie powtarzany jest mit o tym, że ma on wpływ na SEO), ile jakość linków przychodzących. To właśnie one mogą ostatecznie znacznie ułatwić lub utrudnić późniejsze pozycjonowanie Twojej witryny.

Wybór nazwy domeny. Podsumowanie.

Jak widzisz, z pozoru tak prozaiczna czynność jak wybór adresu dla strony internetowej może nastręczyć wielu problemów. Na szczęście dzięki powyższemu, krótkiemu poradnikowi, powinieneś dać sobie z tym zadaniem radę. Pamiętaj - odpowiednia nazwa domeny będzie towarzyszyć Twojej marce przez długi czas, a może nawet zostanie z nią na zawsze, dlatego nie spiesz się z wyborem i dokładnie przemyśl swoją decyzję. Powodzenia!

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.