Uruchomienie gwiazdek ocen i ich wpływ na klikalność strony

5
(2)


 

W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy, czym są i jak wykorzystać fragmenty rozszerzone - Fragmenty rozszerzone - czym są i jak je wykorzystywać? Zakładamy, że każdy użytkownik sieci przynajmniej raz spotkał się z opisem rozszerzonym w wynikach wyszukiwania Google i prawdopodobnie zawiesił na nim oko. W dzisiejszym tekście chcielibyśmy skupić się na jednej z najbardziej charakterystycznych możliwości, a mianowicie tzw. gwiazdkach ocen. Dlaczego nie wykorzystać ich w opisie własnej strony internetowej?

Gwiazdki ocen to jedna z możliwości wykorzystania fragmentów rozszerzonych. Wzbogacą wyniki organiczne o dodatkowe informacje, wyświetlane użytkownikom w wynikach wyszukiwania Google. Obok możliwości wyświetlania zdjęć przy przepisach kulinarnych, gwiazdki są jednym z najbardziej rzucających się w oczy formatów. Ludzki mózg szybciej reaguje na grafikę niż na tekst, dlatego większość osób w pierwszej kolejności zwróci uwagę na wynik oznaczony gwiazdkami niż podstawowy opis, niewyróżniający się na tle pozostałych stron.

Przykład wyszukiwania na frazę „laptop do pracy”
Przykład wyszukiwania na frazę „laptop do pracy”
Który z powyższych wyników jako pierwszy przykuł Waszą uwagę?

Gwiazdki ocen – dla kogo?

Niektóre fragmenty rozszerzone dedykowane są konkretnym branżom i trzeba w tym zakresie stosować się do wytycznych Google. Implementowane są za pomocą danych strukturalnych, czyli specjalnych znaczników w kodzie źródłowym. Aby wykorzystać takie rozwiązanie, w strukturze strony lub bloga muszą występować określone parametry. Gwiazdki wykorzystywane są najczęściej przez sklepy internetowe lub blogi, do oceny artykułów, produktów czy usług. Zrecenzowaliście kiedyś jakąś książkę na portalu czytelniczym albo oceniliście zamówione online ubrania? Właśnie w takich sytuacjach strony mogą wykorzystać gwiazdki ocen, aby wyróżnić się na tle konkurencji.

Jak gwiazdki ocen wpływają na pozycjonowanie?

Przedstawiliśmy powyżej wyniki wyszukiwania i podkreśliliśmy, że pomagają one przyciągnąć uwagę internautów, a tym samym wygenerować więcej odwiedzin. Wpływa to pozytywnie na wskaźnik CTR, czyli klikalność strony w wyszukiwarce. W ten sposób nie tylko zwiększa się ruch w witrynie, ale jest to również sygnał bezpośrednio dla Google. Jeśli strona zyskuje dużo kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania, wyszukiwarka dostaje w ten sposób komunikat – tam mogą znajdować się wartościowe treści. W rezultacie pozycje strony mogą ulec poprawie.

Jest to również warte uwagi rozwiązanie, jeżeli Twoja strona zajmuje pozycje poza trzema pierwszymi wynikami wyszukiwania, a konkurencja nie stosuje fragmentów rozszerzonych. Zaimplementowanie gwiazdek i przyciągnięcie uwagi internautów może być tym brakującym czynnikiem, który pozwoli przeskoczyć stronie wyżej.

Jak uruchomić gwiazdki na swojej stronie?

Najłatwiej będą mieli użytkownicy WordPressa ponieważ w większości wypadków wystarczy zaimplementować wtyczkę, np. KK Star Rating czy WP Review. Rozwiązań jest kilka, a każda z nich  ma swoje specjalne opcje konfiguracyjne i tylko od indywidualnych potrzeb użytkownika zależy, która będzie najlepszym wyborem.

W innych przypadkach pozostaje posłużyć się jednym z 4 formatów oznaczeń: mikrodanych, mikroformatów, RDF, JSON-LD.

W implementacji pomóc może marker danych od Google [link: https://support.google.com/webmasters/answer/2692911?hl=pl]

oraz

poradnik dla Webmasterów [link: https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content]. Przydatny będzie również serwis Schema.org [link: https://schema.org], gdzie znajdziesz potrzebne etykiety danych strukturalnych.

Jeżeli jednak nie czujesz się pewnie w samodzielnej implementacji, skorzystaj z pomocy specjalisty. Z powodu nadużyć w wykorzystywaniu fragmentów rozszerzonych, obecnie źle wdrożone dane mogą skutkować nawet karą od Google.        

Warto jednak pamiętać, że niezależnie od wybranego formatu, zaimplementowanie fragmentów rozszerzonych na stronie nie daje 100% pewności, że gwiazdki ocen będą wyświetlać się przy naszym opisie. Ostateczną decyzję podejmuje algorytm Google, który określa czy wybrane dane pasują do naszej witryny. Jeśli jednak zaimplementujemy wszystko poprawnie, szansa na sukces jest spora.  

Pod tym adresem [link: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl] można przetestować, czy gwiazdki ocen (a także inne fragmenty rozszerzone) zostały wdrożone prawidłowo.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.