Teksty dla użytkowników i pod SEO, czyli o czym warto pamiętać przy ich pisaniu?

5
(7)


Aby zwiększyć swoją widoczność w Google, konieczne jest opracowanie treści, które będą przyjazne dla czytelnika/czytelniczki oraz atrakcyjne dla samej wyszukiwarki. W jaki sposób stworzyć taki wartościowy content? Dziś dzielimy się kilkoma przydatnymi wskazówkami.

Dlaczego znalezienie balansu jest tak ważne?

Treści tworzone z myślą o robotach Google przeważnie zawierają określone frazy kluczowe, służące wywindowaniu strony w wynikach wyszukiwania. Konstruowanie artykułów spełniających to podstawowe kryterium nie może być jedyną zasadą, którą stosuje osoba odpowiedzialna za pisanie. Chyba każdy natknął się kiedyś w internecie na tekst "tworzony pod roboty" i jednocześnie mało atrakcyjny dla czytelnika/czytelniczki. Pozostanie przy tej strategii, obecnie nie jest zbyt opłacalne. Współczesne algorytmy w uprzywilejowany sposób traktują witryny przekazujące przydatne informacje. Większą szansę na osiągnięcie wysokich pozycji mają więc strony z jakościowymi treściami - zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i z perspektywy wyszukiwarki.

O czym należy pamiętać, tworząc treści przyjazne dla czytelnika/czytelniczki?

  • Pomyśl o jakości

Ogromne ilości znaków to za mało, żeby zadowolić roboty Google. W dodatku rozwleczone treści słabej jakości z pewnością nie zachęcą do pozostania na stronie naszych gości. Najlepiej byłoby tworzyć artykuły zachęcające treścią, wyczerpujące temat i przyciągające uwagę. Na taki content trzeba poświęcić nieco więcej czasu, ale wysiłek może się nam opłacić.

  • Pamiętaj, że siła tkwi w prostocie

Nie jest sekretem to, że łatwiej przychodzi nam przyswojenie informacji w formie prostych komunikatów. Jeśli są one czytelne, zwięzłe i jednocześnie treściwe, na dłużej zapadają w pamięci czytelnika, a przecież właśnie taki efekt chcemy osiągnąć, tworząc teksty dla naszych odbiorców.

  • Przypominaj czytelnikowi/czytelniczce, jaki jest główny przekaz

Weź pod uwagę to, że czytelnik podczas zapoznawania się z artykułem może być rozpraszany przez różne bodźce. Zastanów się, co przede wszystkim chcesz przekazać za pośrednictwem swojego tekstu. Następnie w nienachalny, ale widoczny sposób powtórz komunikat, by odbiorca nie zgubił go w natłoku innych informacji.

Przyjazny tekst dla odbiory

Treści atrakcyjne pod kątem SEO

Aby sprostać wymogom wyszukiwarki, oprócz spełnienia wcześniej wspomnianych kryteriów, musimy zadbać też o właściwy dobór słów kluczowych. Przydatne okażą się tutaj specjalne narzędzia, umożliwiające sprawdzenie konkurencji w zakresie fraz. Po takiej analizie możemy mieć pokusę, by upchnąć ich jak najwięcej w naszej treści. To zły pomysł. Należy zadbać o to, by frazy rozłożone były w sposób naturalny. Co to oznacza w praktyce? Dobrze będzie zatroszczyć się o ich obecność w treści i nagłówkach, ale nie powinny utrudniać czytania. Warto, żeby pojawiły się także w adresie URL i description.

  • Treści w SEO - postaw na jakość, a nie na ilość

W procesie pozycjonowania duża ilość contentu ma ogromne znaczenie. Każda podstrona (adres URL), która podlega indeksowaniu, powinna zawierać unikalną i wartościową treść. Nie można jednak przesadzać i jeśli chcesz zadowolić zarówno Google, jak i użytkowników, należy w pierwszej kolejności stawiać na jakość tekstów, a w dalszej kolejności na ilość. Oczywiście jak najbardziej można dodawać bardzo duże ilości treści, ale zawsze trzeba mieć na uwadze, że muszą one być wysokiej jakości, merytoryczne, unikalne i ciekawie napisane. Idealnym miejscem, w którym możemy regularnie dodawać atrakcyjne treści, będzie przykładowo Blog.

  • Dobrze dobrane frazy kluczowe pod tworzone treści to podstawa

Wyszukiwarka Google na różne zapytania zwraca ogromne ilości wyników, dziennie analizuje i przetwarza setki tysięcy i miliony zapytań użytkowników szukających różnych informacji, usług czy produktów. Jak więc wyróżnić się w tym całym zalewie odpowiedzi, szczególnie że wśród nich zawsze będzie pojawiała się nasza konkurencja? Po pierwsze tworzenie treści rozpocznij od wyboru odpowiednich fraz kluczowych, na których tekst będzie się opierał. Frazy te powinny odpowiadać intencji użytkownika, czyli być odpowiedzią na zadane zapytanie w wyszukiwarce Google. Po drugie powinno przeprowadzić się analizę konkurencji, dzięki czemu będziesz wiedział, na jakie frazy się pozycjonuje i reklamuje. Ponadto w trakcie analizy mogą się pojawić frazy kluczowe, o których nie pomyślałeś, a konkurencja prowadzi intensywne działania pod ich kątem. Analizę fraz kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję ułatwią narzędzia w rodzaju Senuto czy Ahrefs.

Przy doborze fraz kluczowych, na których będzie się opierał dany tekst, nie można zapomnieć o słowach kluczowych z tzw. Długiego Ogona (ang. Long Tail), czyli bardziej rozbudowanych słów kluczowych. Użytkownicy często wykorzystują tego typu frazy, które szczegółowo opisujące dane usługi, czy produkty i które idealnie odpowiadają ich intencjom. Dodatkowo frazy z długiego ogona charakteryzują się wysoką konwersją.

  • Tworząc treści należy zadbać o to żeby frazy kluczowe zostały naturalnie wkomponowane w dany tekst

Dobranie odpowiednich fraz, które zostaną wykorzystane w tekście to jedna kwestia. Nie mniej istotne jest, aby pamiętać o ich naturalnym wykorzystaniu w treści. Z tego względu należy mieć na uwadze, że:

  • nie powinno się upychać na siłę fraz kluczowych tylko po to aby znalazły się w tekście, szczególnie jeśli nie będą w pełni odpowiadać tematyce takiego tekstu
  • słowa kluczowe należy tak wkomponować w tekst aby nie zaburzały jego struktury i nie utrudniały czytania
  • musi być odpowiednie zagęszczenie fraz - zbyt wiele powtórzeń danej frazy może odnieść wręcz odwrotny skutek np. obniżyć jakość tekstu
  • frazy kluczowe można umieszczać w nagłówkach, w samej treści, w tytule (title) i opisie (description) strony, w adresie URL 
  • pisząc pisz przede wszystkim dla użytkowników, a później na spokojnie będziesz mógł go dostosować także pod kątem robotów Google
  • frazy kluczowe to jedno ale liczy się także sama wartość tekstu - im bardziej unikalny, merytoryczny i ciekawy tym większa szansa, że Google lepiej go oceni niż podobne treści konkurencji
  • tekst musi być odpowiednio sformatowany, czyli powinien być podzielony na akapity, należy go przełamywać nagłówkami, listami, zdjęciami/grafikami, dzięki czemu będzie bardziej czytelny dla użytkownika. Tekst nie może być tzw. ścianą tekstu gdyż po prostu zmęczy użytkownika który szybko zrezygnuje z jego zapoznaniem się. Dodatkowo tego typu treści są gorzej traktowane przez Google.

Jakość i dobrze dobrane frazy to podstawa atrakcyjnego tekstu pod kątem seo

Co jeszcze możesz zrobić?

Już jeden rzut oka na tekst powinien dawać do zrozumienia odbiorcy, że znajdzie w nim odpowiedź na swoje pytanie lub po prostu dowie się czegoś przydatnego. Optymalizacja treści, których dokonujemy, by strona była atrakcyjna dla algorytmów, może iść w parze ze zwiększeniem atrakcyjności contentu z perspektywy czytelnika. Podsumowując aby nasze teksty były atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google należy:

  • wyczerpująco i obszernie odpowiadać na zapytania użytkowników
  • poruszać zagadnienia i tematy, które cieszą się zainteresowaniem użytkowników oraz są wyeksponowane w wyszukiwarce Google
  • stosować język korzyści dając użytkownikom do zrozumienia dlaczego dana usługa i produkt są dla nich idealne
  • dostosowywać treści i język do docelowej grupy odbiorców
  • umieszczać, tak gdzie jest to niezbędne, wszelkie dane techniczne

O potrzeby wyszukiwarki i odbiorców zadbamy, inwestując także swój czas i energię w zwiększenie użyteczności strony oraz w to, jak witryna prezentuje się z perspektywy User Experience. Mowa m.in. o unikaniu długich bloków tekstu czy dodaniu spisu treści. Kwestie, które podejmujemy w artykule, powinny być posegregowane w taki sposób, by osoba czytająca mogła szybko przeskanować tekst wzrokiem i odnaleźć najbardziej interesujące elementy. Atrakcyjność strony zwiększy się, jeśli dodamy elementy graficzne. Ciekawym rozwiązaniem, które poprawi czytelność strony i przybliży poruszaną problematykę, są m.in. infografiki.

Autor: Rafał

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 7


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Mateusz Roszak

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn