Aby zwiększyć swoją widoczność w Google, konieczne jest opracowanie treści, które będą przyjazne dla czytelnika/czytelniczki oraz atrakcyjne dla samej wyszukiwarki. W jaki sposób stworzyć taki wartościowy content? Dziś dzielimy się kilkoma przydatnymi wskazówkami.
Treści tworzone z myślą o robotach Google przeważnie zawierają określone frazy kluczowe, służące wywindowaniu strony w wynikach wyszukiwania. Konstruowanie artykułów spełniających to podstawowe kryterium nie może być jedyną zasadą, którą stosuje osoba odpowiedzialna za pisanie. Chyba każdy natknął się kiedyś w internecie na tekst "tworzony pod roboty" i jednocześnie mało atrakcyjny dla czytelnika/czytelniczki. Pozostanie przy tej strategii, obecnie nie jest zbyt opłacalne. Współczesne algorytmy w uprzywilejowany sposób traktują witryny przekazujące przydatne informacje. Większą szansę na osiągnięcie wysokich pozycji mają więc strony z jakościowymi treściami - zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i z perspektywy wyszukiwarki.
Ogromne ilości znaków to za mało, żeby zadowolić roboty Google. W dodatku rozwleczone treści słabej jakości z pewnością nie zachęcą do pozostania na stronie naszych gości. Najlepiej byłoby tworzyć artykuły zachęcające treścią, wyczerpujące temat i przyciągające uwagę. Na taki content trzeba poświęcić nieco więcej czasu, ale wysiłek może się nam opłacić.
Nie jest sekretem to, że łatwiej przychodzi nam przyswojenie informacji w formie prostych komunikatów. Jeśli są one czytelne, zwięzłe i jednocześnie treściwe, na dłużej zapadają w pamięci czytelnika, a przecież właśnie taki efekt chcemy osiągnąć, tworząc teksty dla naszych odbiorców.
Weź pod uwagę to, że czytelnik podczas zapoznawania się z artykułem może być rozpraszany przez różne bodźce. Zastanów się, co przede wszystkim chcesz przekazać za pośrednictwem swojego tekstu. Następnie w nienachalny, ale widoczny sposób powtórz komunikat, by odbiorca nie zgubił go w natłoku innych informacji.
Aby sprostać wymogom wyszukiwarki, oprócz spełnienia wcześniej wspomnianych kryteriów, musimy zadbać też o właściwy dobór słów kluczowych. Przydatne okażą się tutaj specjalne narzędzia, umożliwiające sprawdzenie konkurencji w zakresie fraz. Po takiej analizie możemy mieć pokusę, by upchnąć ich jak najwięcej w naszej treści. To zły pomysł. Należy zadbać o to, by frazy rozłożone były w sposób naturalny. Co to oznacza w praktyce? Dobrze będzie zatroszczyć się o ich obecność w treści i nagłówkach, ale nie powinny utrudniać czytania. Warto, żeby pojawiły się także w adresie URL i description.
W procesie pozycjonowania duża ilość contentu ma ogromne znaczenie. Każda podstrona (adres URL), która podlega indeksowaniu, powinna zawierać unikalną i wartościową treść. Nie można jednak przesadzać i jeśli chcesz zadowolić zarówno Google, jak i użytkowników, należy w pierwszej kolejności stawiać na jakość tekstów, a w dalszej kolejności na ilość. Oczywiście jak najbardziej można dodawać bardzo duże ilości treści, ale zawsze trzeba mieć na uwadze, że muszą one być wysokiej jakości, merytoryczne, unikalne i ciekawie napisane. Idealnym miejscem, w którym możemy regularnie dodawać atrakcyjne treści, będzie przykładowo Blog.
Wyszukiwarka Google na różne zapytania zwraca ogromne ilości wyników, dziennie analizuje i przetwarza setki tysięcy i miliony zapytań użytkowników szukających różnych informacji, usług czy produktów. Jak więc wyróżnić się w tym całym zalewie odpowiedzi, szczególnie że wśród nich zawsze będzie pojawiała się nasza konkurencja? Po pierwsze tworzenie treści rozpocznij od wyboru odpowiednich fraz kluczowych, na których tekst będzie się opierał. Frazy te powinny odpowiadać intencji użytkownika, czyli być odpowiedzią na zadane zapytanie w wyszukiwarce Google. Po drugie powinno przeprowadzić się analizę konkurencji, dzięki czemu będziesz wiedział, na jakie frazy się pozycjonuje i reklamuje. Ponadto w trakcie analizy mogą się pojawić frazy kluczowe, o których nie pomyślałeś, a konkurencja prowadzi intensywne działania pod ich kątem. Analizę fraz kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję ułatwią narzędzia w rodzaju Senuto czy Ahrefs.
Przy doborze fraz kluczowych, na których będzie się opierał dany tekst, nie można zapomnieć o słowach kluczowych z tzw. Długiego Ogona (ang. Long Tail), czyli bardziej rozbudowanych słów kluczowych. Użytkownicy często wykorzystują tego typu frazy, które szczegółowo opisujące dane usługi, czy produkty i które idealnie odpowiadają ich intencjom. Dodatkowo frazy z długiego ogona charakteryzują się wysoką konwersją.
Dobranie odpowiednich fraz, które zostaną wykorzystane w tekście to jedna kwestia. Nie mniej istotne jest, aby pamiętać o ich naturalnym wykorzystaniu w treści. Z tego względu należy mieć na uwadze, że:
Już jeden rzut oka na tekst powinien dawać do zrozumienia odbiorcy, że znajdzie w nim odpowiedź na swoje pytanie lub po prostu dowie się czegoś przydatnego. Optymalizacja treści, których dokonujemy, by strona była atrakcyjna dla algorytmów, może iść w parze ze zwiększeniem atrakcyjności contentu z perspektywy czytelnika. Podsumowując aby nasze teksty były atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google należy:
O potrzeby wyszukiwarki i odbiorców zadbamy, inwestując także swój czas i energię w zwiększenie użyteczności strony oraz w to, jak witryna prezentuje się z perspektywy User Experience. Mowa m.in. o unikaniu długich bloków tekstu czy dodaniu spisu treści. Kwestie, które podejmujemy w artykule, powinny być posegregowane w taki sposób, by osoba czytająca mogła szybko przeskanować tekst wzrokiem i odnaleźć najbardziej interesujące elementy. Atrakcyjność strony zwiększy się, jeśli dodamy elementy graficzne. Ciekawym rozwiązaniem, które poprawi czytelność strony i przybliży poruszaną problematykę, są m.in. infografiki.
Autor: Rafał
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book