W 2014 roku Google oficjalnie ogłosiło, że social media nie są uwzględniane w czynnikach rankingowych wyszukiwarki. Sprawa załatwiona, prawda? Bynajmniej!
Przez lata pojawiło się wiele dowodów udowadniających nie taką znów słabą współzależność pomiędzy działaniami podejmowanymi w mediach społecznościowych, a ich wpływowi na ostateczną pozycję strony (lub podstrony) w wynikach wyszukiwania.
Pochylmy się na chwilę nad jednym z eksperymentów potwierdzających tę hipotezę, który został niedawno przeprowadzony przez specjalistów z Hootsuite.
Podjęli się oni przeanalizowania SEO opublikowanych przez siebie artykułów, które zostały podzielone według następującego schematu:
Efekty? Pierwsza grupa nie zanotowała żadnych zmian w pozycji, druga zaliczyła 12% wzrost widoczności, a trzecia mogła wykazać się aż 22% poprawą w wynikach wyszukiwania.
Patrząc na całą relację w sposób logiczny można w niezbyt skomplikowany sposób wykazać, że działalność w mediach społecznościowych wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce, nawet jeżeli algorytmy Google nie biorą ich bezpośrednio pod uwagę. Poniżej wykażemy w jaki sposób.
Social media są prostym w użyciu i efektywnym miejscem do promocji tworzonych treści. Nawet doskonale skrojone pod SEO teksty mogą nie przykuć uwagi odbiorców lub nawet do nich nie dotrzeć. Media społecznościowe są w stanie zmienić taki obraz rzeczy.
O ile słabo wypozycjonowana strona może nie przedrzeć się w sposób swobodny do uwagi odbiorcy, o tyle materiał udostępniony w social media już tak. Co więcej - treści udostępniane na portalach takich jak Facebook, czy Twitter, które przekierowują użytkowników do danej witryny, wykazują się wysokim wskaźnikiem zaangażowania odbiorców, a to już bez wątpienia jest brane pod uwagę przez algorytmy Google.
Dodatkowo zasięgi organiczne w social media powodują, że stworzony przez nas artykuł “niesie się” dalej wraz z każdym polubieniem i podaniem dalej. To znów zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania dodatkowego ruchu w witrynie, co jest mile widziane przez roboty wyszukiwarek.
Naturalną konsekwencją poszerzającego się dzięki mediom społecznościowym zasięgu organicznego Twojego materiału jest możliwość pozyskania dodatkowych, wartościowych linków przychodzących do witryny.
Dobry content wysokiej jakości może trafić do rozpoznawalnego blogera lub influencera, który znów może być skłonny do podzielenia się nim na swojej stronie, co będzie pozytywnym czynnikiem wpływającym na SEO Twojej witryny.
Media społecznościowe umożliwiają Ci pokazanie swojej marki tysiącom osób w krótkim czasie. Jeżeli odpowiednio to wykorzystasz, rozpoznawalność Twojej firmy może bardzo na tym zyskać. No dobrze, ale jaki ma to wpływ na SEO?
Niebagatelny! Im bardziej Twoja firma będzie rozpoznawalna w internecie, tym pojawi się więcej bezpośrednich wyszukań jej nazwy w Google, a to znów może mieć wpływ na wyniki wyszukiwań dla ogólnych słów kluczowych (może, ponieważ nigdy ten fakt nie został potwierdzony przez Google).
Oprócz tego, jeżeli ktoś zdecyduje się na wyszukanie Twojej nazwy, to niemal na pewno trafi na Twoją stronę i będzie ciekaw jej zawartości. Dzięki temu pozyskasz ruch użytkowników wykazujących się zaangażowaniem w witrynie, a to już na pewno wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie.
Przez długi czas specjaliści SEO pomijali w budowaniu kompleksowej strategii aspekty związane z social media. Jak wykazaliśmy powyżej, istnieją poważnie współzależności pomiędzy dobrą strategią komunikacji i promocji w mediach społecznościowych a SEO witryny.
Nawet jeżeli social media nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, to robią to pośrednio, co nie znaczy, że mniej skutecznie. Marketing to zespół działań wielokanałowych, dlatego warto wykorzystywać efekty synergii. Zależność między social media a SEO jest jednym z nich.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book