Rozmawiając ze specjalistami z agencji marketingowej, możesz czasem usłyszeć słowa, które będą dla Ciebie niejasne.
Przygotowaliśmy słowniczek pojęć z marketingu online. Zawiera wyjaśnienia słów często używanych przez specjalistów przy omawianiu wykonanych lub proponowanych działań SEO, planowaniu szczegółów prowadzenia profilu w mediach społecznościowych oraz kampanii Google Ads i Meta Ads. Dzięki słowniczkowi łatwiej przejdziesz przez raporty otrzymywane od agencji i zrozumiesz, co zawiera Twoja umowa.
Pozycjonowanie – proces optymalizacji strony internetowej w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania dla ustalonych słów kluczowych. Lepsza widoczność strony przekłada się na większy ruch na stronie.
SERPY (search engine result page)– wyniki wyszukiwania. Spis linków do stron wyświetlający się w odpowiedzi na wpisane do wyszukiwarki zapytanie np. apteka Katowice.
Liczba fraz w TOP3/TOP10 – liczba fraz, na jakie specjalista SEO wypozycjonował Twoją stronę na pierwsze 3 miejsca/pierwsze 10 miejsc w wynikach wyszukiwania.
Fraza – słowo kluczowe lub zestaw słów kluczowych, na jakie pozycjonuje się strony internetowe. Zestaw słów kluczowych dobierany jest indywidualnie do każdego klienta. Frazy dzielą się na krótkie (short-tail keywords) np. apteka oraz długie (long-tail keywords) np. apteka blisko dworca Katowice.
Link building – strategia SEO polegająca na zdobywaniu linków z innych stron internetowych, które będą prowadzić do Twojej strony. Wysokiej jakości linki są bardzo istotne do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ budują siłę domeny i autorytet strony.
Content – treści na stronie, social mediach, w reklamach. Dzielą się na materiały tekstowe np. artykuły na bloga, opisy produktów, teksty postów oraz materiały multimedialne takie jak grafiki i filmy.
Google Analytics – narzędzie służące do pomiaru ruchu na stronie. Pozwala m.in. śledzić, ile osób weszło na Twoją stronę, ile spędzili na niej czasu, czy konwertowali, skąd na nią trafili (z wyników wyszukiwania Google, reklam, mediów społecznościowych itd.).
Google Search Console – narzędzie do sprawdzania adresów URL. Udostępnia szczegółowe informacje o skanowaniu, indeksowaniu i wyświetlaniu stron bezpośrednio z indeksu Google.
Konwersja – jeden ze wskaźników efektywności kampanii marketingowych. Konwersja to pożądana akcja, jaką wykonuje użytkownik na stronie internetowej np. dodanie produktu do koszyka, wysłanie zapytania, zapisanie się do newslettera.
Fanpage – profil na Facebooku. Może być firmowy lub fanowski. W odróżnieniu od profilu osobistego jego charakter jest publiczny, mogą go obserwować wszyscy. Utworzenie fanpage’a daje dostęp do narzędzi analitycznych i reklamowych niedostępnych dla profilu osobistego.
Cover photo – zdjęcie w tle znajdujące się na fanpage’u nad zdjęciem profilowym.
Feed na Wallu – spersonalizowany strumień treści wyświetlający się po uruchomieniu Facebooka, zawierający aktualności znajomych, posty organiczne, sponsorowane, posty w grupach.
Relacja na Facebooku/Instagramie - tymczasowy content dodany do profilu prywatnego lub fanpage’a, który wygasa po 24 godzinach. Może mieć formę zdjęcia, filmu, udostępnionego posta. Relacje są widoczne na górze aplikacji.
Zasięg płatny kontra zasięg organiczny – są dwa rodzaje zasięgów postów w mediach społecznościowych: organiczny, którego wygenerowanie nic nie kosztuje i płatny – ten rodzaj zasięgu uzyskuje się dopiero po promowaniu posta. Dzięki promowaniu można docierać z postami do osób, które jeszcze nie znają danego fanpage’a.
Promowanie postów – forma płatnej promocji opublikowanych postów w social mediach w celu zwiększenia ich zasięgu, zdobycia nowych polubień lub udostępnień posta, nakłonienia odbiorców do kliknięcia w link zamieszczony w poście.
Call-to-Action (CTA) – wezwanie do działania. Hasło zachęcające odbiorcę do wykonania pożądanej przez nas akcji np. kup teraz, wejdź na stronę, zadzwoń.
Geotargeting – targetowanie na podstawie lokalizacji. Geotargeting pozwala wyświetlać reklamy tylko osobom znajdującym się w wybranej lokalizacji.
Pixel - narzędzie służące do śledzenia i analityki. Umożliwia zbieranie danych o zachowaniu użytkowników po kliknięciu w reklamę i wykorzystywania ich do optymalizacji kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie. Pixel pozwala na stworzenie kampanii retargetingowej, czyli dotarcia do osób, które już odwiedziły Twoją stronę.
Grupa docelowa - grupa osób, do których chcesz trafić z komunikatem reklamowym. To grupa osób wyselekcjonowana na podstawie danych (np. demograficznych, geograficznych, behawioralnych), mająca największe prawdopodobieństwo zainteresowania się Twoją ofertą.
Meta – nowa nazwa przedsiębiorstwa Facebook. Częścią portfela Meta są platformy społecznościowe Facebook i Instagram, dlatego możliwe jest stworzenie kampanii reklamowej, która będzie wyświetlała kreacje reklamowe użytkownikom przebywającym zarówno na Facebooku jak i na Instagramie.
PPC (Pay Per Click) – model rozliczenia za reklamy, gdzie reklamodawcy płacą za kliknięcie w ich reklamę. PPC jest stosowany w reklamach Google Ads i Meta Ads.
PPL (Pay Per Lead) - model rozliczenia za reklamy, gdzie reklamodawcy płacą za pozyskanie leada np. wypełnienie przez użytkownika formularza, zostawienie danych osobowych.
CPA (Cost Per Action) - model rozliczenia za reklamy, gdzie reklamodawcy płacą za wykonanie przez użytkownika pożądanej akcji np. dokonania zakupu, zapisu do newslettera.
CPM (Cost Per Mille) - model rozliczenia za reklamy, gdzie reklamodawcy płacą za wyświetlenie reklamy przez 1000 użytkowników.
CPV (Cost Per View) - model rozliczenia stosowany w reklamach wideo, gdzie reklamodawcy płacą za wyświetlenie ich reklamy. Reklamodawca płaci dopiero wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund reklamy wideo (lub całość jeśli jest krótsza niż 30 sekund) lub wejdzie z nią w interakcję.
Kampanie produktowe – rodzaj kampanii Google Ads. Kampanie produktowe wyświetlają wizualne karty z informacjami o produkcie, takimi jak zdjęcie, cena i nazwa sklepu.
Kampanie Google Display Network - GDN – rodzaj kampanii Google Ads. Kampanie GDN wyświetlają reklamy w formie banerów na różnych stronach internetowych z sieci reklamowej Google np. YouTube.
Chcesz, żebyśmy zaopiekowali się kampanią reklamową, pozycjonowaniem strony lub prowadzeniem mediów społecznościowych Twojej firmy? Skontaktuj się z nami.
Zapisz się do newslettera!
Otrzymuj wartościową wiedzę i praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci skutecznie promować firmę i osiągnąć większy sukces.
Aldona Liszka
Content Marketing Manager
Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.