Rozbudowane zapytania - ewolucja zachowań użytkowników wyszukiwarek

5
(1)


Jak wykorzystać zmianę w zachowaniach użytkowników wyszukiwarek na rzecz ruchu w swojej witrynie?

Punktem wyjścia do wykorzystania na rzecz swojej strony ewolucji zachowań użytkowników internetu, jest zrozumienie, w jaki sposób i do czego wykorzystują oni aktualnie wyszukiwarki. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, pytania zaczynają być coraz bardziej spersonalizowane, a osoby pragnące zrealizować swoją potrzebę, nie stronią od używania codziennego słownictwa i zwrotów.

Jeszcze kilka lat temu wykorzystywaliśmy do poszukiwań zwrotów i fraz, do jakich przyzwyczaiły nas wyszukiwarki i ich specyficzny model działania. Aktualnie “rozmawiamy” z Google prawie jak ze znajomym i pytamy o poradę w kwestiach, w których najczęściej pomagała nam rodzina lub przyjaciele.

Ewolucja zachowań wzięła się również z chęci “odsiania” bezwartościowych, acz sprytnie skonstruowanych przekazów reklamowych oraz z rozwoju zapytań głosowych (voice search stanowi aktualnie 20% wszystkich wyszukań w Google).

Nie pierwszy raz, skuteczną odpowiedzią na ten trend (chociaż winniśmy mówić raczej o stałej tendencji) jest content marketing. Zanim jednak do niego przejdziemy, przyjrzyjmy się statystykom i temu, co z nich wynika.

Ewolucja zapytań użytkowników wyszukiwarek w liczbach

Jak wynika z danych udostępnionych przez Google(1), internauci coraz częściej wykorzystują zapytania spersonalizowane i kontekstualne. Przyrost takich zachowań jest niebagatelny, bowiem na przestrzeni 2 lat przekroczył on w wielu wypadkach 100%.

Przywołajmy konkretne przykłady:

  • (...) buty dla (...) [np. wygodne buty dla biegacza]: +120%
  • szampon do (...) [np. szampon do rozjaśnionych włosów]: +130%
  • zapytania “dla mnie” [np. idealne ubezpieczenie samochodowe dla mnie]: +60%
  • czy powinienem (...) [np. co powinienem zjeść na lunch]: +65%

Jak widać na powyższych przykładach, użytkownicy odchodzą od pytań ogólnych, na rzecz konkretów, a co jeszcze ważniejsze - wyszukiwarki są w stanie sprostać ich potrzebom.

Dekada mobile i zapytań głosowych

Olbrzymi wpływ na zmianę zachowań użytkowników w wyszukiwarkach internetowych ma również fakt, że lwia część z nas wyposażona jest w smartfony z dostępem do internetu, a na popularności zyskuje, wspomniane wcześniej, wyszukiwanie głosowe. Jasnym jest, że pisząc o (kolejnym) “roku mobile” wystawialibyśmy się na śmieszność, dlatego bardziej adekwatnym jest już użycie zwrotu “dekada mobile”.

Jak wskazują specjaliści Google w innym artykule, ilość spersonalizowanych zapytań zadawanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych również notuje potężne wzrosty.

Dla przykładu wyszukiwania mobilne dla zapytań:

  • “czy potrzebuję…” wzrosły o 65%
  • “czy powinienem…” również zanotowały wzrost o 65%
  • “czy mogę…” stały się popularniejsze o 85%

Porządkując wiedzę zwróćmy jeszcze uwagę na ilość zapytań głosowych, które charakteryzują się rozbudowanymi, naturalnymi zwrotami względem wyszukiwarki. Otóż w 2016 roku stanowiły one 20% wszystkich zapytań, a spodziewać się można, że aktualnie odsetek ten jest jeszcze większy.

Odpowiedź na zachowania użytkowników? Odpowiedni content marketing!

Aby wykorzystać ewolucję zachowań użytkowników w wyszukiwarkach na swoją korzyść, musisz zredefiniować podejście do content marketingu, a przynajmniej sposób, w jaki go uprawiasz. Będzie to miało pozytywny wpływ na ogólne SEO Twojej witryny!

Przede wszystkim zastanów się, jakie pytania względem Twoich usług lub produktów może mieć użytkownik. Nastaw się na treści poradnikowe, które będą odpowiedzią na potrzeby lub wątpliwości potencjalnego klienta. W ten sposób ściągniesz dodatkowy ruch na stronę i zwiększysz prawdopodobieństwo konwersji. Co ważne, rozbudowane zapytania internautów kwalifikują się do tzw. fraz o niskiej konkurencyjności, dlatego szansa, że Twoja witryna wyląduje na szczycie wyników wyszukiwania jest naprawdę spora!

Zainwestuj czas i fundusze w rozbudowę takich zakładek jak blog, FAQ, czy baza wiedzy. To doskonałe miejsca do tego, aby dzielić się doświadczeniem i eksperckimi treściami, które zbudują Twój wizerunek jako specjalisty w branży, jak również ułatwią zachęcenie użytkownika do głębszego zapoznania się z innymi treściami na Twojej stronie.

Answerthepublic

Przygotowując odpowiednie tematy do tekstów pozyskujących ruch z rozbudowanych zapytań, możesz skorzystać z takiego narzędzia, jak Answerthepublic(2), które w przystępny sposób zasugeruje Ci najpopularniejsze “szerokie zapytania” związane z danym tematem. Warto również wsłuchać się w głos i zachowania swoich aktualnych klientów i śledzić fora oraz grupy w social media - to doskonałe miejsca do poznania realnych potrzeb i wątpliwości potencjalnych klientów.

Źródła

  1. https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/personal-needs-search-trends/
  2. https://answerthepublic.com

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.