26 maja 2023 roku weszła w życie uchwała zmieniającą zapisy Kodeksu Etyki Adwokackiej w zakresie korzystania z informacji handlowej i reklamy. Całkowity zakaz reklamy został zniesiony. Od tego roku adwokaci mogą wykorzystywać narzędzia marketingowe do komunikacji z potencjalnymi klientami.
To, że publikowanie i promowanie informacji handlowej adwokatów zostało dopuszczone, nie oznacza, że w branży prawniczej dozwolona jest każda forma komunikacji reklamowej. Adwokaci w kampanii marketingowej nie mogą naruszać godności wykonywanego zawodu. Nie wolno im stosować reklamy porównawczej (np. najlepszy adwokat w mieście), nieprawdziwej i niestosownej, uchybiającej godności innych osób, naruszającej tajemnicę adwokacką oraz zasadę lojalności i koleżeństwa. Komunikat marketingowy zawarty w reklamach nie może odwoływać się do emocji lub uczuć odbiorców, wykorzystywać brak wiedzy w zagadnieniach prawnych u laikow. Niedozwolone jest powoływanie się na znajomości lub wpływy, współpracowanie z kancelariami odszkodowawczymi i publikowanie reklam w niestosownych miejscach.
Wśród adwokatów zdania co do zniesienia zakazu reklamy są podzielone. Tymczasem marketing jest szansą dla wszystkich przedstawicieli tej profesji: prawników prosto po aplikacji dopiero zaczynających karierę jak i tych z wieloletnim doświadczeniem.
Dzięki reklamie adwokaci zaczną mieć realny wpływ na wzrost swojej rozpoznawalności i zdobycie nowych klientów. Jest to szczególnie ważne dla młodych adwokatów, dopiero wchodzących na rynek i aktywnie poszukujących pierwszych klientów, ale również dla tzw. “starych wyjadaczy” - dzięki dobrej widoczności w Internecie mogą zdobyć sprawy od klientów, którzy o nich wcześniej nie słyszeli.
W sytuacji zakazu reklamy, często to rekomendacje są głównym źródłem zleceń. Mają one jednak podstawową, bardzo istotną wadę - uniemożliwiają jakiekolwiek planowanie, bo nigdy nie wiemy, czy w danym miesiącu uzyskamy 1 rekomendację, a może 3, a może żadnej? Działania marketingowe są znacznie bardziej przewidywalne, zwykle po dosyć krótkim czasie nasi klienci np. z branży usług B2B wiedzą, ilu zapytań od klientów mogą się spodziewać w danym okresie czasu i przy danym budżecie. Dzięki temu mogą też podejmować decyzje o skalowaniu działań marketingowych. Tak czy inaczej, po zniesieniu zakazu wielu klientów zamiast polegać na rekomendacjach będzie dokonywało wyboru kancelarii adwokackiej w oparciu o reklamy, które im się wyświetlą. Częściej wejdą w interakcję ze stroną internetową, która w wynikach wyszukiwania pokaże im się na górze listy. Podejmą decyzje o współpracy na podstawie case study (dozwolonych do publikacji o ile adwokat poinformuje klienta o formie, treści, sposobie, kontekście informacji handlowej i dysponuje jego zgodą w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej na ich publikację). Nie mając znajomego adwokata w danym mieście, do prowadzenia swojej sprawy sądowej chętniej wybiorą prawnika kojarzonego z merytorycznych postów w mediach społecznościowych.
Jeśli prawnicy wykorzystają strony internetowe i kanały w mediach społecznościowych do zbudowania wizerunku eksperta i wzbudzenia zaufania u klientów oraz zadbają, by adres ich kancelarii był widoczny w mapach Google na zniesieniu reklamy mogą tylko zyskać.
Dobrze mieć w sieci swoje własne miejsce. To zabezpieczenie przed utratą profilu w mediach społecznościowych lub ich awarią (zdarza się rzadko, ale się zdarza) oraz pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy - strona internetowa poprawia wiarygodność firmy i pomaga w zdobyciu zaufania użytkownika. Każdej firmie przydaje się strona internetowa, na której można się zaprezentować, przedstawić zakres swoich kompetencji, zamieścić adres siedziby firmy oraz sposoby kontaktu. Utworzenie strony internetowej powinno być dla każdej kancelarii chcącej zaznaczyć swoją obecność w Internecie działaniem priorytetowym.
Gdy strona jest już utworzona, następnym krokiem powinno być jej wypozycjonowanie. To działanie poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Ponieważ uchwała o reklamie w branży prawniczej weszła w życie dopiero kilka miesięcy temu, pozycjonowanie stron prawników jest skuteczniejsze teraz niż będzie za kilka lat, gdy pozycjonowanie usług prawniczych stanie się w branży standardem. Wtedy właściciele kancelarii adwokackich będą musieli walczyć z silną konkurencją pozycjonującą się na te same frazy, czego teraz można jeszcze uniknąć.
Nie należy pominąć mediów społecznościowych, na których mają konta miliony Polaków. W styczniu 2023 roku w Polsce na Facebooku było zarejestrowanych 23 937 900 użytkowników. Z Instagrama korzystało 11 079 000 mieszkańców Polski, a Linkedin zgromadził ich 5 mln. Oczywiście, ze względu na charakter branży, styl komunikacji w postach – i płatnych kampaniach marketingowych prawników – będzie musiał być rzetelny i merytoryczny. Uchwała zabrania publikacji treści reklamowych nacechowanych emocjonalnie i wartościujących.
Reklamy branży prawniczej nie należy się bać ani z niej przedwcześnie rezygnować, ponieważ jest ona szansą na wzrost rozpoznawalności i napływ klientów. Dobra agencja marketingowa zadba o to, by komunikacja marketingowa kancelarii adwokackiej była prowadzona w sposób etyczny i profesjonalny. Zachęcamy do skorzystania z naszych usług w zakresie pozycjonowania, płatnych kampanii Google Ads i Meta oraz prowadzenia social mediów. Mamy naprawdę duże doświadczenie w tej konkretnej branży, bo… robiliśmy to jeszcze zanim stało się to legalne… ;) Tak tak, nie wszystkie kancelarie przejmowały się zakazami gdy one jeszcze obowiązywały… ;)
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book