Czym są słowa kluczowe i jak je dobierać?

Karolina Szymula (Wasztyl)
SEO Team Leader


Słowa kluczowe, nazywane także frazami kluczowymi czy hasłami kluczowymi, to absolutna podstawa tworzenia reklamy internetowej z wykorzystaniem wyszukiwarek. Znajdują one szczególne zastosowanie w SEO, czyli w optymalizacji oraz pozycjonowaniu stron www, a także w Google AdWords (słowa kluczowe AdWords), czyli kampaniach linków sponsorowanych. Bez odpowiednich słów kluczowych trudno mówić o skuteczności reklam tego rodzaju! Dobrze dobrane słowa kluczowe w SEO to pierwszy krok do sukcesu.

Słowa kluczowe – co to jest?

Co to jest słowo kluczowe? Czy słowo kluczowe to to samo co wyszukiwane hasło, które użytkownicy wpisują w Google? Słowami kluczowymi nazywa się takie słowa, które jak najwierniej określają zawartość danej strony internetowej oraz pokrywają się z zapytaniem internauty w wyszukiwarce. Na podstawie wpisanej frazy pojawiają się wyniki wyszukiwania w Google.

Rodzaje słów kluczowych:

  • Brandowe słowa kluczowe – są to zazwyczaj unikatowe frazy, oznaczające markę czy nazwę firmy, wpisywane do wyszukiwarki wtedy, gdy internauta szuka konkretnej strony i dlatego nie ma konieczności prowadzenia działań reklamowych dla słów brandowych.
  • Ogólne słowa kluczowe – to słowa, które składają się najczęściej z 1 lub 2 wyrazów i określają nazwę danego produktu albo usługi. Są one dość ogólne, np. "obuwie męskie""koszule damskie" i z tego powodu trudniejsze w pozycjonowaniu (ponieważ mają bardzo szeroką konkurencję).
  • Słowa kluczowe typu long tail, czyli tzw. słowa długiego ogona – są to słowa zawierające więcej niż 2 człony, np. „buty męskie skórzane letnie”„czarne damskie kozaki na zimę”. Ich precyzyjność w naturalny sposób zwiększa ich liczbę, co również ułatwia pozycjonowanie – konkurencja jest tu wyraźnie węższa.

Skąd brać frazy? Bazy słów kluczowych

Źródeł słów kluczowych jest bardzo wiele, ale warto pamiętać, że nie wszystkie frazy są tak samo skuteczne. Aby dobrze dobrać słowa kluczowe, trzaba wykonać analizę słów kluczowych.

Przy doborze słów warto wziąć pod uwagę np. AdWords słowa kluczowe:

  • Zakres swoich usług oraz oferowane produkty. Można dodać do nich także nazwę miasta, gdy działalność prowadzona jest stacjonarnie, czyli lokalne słowa kluczowe np. „sklep z obuwiem męskim łódź”, „ładowarka iphone 6 kraków”, czy „naprawa komputerów warszawa”.
  • Sugestie Google – gdy wpisujesz do wyszukiwarki Google dane słowa, sprawdź, jakie wyniki pojawiają się poniżej. Zwróć uwagę na te z najniższej pozycji, oznaczonej jako „wyszukiwania podobne” oraz te w polu do wpisywania słów kluczowych. Jeśli korzystasz z AdWords, możesz zobaczyć podpowiedzi na swoim koncie AdWords, korzystając z narzędzia Planer Słów Kluczowych.
  • Narzędzia do wyboru słów – dostępne są różne programy analizujące zawartość strony, które podsuwają najlepsze słowa kluczowe albo wskazują na te najpopularniejsze dla danej branży.

Pozycjonowanie strony internetowej, a dobór słów kluczowych

Dobór słów kluczowych to fundament skutecznego procesu pozycjonowania strony. Analiza liczby wyszukiwań pozwala określić, które frazy mają największy potencjał, a ocena konkurencyjności słów kluczowych pomaga uniknąć rywalizacji z bardzo silnymi domenami. Umieszczając słowa kluczowe na stronie – zarówno w treści, jak i w elementach technicznych – zwiększamy jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Odpowiedni wybór odpowiednich słów kluczowych powinien łączyć wysoką liczbę wyszukiwań z umiarkowaną konkurencją, co maksymalizuje efektywność działań SEO. Regularne monitorowanie pozycji keyword i dostosowywanie strategii to nieodłączny element długofalowego procesu pozycjonowania.

Dlaczego właściwy dobór fraz kluczowych decyduje o sukcesie pozycjonowania?

Odpowiedni dobór fraz kluczowych to jeden z najważniejszych czynników strategii SEO wpływających na skuteczność pozycjonowania. Źle dobrane słowa na Twojej stronie mogą przyciągnąć niewłaściwy ruch lub sprawić, że strona zniknie w gąszczu konkurencji. Staranna analiza potrzeb użytkowników, trendów w wyszukiwarkach oraz intencji danej frazy pozwala tworzyć content marketing, który realnie odpowiada na pytania odbiorców. Dzięki odpowiednim frazom kluczowym tworzymy takie treści, które dobrze będą oddawać wszystkie najlepsze cechy produktu lub usługi. W tworzeniu opisów do witryny wykorzystujemy różnego typu słowa, które znajdują się w bazach słów kluczowych oraz podpowiedzi Google, który najlepiej wie, czego szukają jego użytkownicy. Dzięki temu ruch z wyników organicznych jest bardziej wartościowy, a działania SEO przynoszą trwałe efekty. W praktyce oznacza to lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google, wyższą konwersję, więcej potencjalnych klientów i stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania.

Karolina Szymula (Wasztyl)

SEO Team Leader

Specjalistka SEO. W Internetica jestem odpowiedzialna za opracowywanie strategii oraz kompleksowe prowadzenie projektów SEO dla naszych klientów. Moje wykształcenie to finanse i rachunkowość, ale już na studiach wiedziałam, że to nie jest praca dla mnie. Prywatnie miłośniczka kotów oraz aktywnego spędzania czasu na łonie natury.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 21


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Performance Marketing Specialist

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Performance Marketing Specialist

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Karolina Szymula (Wasztyl)

SEO Team Leader

Dawid Kotowicz

Młodszy Specjalista SEO

Dominika Moriak

Performance Marketing Specialist

Paweł Handke

Doradca Klienta

Piotr Barczak

Specjalista SEO

Cyprian Dobies

Marketplace Specialist

Copyright 2007-2025 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn