Czym jest pozycjonowanie lokalne

Karolina Szymula (Wasztyl)
SEO Team Leader


Nieważne gdzie prowadzisz swój biznes i jakiej jest on wielkości. Pozycjonowanie lokalne pomoże Ci zdobyć nowych klientów i zostawić konkurencję w tyle. Mamy na to twarde dowody! 

Pozycjonowanie lokalne + kampania reklamowa Google Ads

Lokalne SEO w połączeniu z kampanią reklamową Google Ads to niezwykle skuteczne narzędzie do komercyjnego podbicia regionu, w którym działa Twoja firma. Przekonaj się, jak możesz poczynić kolejny, milowy krok w rozwoju swojego przedsiębiorstwa i zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania Google przy pomocy pozycjonowania lokalnego.

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych

Aby lepiej zrozumieć na czym polega pozycjonowanie lokalne stron internetowych czy inaczej mówiąc pozycjonowanie regionalne i optymalizacja ich pod kątem SEO, należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie - po co to robić? Odpowiedź jest zaskakująco prosta - oba te zabiegi służą jak najkorzystniejszemu wyświetlaniu Twojej witryny w wynikach organicznych Google. Co za tym idzie? Zwiększenie ruchu na stronie, co znów z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością zagwarantuje Twojej firmie nowych klientów. Tylko tyle i aż tyle. To wystarczy, aby Twój biznes nabrał rozpędu!

Pozycjonowanie lokalne a SEO lokalne

Kolejną, wartą wspomnienia kwestią jest rozróżnienia lokalnego SEO od pozycjonowania lokalnego stron.

  • SEO - to zbiór działań optymalizacyjnych, które mają sprawić, że strona będzie jak najlepiej dopasowana do wymagań wyszukiwarek. Obejmuje to m.in. optymalizację treści, struktury, kodu, szybkości ładowania czy linkowania wewnętrznego.
  • Pozycjonowanie natomiast jest pojęciem szerszym – zawiera w sobie działania SEO, ale dodatkowo obejmuje m.in. budowanie profilu linków zewnętrznych, tworzenie treści pod konkretne frazy oraz strategie zwiększania widoczności strony w dłuższej perspektywie. Można powiedzieć, że SEO jest „narzędziem”, a pozycjonowanie – całym procesem, którego celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zarówno w przypadku SEO, jak i pozycjonowania wykonywanego na rzecz lokalnych wyszukiwań z danego miasta, istnieją pewne prawidła, dzięki którym osiągane wyniki mogą zbliżyć Twoją witrynę do sukcesu. Zanim jednak o tym, przytoczmy kilka istotnych statystyk związanych z lokalnym pozycjonowaniem stron internetowych. 

Pozycjonowanie lokalne stron - dlaczego to takie ważne?

Nie wiemy czy zdajesz sobie sprawę, ale każdego dnia ktoś szuka w Google biznesu takiego jak Twój!

  • 46% wszystkich wyszukań w Google ma charakter lokalny1

Oznacza to, że jeżeli Twoja witryna nie zostanie wyświetlona w wyszukiwarce potencjalnym klientom, to z dużym prawdopodobieństwem trafią oni do Twojej konkurencji, która poświęciła nieco czasu, pracy i pieniędzy na lokalne pozycjonowanie.

  • 92% konsumentów wybiera przedsiębiorstwo, którego strona internetowa pojawia się na pierwszej stronie lokalnych wyników wyszukiwania2

Jak mówi stary żart pozycjonerów, najlepszym miejscem do ukrycia się, jest druga strona wyników wyszukiwania w Google. Klienci nie mają czasu, aby szukać Twojego biznesu, więc Twoim zadaniem jest ułatwienie im jak najszybszego dotarcia do oferty Twojej firmy!

  • 18% lokalnych wyszukiwań za pośrednictwem smartfona prowadzi do zakupu w znalezionym miejscu jeszcze tego samego dnia3

Tak, lokalne SEO i pozycjonowanie lokalne odnoszą się również do wyszukiwania za pośrednictwem mobile. Ruch generowany za pośrednictwem smartfonów już wyprzedził ten pochodzący z komputerów stacjonarnych i laptopów, a Twoja witryna musi być do tego przygotowana!

Lokalne pozycjonowanie stron www - gwarancja większego ruchu

Jak widzisz, nie stać Cię na to, aby nie zainwestować w optymalizację strony www pod kątem lokalnego SEO i pozycjonowania firmy w Google. Każdy moment, w którym odwlekasz tę decyzję powoduje, że tracisz klientów i nieważne, czy prowadzisz zakład fryzjerski w Zielonej Górze, przychodnię dla zwierząt w Krakowie, czy restaurację w Warszawie - wszystkie lokalne firmy powinny dać się znaleźć swoim potencjalnym klientom! Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu Twoja strona zwiększy widoczność w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy związanych z Twoim miastem.

Jakie elementy strony są istotne z perspektywy lokalnego SEO?

Na temat optymalizacji strony www pod kątem lokalnego SEO pisaliśmy już więcej tutaj. Warto jednak odświeżyć w skrócie najważniejsze informacje.

Najbardziej istotnymi elementami z perspektywy optymalizacji strony www pod lokalne wyniki wyszukiwania są:

  • Założenie wizytówki Google Moja Firma w Google maps, wyświetlanie się w mapach google jest kluczowe. 
  • Plik KML, czyli geositemapa (w przypadku skutecznego pozycjonowania lokalnego nie wystarczy zwykła mapa strony XML)
  • Zewnętrzne odnośniki prowadzące do Twojej strony (ten element odnosi się do SEO w szerokim rozumieniu, ponieważ jest kołem napędowym pozycjonowania)
  • Jednakowe dane teleadresowe w każdym miejscu w sieci
  • Odpowiednio sformatowana zakładka “kontakt" (i poprawne dane w tej zakładce takie jak adres firm, numer kontaktowy czy adres e-mail)
  • Opinie o firmie

Z pozoru optymalizacja strony internetowej pod lokalne SEO brzmi niezbyt skomplikowanie, ale żeby zrobić to bezbłędnie i zadbać o najmniejszy, istotny szczegół, wymagana jest odpowiednia wiedza, doświadczenie i umiejętności. Jeżeli nie czujesz się na siłach, lub brak Ci czasu, aby wdrożyć wszystkie powyższe elementy konieczne do sukcesu w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania zgłoś się do agencji seo.

Jak wygląda pozycjonowanie lokalne strony w praktyce?

Przyjrzyjmy się w praktyce mechanizmom (robotom Google i algorytmom Google) działania wyszukiwarki Google w perspektywie poszukiwań lokalnych punktów sprzedaży produktów lub usług.

Jeżeli nadamy wyszukiwarce w naszym urządzeniu dostęp do geolokalizacji, powinna ona bez problemu zlokalizować miejsce naszego pobytu i nawet przy zapytaniach ogólnych wskazać miejsca, które są blisko nas. W przypadku urządzeń mobilnych wspierać się ona będzie danymi z GPS, a w przypadku laptopów i komputerów stacjonarnych, często punktem wyjścia dla lokalnego wyszukiwania będzie adres IP urządzenia. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania są z reguły firmy działające blisko nas.

Pozycjonowanie lokalne
Oto wyniki wyszukiwania dla przeglądarki na urządzeniu znajdującym się w Krakowie, dla frazy ogólnej “mechanik samochodowy”. Źródło: Google

Jak widzisz, Google wskazało mi kilkanaście miejsc, w których mogę naprawić swoje auto podczas pobytu w Krakowie, a 3 z nich zostały dodatkowo uwidocznione dzięki odpowiedniej zoptymalizowanej wizytówce Google i optymalizacji pod kątem lokalnego SEO i lokalnych słów kluczowych.

Lokalne pozycjonowanie w Google - możliwość precyzyjnego określenia lokalizacji

Co więcej, lokalne zapytania możemy zawęzić nawet do dzielnicy. Są bowiem tego typu działalności, których szuka się w swojej najbliższej okolicy. Zobaczmy co wskaże nam Google, gdy zapytamy o cukiernię na poznańskich Jeżycach.

lokalne SEO - cukiernia poznań jeżyce
Źródło: Google

No i proszę! Dzięki lokalnemu wyszukiwaniu w Google, bez problemu potencjalny klient znajdzie miejsca, w których będzie mógł kupić przepyszne ciastka na Jeżycach.

Pozycjonowanie lokalne w google a wyszukiwanie głosowe

Nie bez znaczenia jest również dostosowanie swojej strategii seo oraz strony internetowej do coraz popularniejszych wyszukiwań głosowych (voice search). Wiele urządzeń mobilnych (wyposażonych np. w system Android lub iOS) i “inteligentnych głośników” wyposażonych jest w tę opcję, a ich użytkownicy korzystają z niej nader chętnie.

W 2016 roku, co piąte zapytanie do Google w USA skierowane było za pośrednictwem opcji voice search4 (więcej o wyszukiwaniu głosowym przeczytasz tutaj). W Polsce trend ten wciąż się rozwija i niewykluczone, że w najbliższym czasie zapytania głosowe wyprzedzą te, które zadajemy wyszukiwarce za pomocą wpisywanych fraz. Warto już dziś zadbać o optymalizację swojej strony internetowej pod kątem voice search, aby już teraz czerpać z tego korzyści i być o krok przed konkurencją!

Pozycjonowanie biznesu lokalnego - skorzysta każda firma?

Tak. Z usługi pozycjonowania biznesu na frazy lokalne może skorzystać zarówno każda mała, jak i duża firma, a nawet sklep internetowy. Celem pozycjonowania lokalnego jest maksymalne zwiększenie widoczności strony firmy w wynikach wyszukiwania google na jak najwięcej fraz kluczowych.

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych - Twoja szansa na sukces!

Jak już wiesz, lokalne SEO i pozycjonowanie lokalne może dać Twojej firmie całą masę korzyści: wzrost rozpoznawalności, wzrost widoczności strony, wyższe pozycje w Google, wizerunek nowoczesnego przedsiębiorstwa i przede wszystkim - rzesze nowych klientów! 

Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja poprzedzona audytem seo i linkowanie do Twojej strony sprawią, że wzmocni ona swoją pozycję w organicznych (a więc bezpłatnych!) wynikach wyszukiwania i będzie łatwiej dostępna dla szukających Twoich produktów lub usług użytkowników Internetu. To niezwykle efektywna forma promocji, która zwraca się szybciej, niż myślisz. Wniosek jest jeden - profil firmy w Google to konieczność, a pozycjonowanie lokalne pomaga firmom dotrzeć do większej ilości klientów w swojej okolicy. A czy Ty, nadala masz wątpliwości czy warto inwestować w lokalne SEO? 

Źródła

1, 2, 3. https://blog.hubspot.com/marketing/local-seo-stats
4. https://googleblog.blogspot.com/2014/10/omg-mobile-voice-survey-reveals-teens.html

Karolina Szymula (Wasztyl)

SEO Team Leader

Specjalistka SEO. W Internetica jestem odpowiedzialna za opracowywanie strategii oraz kompleksowe prowadzenie projektów SEO dla naszych klientów. Moje wykształcenie to finanse i rachunkowość, ale już na studiach wiedziałam, że to nie jest praca dla mnie. Prywatnie miłośniczka kotów oraz aktywnego spędzania czasu na łonie natury.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Performance Marketing Specialist

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Performance Marketing Specialist

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Karolina Szymula (Wasztyl)

SEO Team Leader

Dawid Kotowicz

Młodszy Specjalista SEO

Dominika Moriak

Performance Marketing Specialist

Paweł Handke

Doradca Klienta

Piotr Barczak

Specjalista SEO

Cyprian Dobies

Marketplace Specialist

Copyright 2007-2025 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn