Pozycjonowanie “za efekt” wydaje się być najkorzystniejsze z perspektywy klienta. Są wyniki, jest wynagrodzenie. Tę pozorną korzyść komunikuje wciąż wiele podmiotów z branży SEO, chociaż - jak łatwo sprawdzić - mało jest wśród nich “poważnych graczy”, którzy od lat skutecznie zapewniają swoim klientom wysokie pozycje w SERP. Pytanie - dlaczego?
Pozycjonowanie stron internetowych na przestrzeni lat dogłębnie się zmieniło. Wiele środków, które działały kiedyś, aktualnie w perspektywie SEO są kontrskuteczne. Ostatecznie pozycjonowanie w modelu “za efekt” wygląda najczęściej tak, że klient udaje, że płaci, a agencja SEO udaje, że coś robi. Przyjrzyjmy się szczegółowo przyczynom, dlaczego taka płatność za efekt zwyczajnie nie działa.
Lata temu, gdy agencje SEO dopiero się rozwijały, a algorytmy wyszukiwarek nie były tak skomplikowane, pozycjonowanie stron internetowych było stosunkowo proste. Wystarczyło odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi treści witryny docelowej i solidne ilościowo zaplecze linków kierujących do tejże strony, żeby widoczność rosła.
Wprawne podmioty na rynku pozycjonerskim zbudowały własne automaty, które tworzyły setki backlinków w dosłownie chwilę. Rozwijały także swoje zaplecza, które oferowały dużą ilość, średniej lub niskiej wartości odnośników (żeby była jasność - zaplecza budowane są do dziś, ale aktualnie trzeba mocno zadbać o ich jakość). Wszystkie te działania balansowały na granicy Black Hat SEO lub jawnie były do nich zaliczane. Biznes kwitł w najlepsze - frazy kluczowe wskakiwały do TOP 10 w wyszukiwarce Google stosunkowo szybko, a klienci byli zadowoleni z efektów. Te czasy jednak bezpowrotnie minęły.
Wraz z rozwojem wyszukiwarek internetowych, przemianom uległy także algorytmy rządzące ustalaniem wyników wyszukiwania. Najbardziej oczywiste powody takiego stanu rzeczy są dwa - wyszukiwarki chciały dostarczać możliwie precyzyjnych odpowiedzi na pytania i potrzeby użytkowników oraz… zarabiać jak najwięcej na reklamach.
Nie ukrywajmy - SEO, czyli zabieganie o jak najwyższe pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jest sprzeczne z modelem biznesowym np. Google, które główne zyski czerpie ze swojego środowiska reklamowego PPC.
Kolejne zmiany algorytmów były coraz bardziej rygorystyczne. Aktualnie liczy się jakość - zarówno backlinków, jak i treści. Stworzenie wartościowego contentu oraz uzyskanie cennego odnośnika do strony jest kosztowne. Niestety - za jakość trzeba płacić i to nie tylko w branży pozycjonerskiej.
Co więcej - nikt poważny nie jest w stanie zagwarantować, że w określonym czasie dostarczy kontrahentowi konkretnych rezultatów. Pozycjonowanie uzależnione jest od zewnętrznego środowiska, które ciągle się zmienia. A na efekty SEO często trzeba chwilę poczekać.
Agencje bazujące wyłącznie na automatach popadły w tarapaty. Nie są w stanie nadążyć za zmianami, a i same roboty nie mogą sprostać wygórowanym wymaganiom algorytmów wyszukiwarek. Branża podzieliła się na ciężko pracujących specjalistów SEO i “magików”, którzy obiecują gruszki na wierzbie, a których to owoców… nie są w stanie wyhodować.
Wynagrodzenie specjalistów SEO, copywriterów, analityków, web developerów i opłaty za narzędzia, nie mogą zaczekać. Odroczenie płatności do momentu, w którym osiągnie się wynik dla strony klienta, nie jest możliwe, szczególnie że data ta nie jest znana z góry. Dodatkowo stale rosnące ceny backlinków powodują, że rozliczanie za efekt zwyczajnie nie może się opłacać - nie tylko agencji, ale także klientowi.
Agencje, które wciąż proponują usługę pozycjonowania za efekt liczą na to, że albo klient nie będzie w stanie zweryfikować realnych wyników ich pracy, albo wybrane frazy mają niską konkurencyjność, że przebicie się na nie do TOP10 jest proste i jednocześnie nie przynoszące realnych korzyści biznesowych i ruchu organicznego na stronie.
Wyobraź sobie, że chcesz zgubić kilka kilogramów. Czego do tego potrzebujesz? Zapewne odpowiedniej diety i treningów. Decydujesz się więc na wizytę u dietetyka, zamówienie cateringu dietetycznego oraz zakup karnetu na siłownię. Czy którykolwiek z tych podmiotów zagwarantuje Ci, że w czasie X zrzucisz Y kilogramów? Nie! Dlaczego? Ponieważ nikt nie wie, czy będziesz stosować się do zaleceń, nie będziesz podjadać między posiłkami i czy faktycznie będziesz chodzić na siłownię. Zagwarantowanie efektu jest poza ich możliwościami. Mogą zrobić co w ich mocy, ale ostateczny wynik nie zależy w 100% od nich.
Z drugiej strony - czy wyobrażasz sobie, że którykolwiek z tych podmiotów otrzyma od Ciebie wynagrodzenie dopiero wtedy, kiedy uda Ci się osiągnąć wymarzoną sylwetkę? Takie rzeczy się nie dzieją i byłyby zwyczajną nieuczciwością. Za rzetelnie wykonaną pracę i poświęcenie zasobów finansowych oraz narzędziowych, należy się wynagrodzenie. Chyba wszyscy się w tym temacie zgodzimy.
SEO jest usługą, jak każda inna. Specjaliści pozycjonowania szkolą się latami, poznają techniki i narzędzia, śledzą nowości. Dodatkowo w swojej pracy korzystają z materiałów, które nie należą do tanich, z wartościowymi linkami do stron docelowych na czele. Naturalnym jest, że za rzetelną pracę, należy się zapłata. A efekty pozycjonowania? Przyjdą po czasie i będą stanowić realną wartość dla firmy zlecającej usługę.
Pozycjonowanie stron internetowych to nie sprint. To nawet nie maraton! Najlepiej chyba porównać je do wieloboju, który wymaga wielu umiejętności i stałego doskonalenia każdej z nich.
Pozycjonowanie w modelu rozliczenie za efekt stara się znaleźć drogę na skróty, ale ostatecznie prowadzi do jednego - zabłądzenia na ścieżce do celu. Twoja konkurencja, która zajmuje wysokie wyniki wyszukiwania na ważne branżowo frazy, działa zapewne w modelu abonamentowym lub hybrydowym. Takie podejście pozwala na metodyczny rozwój całej strony pod kątem SEO i stopniowe pozyskiwanie wartościowych backlinków w obrębie całej witryny.
Efektem jest stabilny przyrost jakościowego ruchu na stronie i silna w oczach robotów Google strona, którą warto nagrodzić wysoką pozycją w SERP. To najważniejszy argument dlaczego warto inwestować w rozwój Twojego biznesu. Długoterminowe działanie pozwoli wypozycjonować Twoją stronę co może doprowadzić do zwiększenia konwersji.
Skontaktuj się z nami i wspólnie dobierzmy takie rozwiązanie, które będzie najbardziej opłacalne z perspektywy Twojej firmy.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book