W mowie potocznej często wykorzystujemy podobne pojęcia jako synonimy, nie zwracając uwagi na różnice znaczeniowe. Zazwyczaj nie jest to poważny problem, jednak zacieranie różnic między pojęciami, które tak naprawdę oznaczają dwie różne usługi, może mieć swoje nieprzyjemne skutki. Szczególnie, jeżeli taka tendencja pojawia się nawet wśród osób pracujących „w branży”.
Wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem, lub korzystających z takich usług, utarło się przeświadczenie, że Agencja SEO automatycznie oznacza firmę świadczącą usługi pozycjonerskie. W zapytaniach ofertowych, wiadomościach na forach, dyskusjach, poradnikach – bardzo często oba te pojęcia wykorzystywane są zamiennie. I niby nic w tym złego. Pod warunkiem, że tak naprawdę rozumiemy różnicę, jaka zachodzi między tymi dwoma czynnościami.
W możliwie najprostszym ujęciu, SEO to optymalizacja według standardów wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimization). Optymalizacja czego? Stron, portali, blogów – witryn internetowych. Celem wszystkich działań SEO, podobnie zresztą jak procesu pozycjonowania, jest podniesienie pozycji strony w naturalnych wynikach Google (lub innej wyszukiwarki, ale na potrzeby artykułu przyjmijmy pewne uproszczenie). Skoro cel jest wspólny, gdzie leży różnica?
SEO to tylko część procesu pozycjonowania. Mówiąc SEO, tak naprawdę powinniśmy mieć na myśli prace jedynie w obrębie witryny. Te podzielić możemy na dwie kategorie:
Działania SEO, których zadaniem jest optymalizacja kodu źródłowego witryny. Eliminacja błędów, poprawa jakości działania.
Przykładowo: instalacja Google Tag Menager czy Google Search Console; wdrożenie responsywnej/mobilnej wersji strony; poprawa struktury witryny, uzupełnienie meta tagów, dodanie nagłówków i atrybutów ALT; stworzenie przekierowań 301; wdrożenie kanonicznych adresów URL; przyspieszenie ładowania witryny i instalacja certyfikatu SSL.
Działania SEO, których głównym zadaniem jest nasycenie treści na stronie wartościowymi frazami kluczowymi. Początkiem prac jest dobór odpowiednich słów, dzięki którym użytkownicy będą przechodzić do witryny z naturalnych wyników Google (więcej o słowach kluczowych i o tym, jak je dobierać do poczytania tutaj: Czym są słowa kluczowe i jak je dobierać?).
Oprócz tego ważnymi punktami są: eliminacja zduplikowanych treści i zamieszczenie nowych unikatowych opisów; linkowanie wewnętrzne; optymalizacja treści (dodanie nagłówków H1, H2, H3, pogrubień, kursyw itp.) wraz z dobrymi jakościowo zdjęciami i grafikami. Oczywiście wszystkie działania polegające na wplataniu słów kluczowych w teksty na stronie muszą być jak najbardziej naturalne - wciąż głównymi odbiorcami strony www są internauci i nie możemy o nich zapominać.
Właściwie proces pozycjonowania powinien zacząć się od porządnego SEO, tak żeby strona była w pełni przygotowana na kolejne kroki. Same pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym, obejmującym również tzw. linkowanie (ang. link building), analitykę internetową, content marketing i inne działania promocyjne, zachęcające do przejścia pod docelowy adres internetowy.
Najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie to wszystkie działania, mające na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google, także poza obrębem samej witryny.
Pozycjonowanie w znacznym stopniu skupia się na linkowaniu, ponieważ jednym z czynników rankingowych jest popularność witryny w Internecie (czyli liczba stron, które zamieściły do niej odnośniki).
Z tego właśnie powodu coraz popularniejsze stają się działania content marketingowe (poradniki, artykuły, case study), jak również obecność firmy w social media.
Dzięki takim rozwiązaniom w naturalny sposób pozyskać można najcenniejsze linki (więcej do przeczytania tutaj: Content marketing. 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować).
Warto odróżniać od siebie te dwa pojęcia, szczególnie jeśli korzysta się z usług zewnętrznej firmy pozycjonerskiej. Chociaż w obu przypadkach cel jest ten sam, to niekoniecznie są to tożsame działania. Wiele osób nie docenia SEO, a jest to podstawa skutecznego pozycjonowania. Sprowadzając użytkowników na nieprzygotowaną, mało atrakcyjną i długo ładującą się stronę, uzyskamy efekt odwrotny do pożądanego – zwiększony współczynnik odrzuceń, który będzie negatywnym sygnałem dla Google.
Mamy nadzieję, że po tym artykule bardziej świadomie podejdziecie do tematu. Podejmując decyzję o rozpoczęciu współpracy z ekspertami od pozycjonowania, warto wiedzieć czego można oczekiwać po ich działaniach.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book