Aktualne trendy wśród użytkowników wyszukiwarek wskazują, że wpisywane przez nich zapytania coraz częściej przypominają język naturalny, a co za tym idzie, są bardziej rozbudowane i precyzyjne. Wynika to ze wzrostu popularności wyszukiwania głosowego oraz udoskonalania algorytmów Google, które coraz dokładniej odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników wyszukiwarki.
Specjaliści SEO już dawno zwrócili uwagę na te trendy i zaczęli realizować taktyki long-tail z wewnętrznym linkowaniem w obrębie witryny, aby sprostać wymaganiom robotów i użytkowników. To jednak nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Kolejnym elementem układanki zwanej “witryna na pierwszej stronie wyszukiwania” jest organizacja treści w obrębie strony.
Odpowiednio stworzona strategia organizacji kręci się wokół tzw. pillar pages, które akumulują w swoim zakresie tematy i pojedyncze wątki związane z szerszym zagadnieniem. Dzięki temu witryna zyskuje na przejrzystości i nabiera wartości w oczach wyszukiwarki. Pillar page wypełniona jest zazwyczaj bogatym, wartościowym contentem wyposażonym w odnośniki, przez co traktować ją można jak drogowskaz prowadzący do węższych, bardziej specjalistycznych tematów. Przyrównać ją również można do plastra miodu, którego komórki wypełnione są tym, co najbardziej smakowite i wartościowe.
Punktem wyjścia do udanej strategii SEO i content marketingowej opartej na pillar pages jest określenie tematów głównych witryny, a konkretniej zawartej na niej treści (tzw. topic clusters), następnie specjalizacji danych tematów (tzw. cluster content), którymi są podtematy lub pojedyncze treści blogowe. Ostatnim, niezwykle istotnym elementem jest linkowanie wewnętrzne pomiędzy spokrewnionymi ze sobą treściami.
Wyobraź sobie stronę internetową gabinetu dentystycznego, który prowadzi blog dotyczący stomatologii. Temat główny pillar page nie może być zbyt szeroki, ani zbyt wąski. Nie nadaje się więc na niego hasło “stomatologia”, ani “leczenie kanałowe zębów pod mikroskopem”. Dobrą praktyką jest np. wydzielenie głównych gałęzi tematycznych stomatologii i rozbudowywanie wokół nich pojedynczych, konkretnych wpisów blogowych.
Oto w jaki sposób wizualizuje strukturę pillar page HubSpot:
W przywołanym powyżej przykładzie, za pillar content może posłużyć “stomatologia zachowawcza”, a cluster content określi pojedyncze, precyzyjne tematy wpisów blogowych związanych z tą akurat dziedziną dentystyki.
To wszystko! Tylko tyle i aż tyle. Zastanówmy się jednak, jakie cechy musi posiadać dobrze stworzona i realizowana strategia oparta na pillar page.
Po pierwsze, rozsądnie wybierz temat którego dotyczyć będzie pillar page. Musi być on skorelowany z główną gałęzią Twojej działalności i odpowiadać na realne potrzeby użytkowników. Treść pillar page powinna być obfita i nawiązywać do bardziej precyzyjnych zagadnień, których mogą poszukiwać potencjalni czytelnicy.
Po drugie, zastanów się w jaki sposób zbudować nawigację po szczegółowych tematach zawartych w pillar page. Może być to naturalne linkowanie w tekście, spis treści, powiązane artykuły na końcu strony lub w bloku odnośników obok contentu pillar page. Ważnym jest, aby nawigacja była przejrzysta dla użytkownika, a ogół treści wszystkich artykułów odpowiadał na możliwie dużą liczbę pytań, które mogą mieć użytkownicy.
Po trzecie i ostatnie, pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla potencjalnych odbiorców, a dopiero później dla robotów Google. Twórz wartościowy, ciekawy content, zbuduj intuicyjną nawigację, ulepszaj treści materiałami graficznymi i video. Wszystko to sprawi, że cel zdobycia pierwszej strony w wynikach wyszukiwania znacznie się przybliży!
Pillar pages to koła zębate, wokół których kręci się content marketing strony internetowej. Dobrze naoliwione i ułożone w odpowiedni sposób sprawią, że pozycjonowanie Twojej witryny nie tylko nabierze rozpędu, ale również stabilności. Można się bowiem spodziewać różnych wahań związanych ze sposobami działania algorytmów wyszukiwarek, ale niemal na pewno Google nie zrezygnuje z premiowania stron z przejrzystą architekturą informacji i wartościowymi treściami.
Wdrożenie strategii SEO opartej na pillar page wymaga czasu, pracy i umiejętności, ale korzyści płynące z jej funkcjonowania znacznie przewyższają koszta. Jeżeli poszukujesz specjalistów, którzy mają na swoim koncie zrealizowane z powodzeniem działania restrukturyzacji witryn pod tym kątem, zapraszamy do kontaktu!
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book