Jak organizować konkursy w Social Media?

0
(0)


 

Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych jest dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów, a także rozszerzenia swojej społeczności. W zależności od tego jaki kanał wykorzystujesz, zasady nieco się różnią. Niestety, mnóstwo osób popełnia błąd i organizuje konkursy niezgodnie z regulaminem danego portalu. W poniższym artykule podpowiemy, jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku oraz Instagramie.

 

Zaczniemy od Facebooka, ponieważ tutaj mamy największe obostrzenia. Przede wszystkim przygotuj oficjalny regulamin konkursu. Co powinno się w nim znaleźć?

 

  • Informacje o organizatorze, czyli Twojej firmie;
  • Dokładne daty rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu – szczegółowo określ do kiedy przyjmowane są zgłoszenia oraz kiedy ogłosisz wyniki;
  • Zaznacz, kto może wziąć udział w konkursie, np. pod względem wieku;
  • Zasady konkursu – tu należy opisać, jak będzie przebiegał konkurs, co powinien zrobić uczestnik, aby wygrać, a czego robić nie wolno;
  • Opis nagród, warto tu umieścić zapis o braku możliwości zamiany nagrody na ekwiwalent pieniężny;
  • Informacje o zwycięzcach – wskaż gdzie i w jaki sposób zostanie opublikowana lista zwycięzców;
  • Dodatkowe informacje – regulamin portalu wymaga zapisu, iż Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności wobec każdego uczestnika konkursu oraz informacji, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.

 

Czego nie możesz wymagać od uczestników konkursu organizowanego na Facebooku?

 

Warunkiem wzięcia udziału w konkursie nie może być udostępnienie postu oraz tagowanie. Tu organizatorzy, zaślepieni możliwością zdobycia dużych, naturalnych zasięgów, najczęściej popełniają błąd. Tym samym konkurs staje się nielegalny. Oczywiście możesz poprosić fanów o dobrowolne udostępnianie, czy oznaczanie znajomych pod postem konkursowym.

 

Konkurs w Social Media - Unikaj loterii!

 

Kolejny często popełniany błąd to rozwiązanie konkursu w drodze losowania. Być może zdarzyło Wam się widzieć na fanpage’u transmitowane na żywo losowanie nazwisk zwycięzców. Organizując loterię na swoim profilu, podlegasz ustawie o grach hazardowych. Wiąże się to z koniecznością spełnienia warunków formalnych, tj. złożenia wniosku do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie loterii oraz wniesienia opłaty za udzielenie zezwolenia.

 

Dodatkowo nadzór nad loterią powinna sprawować osoba ze Świadectwem Ministra Finansów. Pomijając tę ścieżkę, możesz zostać oskarżony o przestępstwo skarbowe. Narażasz również uczestników, którzy także mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Musisz przyznać, że łatwiej będzie rozstrzygnąć konkurs w inny sposób.

 

Inne kwestie prawne związane z konkursem

 
Pamiętaj jeszcze o:
 

  • Wartości nagrody. Jeżeli przekroczy kwotę 760 zł zostanie obarczona obowiązkiem odprowadzenia do Urzędu Skarbowego 10% podatku od nagrody. Nie dotyczy to konkursów o tematyce naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej lub dziennikarskiej.

 

  • Zakazie przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowych, chyba że wyrażą na to zgodę.

 

Jak z konkursem na Instagramie?

 

W przypadku Instagrama zasady są zdecydowanie prostsze. Powinieneś jedynie jasno podać zasady, np. ograniczenia wiekowe i terytorialne, wymagania konkursowe, datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu oraz sposób wyłonienia i ogłoszenia zwycięzców (oczywiście nie losujemy). Umieść również informację, podobnie jak w przypadku Facebooka, o braku odpowiedzialności Instagrama wobec uczestników.

 

Znaczącą różnicą w stosunku do Facebooka jest możliwość umieszczenia w wymaganiach konkursowych konieczności polubienia lub skomentowania postu, umieszczenia na swoim profilu zdjęcia z # konkursowym czy obserwowania Twojego profilu.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.