Optymalizacja grafiki na stronie internetowej pod SEO

5
(1)


Image SEO - przewodnik po optymalizacji grafik

Wiele mówi się o tym, w jaki sposób przygotowywać teksty na stronie internetowej, ale rzadko kiedy wspomina się o innym, istotnym elemencie contentu, czyli materiałach graficznych. Nie wszyscy również wiedzą, że odgrywają one z wielu względów niebagatelną rolę w ostatecznym odbiorze witryny przez użytkowników i roboty Google. Poniżej przedstawiamy krótki poradnik na temat tego, jak sprawić, aby wyszukiwarki polubiły grafiki na Twojej stronie.

Optymalizacja grafiki na stronie internetowej

1. Rozmiar i waga grafiki

Estetyczne grafiki dobrej jakości są na pewno elementem pożądanym. Wstawiając je jednak na swojej witrynie weź pod uwagę to, jaki mają rozmiar i jaka jest ich “waga” (tzn. ile zajmują miejsca na dysku / serwerze).

Niezoptymalizowane grafiki potrafią skutecznie zmniejszyć szybkość ładowania strony, a co za tym idzie, wpłynąć na wzrost odrzuceń i obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce. Google przywiązuje do pagespeed dużą - nomen omen - wagę. Nie można tego bagatelizować.

Doskonałym sposobem na optymalizację wagi grafiki jest skorzystanie np. z TinyPNG, dzięki któremu w łatwy sposób skompresujemy plik.

Jeżeli chodzi o rozmiar grafiki, to warto zawczasu przeskalować ją do wymiarów, w jakich będzie obecna w witrynie. Jeżeli na stronie internetowej zdjęcie wyświetlane ma być np. jako kwadrat o boku 200px, to zadbaj o to, aby w pierwotnym, wgrywanym pliku, posiadała ona taki sam rozmiar.

W miejscach strony, które nie wymagają elementów graficznych z przezroczystościami, wykorzystuj pliki .jpg - są one lżejsze. W innych wypadkach zalecamy skompresowane .png.

Jaka waga pliku będzie odpowiednia? Im mniejsza, tym lepsza, ale na pewno nie powinna przekraczać 200 kb.

2. Nazwa pliku graficznego i atrybut Title

Roboty Google są całkiem mądre, ale nie przeceniaj ich umiejętności. Pomóż im w rozpoznaniu tego, co znajduje się na grafice. W przeciwnym razie nie poradzą sobie z tym - łatwym dla człowieka, a trudnym dla robota - zadaniem.

Użyj np. nazwy “sukienka-w-kropki”, zamiast “sasdnasj” (jeżeli grafika przedstawia oczywiście sukienkę w kropki :) ). Wyposaż swoją grafikę również w krótki, czytelny atrybut title (może pokrywać się z nazwą pliku). Dzięki temu, wpisując w wyszukiwarkę hasło “kropki sukienka” możliwe jest, że zdjęcie z Twojego sklepu internetowego pojawi się w wyszukiwarce wyżej niż... pierwszy link odsyłający tekstowo do produktu! Dodatkowo będzie ona również korzystnie wyświetlana w zakładce Google grafika. Efekt? Większe prawdopodobieństwo przekierowania potencjalnego klienta na Twoją stronę z dobrze zoptymalizowanej grafiki!


 Źródło: Google

3. Mikrodane w grafikach

Ten element jest bardzo ważny dla sklepów internetowych i np. blogów kulinarnych. Google umożliwiło nadawanie grafikom produktowym danych strukturalnych (mikrodanych), dzięki którym możliwe jest wyświetlanie dodatkowych informacji o produkcie lub daniu w mobilnej wersji wyszukiwarki. Dzięki temu Twoja grafika będzie opatrzona solidnymi danymi, takimi jak opinie klientów, cena, czy odnośnik do witryny, w której się znajduje.

4. Atrybut ALT

Jest to ni mniej, ni więcej jak alternatywny opis tego, co znajduje się na grafice. Treść ALT pokazywana jest użytkownikowi  po najechaniu na dane zdjęcie kursorem lub w przypadku gdy przeglądarka z jakiegoś powodu nie wyświetla grafik.

W atrybut ALT wyposażona musi być każda grafika, a w jego treści powinno się umieścić (w sposób naturalny) słowa kluczowe opisujące to, co zdjęcie przedstawia. Oprócz title, jest to kluczowy element, na podstawie którego Google określa zawartość grafiki.5. Zadbaj o przejrzysty URL

Przejrzysty, to znaczy jaki? Ano taki, który będzie łatwy do odczytania przez użytkownika.

Jeżeli nasz potencjalny klient, patrząc na URL, nie będzie miał wątpliwości, co znajduje się na grafice, to znaczy, że nie będzie ich miał również robot Google, który odpowiednio zaindeksuje zdjęcie.

6. Sitemap XML

Twój fotoblog lub sklep internetowy wyposażony jest w setki zdjęć i grafik? Zatroszcz się o to, aby ich URL’e znalazły się w osobnej mapie strony. Ułatwisz w ten sposób wyszukiwarce indeksowanie. To niewielki wysiłek, który może okazać się bardzo korzystny z perspektywy SEO.

Większa skuteczność SEO dzięki grafice. Podsumowanie.

Trzymanie się powyższych zasad powinno wejść Ci w krew. Jeżeli staną się one dla Ciebie naturalne, to skorzysta na tym SEO Twojej witryny, jak również sami użytkownicy ją odwiedzający. Wysokie miejsce grafik z Twojej strony w wynikach wyszukiwania, to dodatkowy ruch, który może okazać się bardzo pożytecznym elementem wspomagającym Twój sukces w internecie.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.