Mobile First Index - czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

5
(2)


Aktualizacja

W 2015 roku, po raz pierwszy liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google przewyższyła liczbę tych, generowanych przez komputery stacjonarne oraz laptopy. Na globalne zmiany w użytkowaniu wyszukiwarki Google, gigant z Mountain View odpowiedział wprowadzeniem odpowiednich modyfikacji do swojego algorytmu.

Wykres - udział urządzeń mobilnych w rynku grudzień 2016 - styczeń 2018

Mobile-first Indexing - zmiana w wyszukiwarce Google, zapowiedziana pod koniec 2016 roku (która przy ocenie strony bierze pod uwagę także jej zawartość mobilną) wywołała niemało zamieszania. Do tej pory algorytmy Google przy zwracaniu odpowiednich wyników wyszukiwania na zapytanie brały pod uwagę głównie treść strony w jej wersji desktopowej.

Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że mobilne wersje stron często znacząco różnią się od swoich komputerowych odpowiedników. Specjaliści kalifornijskiej firmy zauważyli, że z powodu różnic w treści, użytkownik urządzenia mobilnego mógł trafić na witrynę, która nie odpowiadała precyzyjnie na jego zapytanie.

Docelowo system oceny witryn Google ma brać pod uwagę mobilną wersję strony i jej zawartość, ponieważ zarówno zapytania w wyszukiwarce, jak i odsłony witryn w skali światowej są generowane głównie przez smartfony, tablety i inne podobne urządzenia. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem mobile-first indexing i nie ma jeszcze oficjalnej daty wprowadzenia tych zmian. Dnia 26 marca 2018 roku Google ogłosiło na swoim blogu oficjalne wprowadzenie indeksacji witryn internetowych w oparciu o Mobile First Index.

Dlaczego mobile-first indexing oraz dostosowanie strony pod urządzenia mobilne jest takie ważne?

Zagadnienie to można rozpatrywać z perspektywy pozycji w wynikach wyszukiwania, jak i samej użyteczności stron. Jeżeli w pierwszym przypadku (po wprowadzeniu mobile-first indexing) strona w wersji mobilnej będzie zawierała mniej treści niż jej wersja desktopowa, wówczas jej pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania spadną na rzecz stron konkurencyjnych, w których nie będzie występował tego typu problem.

Współczynnik odrzuceń, a dostosowanie witryny

Druga równie ważna kwestia nie odnosi się już do działania algorytmów oceniających wyszukiwarki, a do samej użyteczności strony. Najwyższe pozycje w organicznych wynikach Google na niewiele się zdadzą, jeżeli użytkownik szybko opuści stronę bez zaznajomienia się z jej zawartością (co dobrze pokażą nam statystyki Google Analytics, rejestrując wysoki współczynnik odrzuceń).

Jeśli strona nie wyświetla się poprawnie i przejrzyście na urządzeniach mobilnych, ryzykujemy niemal pewną utratą ponad połowy użytkowników. Trzeba pamiętać o tym, że osoba odwiedzająca witrynę za pomocą telefonu, przegląda internet w inny sposób, niż użytkownik korzystający z komputera. Konieczność przybliżania tekstu wyświetlanego małą czcionką, szukanie elementów menu, które nie jest responsywne, słabo widoczne odnośniki, konieczność przewijania strony w lewo i prawo w celu dotarcia do treści – to wszystko zniechęci użytkownika mobilnego do korzystania z witryny.

Użytkownicy urządzeń mobilnych wykazują się także mniejszą cierpliwością i tolerancją dla wolnego wczytywania się strony.

Jak wykazują badania przeprowadzone przez Google - 53% procent odwiedzających rezygnuje z odwiedzenia strony jeżeli jej czas wczytywania wynosi ponad 3 sekundy.

Narzędzia, testujące optymalizację stron pod kątem urządzeń mobilnych oraz ich szybkości

Optymalne dostosowanie witryny do potrzeb jej wyświetlania na smartfonach czy tabletach nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście z pomocą przychodzi samo Google. Oprócz znanych od lat zaleceń dla webmasterów, którymi twórcy stron mogą kierować się przy tworzeniu witryn, wyszukiwarka udostępnia również testy, sprawdzające czy nasza witryna spełnia wymagania dla stron responsywnych oraz czy nie ma problemów z szybkością ich działania.

Page Speed Insights

To podstawowe narzędzie, dzięki któremu możemy przeanalizować, czy zasoby naszej witryny nie ładują się zbyt wolno.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Za jego pomocą możemy sprawdzić czas odpowiedzi serwera, optymalizację obrazów, kody CSS i JavaScript blokujące renderowanie oraz to, czy strona korzysta z pamięci podręcznej przeglądarki. Powyższe parametry sprawdzimy zarówno dla renderu strony przez Googlebota komórkowego jak i Googlebota dla wersji komputerowej.

Wynik z narzędzia Google Page Speed Insights

W styczniu 2018 do narzędzia Page Speed Insights dodano wskaźniki pokazujące dwa parametry:

  • FCP (First Contentful Paint) - mierzy czas po którym użytkownik zobaczy wizualną odpowiedź na stronie.
  • DCL (DOM Content Loaded) - mierzy czas wczytania i przetworzenia dokumentu HTML.

Mobile Friendly Test

Narzędzie to pozwala ocenić, czy nasza witryna jest przystosowana do obsługi urządzeń mobilnych.

Dostępne pod adresem:
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Częste błędy zwracane w Mobile Friendly Test wskazują na:

Wskazane błędy przez narzędzie Mobile Friendly Test

Komunikat podsumowujący test będzie miał wygląd:

Komunikat o nieprzystosowaniu witryny pod mobile

Wystąpienie takich komunikatów oznacza, że strona jest całkowicie nieresponsywna, co będzie wymagało większych nakładów pracy, aby zapewnić jej poprawne wyświetlanie w różnych rozdzielczościach.

Oczekiwanym wynikiem Mobile Friendly Test jest komunikat:

Komunikat o dostosowaniu strony pod mobile

Narzędzie do Testowania Szybkości Strony Mobilnej

Dostępne pod adresem:

https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb

Narzędzie to pozwala sprawdzić szybkość ładowania witryny na urządzeniach mobilnych. Pozwala również uzyskać informację na temat zmian, które mogą przyspieszyć działanie witryny.

Czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Podsumowanie.

Za pomocą opisanych powyżej narzędzi sprawdzisz mobilność i poprawność wyświetlania Twojej strony na urządzeniach o różnej rozdzielczości. Dostosowanie strony internetowej do wymogów poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych pozwoli utrzymać Ci wypracowane dotąd pozycje oraz zachować jak najniższy współczynnik odrzuceń w statystykach. To z kolei przełoży się na większą konwersję i pomoże w osiąganiu celów biznesowych wyznaczonych dla Twojej witryny. Dlatego już teraz warto dostosować naszą stronę internetową pod najnowsze wymagania, aby sprostać zmianom które nadeszły w 2018 roku.

Mariusz Świątek
Specjalista SEO

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn