Marketing branży medycznej w 2023 roku

0
(0)


Zastrzeżenia prawne

Artykuł nie stanowi interpretacji prawnej, porady, ani nie jest opinią prawną.
Jest prezentacją subiektywnego stanowiska w zakresie prawa oraz  zmian zachodzących w prawie bądź oceną wykładni przepisów prawa i nie może być uznany za podstawę do ustalenia stanu prawnego w konkretnej sprawie.

Autor artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o zamieszczone na stronie informacje, ani też za ewentualne braki, nieścisłości lub pomyłki w zamieszczonych materiałach.
Celem zasięgnięcia pomocy prawnej osoby zainteresowane powinny skorzystać z usług osób świadczących je profesjonalnie (adwokaci oraz radcowie prawni).

Marketing branży medycznej stanowi spore wyzwanie ze względu na ograniczenia nakładane przez Kodeks Etyki Lekarskiej. Od 2023 roku, odkąd weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych, reklama branży medycznej, laboratoryjnej i kosmetologicznej została dodatkowo utrudniona przez nowe przepisy. Co jest dozwolone, a jakich działań marketingowych należy unikać? W poniższym artykule pokażemy kilka przykładów jak zaznaczyć Swoją obecność w Internecie i znaleźć klientów na zabiegi medyczne.

Jakich działań należy się wystrzegać?

Art. 55 z ustawy o wyrobach medycznych

  1. Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych i innych materiałów skierowanych do użytkowników innych niż laicy.
  2. Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może:

1) wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;

2) zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;

3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

 

W reklamach branży medycznej nie wolno podawać nazwy producenta wyrobów medycznych używanych przez specjalistę podczas wykonywania zabiegu. Zakazane jest wykorzystywanie w reklamach aktorów udających lekarzy, osób wykonujących zawody medyczne oraz stosowanie określeń wartościujących np. „najlepszy lekarz w mieście”. Nie wolno uzyskiwać rekomendacji od influencerów, jeśli za publikację opinii otrzymali korzyść materialną lub niematerialną np. darmowy zabieg medycyny estetycznej.

Jak prowadzić marketing medyczny?

Pomimo wielu zakazów, marketing medyczny prowadzić można – i warto to robić. Należy zwiększać rozpoznawalność gabinetu w Internecie, bo poza poleceniami od znajomych, to właśnie w sieci pacjenci najczęściej szukają specjalisty i odpowiedniej placówki medycznej.

Jeśli jeszcze nie masz strony internetowej Swojego gabinetu, radzimy jak najszybciej ją założyć i zacząć ją pozycjonować, tak by znalazła się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google i Bing. Specjalista SEO pomoże Ci dobrać właściwe słowa kluczowe pasujące do Twojej działalności.

Na wypozycjonowanie strony potrzeba czasu. W sytuacji gdy zależy Ci na jak pozyskaniu klientów w krótkim czasie, warto pomyśleć o reklamie Google ADS. Jak pisaliśmy wcześniej, określenia wartościujące nie są rekomendowane. Ale w reklamach w wyszukiwarkach możemy pisać o Twoim doświadczeniu, prezentować wyniki Twojej pracy, informować o świadczonych usługach, cennikach, adresie placówki medycznej, dzielić się opiniami dawnych pacjentów (o ile nie są influencerami, którzy otrzymali wynagrodzenie za wystawienie opinii) – te działania nie są zabronione.

Skoro już jesteśmy przy Google, pamiętaj, by zadbać o założenie Profilu Firmy (dawniej Wizytówka Moja Firma). Dzięki niemu nowi pacjenci znajdą Cię w wyszukiwarce i Mapach Google. W Profilu Firmy możesz zamieścić m.in telefon kontaktowy, godziny otwarcia gabinetu, zdjęcia gabinetu, opis, link do Twojej strony, opinie klientów i adres. Szczególnie użyteczną opcją w wizytówce jest przycisk "Trasa" pozwalający użytkownikowi jednym kliknięciem włączyć nawigację i bezproblemowo doprowadzić go do twojego gabinetu.

Dobrym pomysłem na zaznaczenie Swojej obecności w sieci jest utworzenie profilu w mediach społecznościowych. Na Facebooku możesz dzielić się wiedzą, tłumaczyć wykonywane zabiegi (filmiki z wizerunkiem pracownika medycznego są dozwolone, jeśli mają charakter edukacyjny, a nie sprzedażowy). W pełni bezpieczne jest prezentowanie cenników i informowanie o sposobach płatności. Posty mogą dotyczyć również wyposażenia gabinetu (bez podawania nazwy producenta sprzętu), okresowych promocji oraz pokazywać efekty przed i po zabiegu (jeśli poinformujemy w poście o tym, że efekt zabiegu może się różnić w zależności od pacjenta).

Zakończenie

Jak widać, pomimo zmian w ustawie o wyrobach medycznych, marketing branży medycznej nie musi umierać. Po zapoznaniu się ze zmianami prawnymi, radzimy jak najszybciej reanimować działania wizerunkowe Twojego gabinetu. Reklama w Internecie to najlepszy sposób na zdobycie nowych pacjentów.

Jeśli szukasz inspiracji i ciekawi Cię, jakie wyniki można osiągnąć dzięki zastosowaniu narzędzi marketingowych, zapraszamy do zapoznania się z Case study placówki medycznej.

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Mateusz Roszak

Specjalista SEO

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn