Zastrzeżenia prawne
Artykuł nie stanowi interpretacji prawnej, porady, ani nie jest opinią prawną.
Jest prezentacją subiektywnego stanowiska w zakresie prawa oraz zmian zachodzących w prawie bądź oceną wykładni przepisów prawa i nie może być uznany za podstawę do ustalenia stanu prawnego w konkretnej sprawie.
Autor artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o zamieszczone na stronie informacje, ani też za ewentualne braki, nieścisłości lub pomyłki w zamieszczonych materiałach.
Celem zasięgnięcia pomocy prawnej osoby zainteresowane powinny skorzystać z usług osób świadczących je profesjonalnie (adwokaci oraz radcowie prawni).
Marketing branży medycznej stanowi spore wyzwanie ze względu na ograniczenia nakładane przez Kodeks Etyki Lekarskiej. Od 2023 roku, odkąd weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych, reklama branży medycznej, laboratoryjnej i kosmetologicznej została dodatkowo utrudniona przez nowe przepisy. Co jest dozwolone, a jakich działań marketingowych należy unikać? W poniższym artykule pokażemy kilka przykładów jak zaznaczyć Swoją obecność w Internecie i znaleźć klientów na zabiegi medyczne.
Art. 55 z ustawy o wyrobach medycznych
1) wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;
2) zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;
3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
W reklamach branży medycznej nie wolno podawać nazwy producenta wyrobów medycznych używanych przez specjalistę podczas wykonywania zabiegu. Zakazane jest wykorzystywanie w reklamach aktorów udających lekarzy, osób wykonujących zawody medyczne oraz stosowanie określeń wartościujących np. „najlepszy lekarz w mieście”. Nie wolno uzyskiwać rekomendacji od influencerów, jeśli za publikację opinii otrzymali korzyść materialną lub niematerialną np. darmowy zabieg medycyny estetycznej.
Pomimo wielu zakazów, marketing medyczny prowadzić można – i warto to robić. Należy zwiększać rozpoznawalność gabinetu w Internecie, bo poza poleceniami od znajomych, to właśnie w sieci pacjenci najczęściej szukają specjalisty i odpowiedniej placówki medycznej.
Jeśli jeszcze nie masz strony internetowej Swojego gabinetu, radzimy jak najszybciej ją założyć i zacząć ją pozycjonować, tak by znalazła się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google i Bing. Specjalista SEO pomoże Ci dobrać właściwe słowa kluczowe pasujące do Twojej działalności.
Na wypozycjonowanie strony potrzeba czasu. W sytuacji gdy zależy Ci na jak pozyskaniu klientów w krótkim czasie, warto pomyśleć o reklamie Google ADS. Jak pisaliśmy wcześniej, określenia wartościujące nie są rekomendowane. Ale w reklamach w wyszukiwarkach możemy pisać o Twoim doświadczeniu, prezentować wyniki Twojej pracy, informować o świadczonych usługach, cennikach, adresie placówki medycznej, dzielić się opiniami dawnych pacjentów (o ile nie są influencerami, którzy otrzymali wynagrodzenie za wystawienie opinii) – te działania nie są zabronione.
Skoro już jesteśmy przy Google, pamiętaj, by zadbać o założenie Profilu Firmy (dawniej Wizytówka Moja Firma). Dzięki niemu nowi pacjenci znajdą Cię w wyszukiwarce i Mapach Google. W Profilu Firmy możesz zamieścić m.in telefon kontaktowy, godziny otwarcia gabinetu, zdjęcia gabinetu, opis, link do Twojej strony, opinie klientów i adres. Szczególnie użyteczną opcją w wizytówce jest przycisk "Trasa" pozwalający użytkownikowi jednym kliknięciem włączyć nawigację i bezproblemowo doprowadzić go do twojego gabinetu.
Dobrym pomysłem na zaznaczenie Swojej obecności w sieci jest utworzenie profilu w mediach społecznościowych. Na Facebooku możesz dzielić się wiedzą, tłumaczyć wykonywane zabiegi (filmiki z wizerunkiem pracownika medycznego są dozwolone, jeśli mają charakter edukacyjny, a nie sprzedażowy). W pełni bezpieczne jest prezentowanie cenników i informowanie o sposobach płatności. Posty mogą dotyczyć również wyposażenia gabinetu (bez podawania nazwy producenta sprzętu), okresowych promocji oraz pokazywać efekty przed i po zabiegu (jeśli poinformujemy w poście o tym, że efekt zabiegu może się różnić w zależności od pacjenta).
Jak widać, pomimo zmian w ustawie o wyrobach medycznych, marketing branży medycznej nie musi umierać. Po zapoznaniu się ze zmianami prawnymi, radzimy jak najszybciej reanimować działania wizerunkowe Twojego gabinetu. Reklama w Internecie to najlepszy sposób na zdobycie nowych pacjentów.
Jeśli szukasz inspiracji i ciekawi Cię, jakie wyniki można osiągnąć dzięki zastosowaniu narzędzi marketingowych, zapraszamy do zapoznania się z Case study placówki medycznej.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book