Jeszcze kilkanaście lat temu proces linkowania był nieporównywalnie prostszy niż dziś. Wystarczyło wyposażyć się w odpowiednie narzędzia służące do automatycznego dodawania linków przychodzących na różnych stronach i voila - pozycje naszej witryny w organicznych wynikach wyszukiwaniach szybowały w górę. Czasy te jednak bezpowrotnie minęły, a na wartościowe linki przychodzące trzeba teraz mocno zapracować i… zapłacić.
Praktykowaną od wielu lat przez Google strategią jest coraz lepsze dopasowywanie wyników wyszukiwań organicznych do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Wiąże się to z coraz trudniejszym procesem optymalizacji SEO i pozyskiwaniem wartościowych linków przychodzących. Jak zadbać o wysokie pozycje swojej strony internetowej w dobie coraz doskonalszych algorytmów wyszukiwarek?
O tym, że dobry content jest bezcenny z perspektywy SEO, nie trzeba nikogo przekonywać. Podobnie ma się rzecz w przypadku pozycjonowania, a mianowicie pozyskiwania linków przychodzących za pośrednictwem publikacji artykułów w portalach zewnętrznych.
Oprócz jakościowej treści, musisz zadbać również o to, czy wybrana do publikacji strona wpłynie pozytywnie na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce. Wybrane portale lub blogi muszą być możliwie precyzyjnie powiązane tematycznie z Twoją stroną internetową, jak również wykazywać się wiarygodnością w “oczach” wyszukiwarki. Aby to ocenić, możesz wykorzystać takie narzędzia jak Majestic lub Ahrefs.
Dobór odpowiednich portali tematycznych, regionalnych i blogów nie jest wcale sztuką łatwą dla osoby, która nie ma wystarczającego doświadczenia w pozycjonowaniu. Warto w tym względzie zgłosić się do specjalistów lub skorzystać z jednego z obecnych na rynku agregatorów przestrzeni do publikacji, takich jak WhitePress lub ReachaBlogger.
Faktem jest natomiast, że jeżeli w gronie Twoich bliskich przyjaciół nie ma znanego blogera lub właściciela wartościowego portalu, za publikację będziesz musiał zapłacić. W zależności od branży, ruchu na stronie, potrzeb i oczekiwań, koszta mogą wahać się od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych za publikację. Nic w tym dziwnego - założyciele wartościowych mediów poświęcili ich przygotowaniu nieraz wiele lat pracy, dlatego oczekiwanie publikacji non profit jest wręcz nie na miejscu.
Oczywiście oprócz samego faktu publikacji, musisz przygotować wartościowy artykuł lub zlecić jego napisanie zewnętrznemu twórcy, który skrzętnie wplecie weń link do Twojej strony. To również kosztuje, co należy brać pod uwagę w planowaniu budżetu na pozycjonowanie i content marketing.
Odpowiedź jest jedna, chociaż niejednoznaczna - tak! Niejednoznaczna z tego względu, że pozyskanie wartościowego linku przychodzącego z katalogu lub forum do Twojej strony również nie jest łatwe. Pójście na ilość wcale nie musi być pozytywnie odebrane przez Google, a może nawet okazać się, że autorytet Twojej strony internetowej spadnie.
Wyjścia są dwa - albo wykupisz odpowiednią usługę u właściciela forum, albo wykorzystasz metody marketingu szeptanego opartego na wcześniej zbudowanym autorytecie w ramach forum. Pamiętaj, że popularne “szeptanki” powinny pojawiać się wyłącznie na zaufanych, wartościowych forach i nie mogą nosić cech nachalnej sprzedaży! W przeciwnym wypadku narazisz się na wykluczenie z grona forumowiczów, a Twoja marka straci w oczach potencjalnych odbiorców.
Obecnie praktycznie nie ma w sieci wartościowych katalogów stron, które za darmo umożliwiają nam dodanie wizytówki firmy z odnośnikiem do witryny. Linki nabrały wartości i właściciele katalogów rozsądnie to wykorzystują. Aby dodać odnośnik do swojej strony w katalogu o wysokim autorytecie, musisz liczyć się z najczęściej jednorazowymi kosztami rozpoczynającymi się od kilkudziesięciu złotych wzwyż.
Pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących musi być procesem stałym, regularnym i prowadzonym w odpowiednich proporcjach. Niesie ono ze sobą wiele korzyści, wśród których wymienić można oczywiście poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jak również zwiększenie jej ogólnego autorytetu, pozyskiwanie dodatkowego ruchu oraz pozytywny wpływ na budowanie marki w sieci.
Link building to działanie, którego nie powinno się bagatelizować, ponieważ w dłuższej perspektywie może stać się podstawą pozyskiwania darmowego (organicznego) ruchu na Twojej stronie internetowej.
Jeżeli jesteś zainteresowany pomocą specjalistów z zakresu pozycjonowania i tworzenia zaplecza SEO, zgłoś się do nas! Chętnie porozmawiamy o Twoim projekcie.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book