Kiedy jest dobry moment na inwestycję w działania marketingowe?

5
(32)


Początek roku. Zabierasz się za planowanie budżetu firmy. Myślisz o koniecznych wydatkach, panujesz inwestycje. W Twoim planie nie powinno zabraknąć miejsca na marketing. Kiedy nie można o nim zapomnieć?

Polisa na gorsze czasy

Planujesz ubezpieczenie samochodu, mieszkania. Szukasz oferty najlepszego ubezpieczenia na życie. Marketing to polisa na gorsze czasy twojej firmy. Na kryzys gospodarczy, przejściowe kłopoty z dotrzymaniem obietnic dawanych klientom (np. poślizg w dostawach). Na wykupienie polisy jest za późno jak już coś się dzieje, trzeba to zrobić wcześniej. Nie ma nic bardziej ryzykownego niż łapanie się marketingu dopiero gdy na horyzoncie pojawiają się pierwsze problemy. 

Gdy wchodzicie na rynek

Ekstremalnie ważnym momentem z życia firmy, gdy należy bezdyskusyjnie zainwestować w marketing, jest jej wejście na rynek. Nie odkładaj inwestycji w reklamę „na kiedyś”. Gdy już się odkujesz, gdy produkt zacznie się sprzedawać… To częste myślenie, zwłaszcza w gronie małych i mikro- przedsiębiorców. Niestety, sam nie zacznie się sprzedawać. Bez działań marketingowych możesz produkować najbardziej innowacyjne narzędzie na świecie i nikt się o tym nie dowie. Nawet produkty posiadające potencjał wirusowy potrzebują zainicjowania tej reakcji łańcuchowej poprzez odpowiednie działania marketingowe. David Ogilvy nazywany „ojcem reklamy” radzi, by traktować reklamę jako część kosztów produkcji, a nie sprzedaży. Lepiej wyprodukować mniej, ale mieć fundusz na wypromowanie sprzedawanego produktu, niż skończyć z garażem wypełnionym po brzegi produktem, bo o Twojej firmie wiedzą tylko znajomi i nikt nic nie kupuje. Na tym etapie powinieneś pomyśleć w pierwszej kolejności o swoim miejscu w sieci: stronie internetowej i jej pozycjonowaniu, profilach firmowych na Facebooku, Instagramie, Linkedinie – przestrzeniach, gdzie będziesz komunikować się ze swoim przyszłym klientem.

Gdy wypuszczacie na rynek nowy produkt lub usługę

Podobnie jak w przedstawionej powyżej sytuacji, musisz zadbać o to, by świat dowiedział się o nowej usłudze, którą wprowadziłeś do oferty lub nowym produkcie, który od teraz sprzedajesz. Tym razem będzie łatwiej niż przy wejściu na rynek, bo podstawowe działania marketingowe masz już za sobą. Nie musisz planować logotypu, identyfikacji wizualnej, a Twoja strona internetowa najpewniej już istnieje. To dobry moment na inwestycję w kampanię reklamową w Google i w mediach społecznościowych. Skonsultuj się z doświadczonym specjalistą od kampanii adsowych, który dobierze odpowiedni dla Twoich potrzeb format reklamy, miejsca ich wyświetlania i grupę docelową. Pamiętaj o tym, by przekazać informację o nowym produkcie lub usłudze swojemu pozycjonerowi, by mógł dobrać nowe słowa kluczowe.

Gdy przeprowadzacie rebranding

Zmieniasz profil działalności firmy? Zakres usług? Nazwę firmy? Slogan? To konieczny moment na działania PR-owe. Zakomunikuj swoim klientom, jak zmieniła się Twoja firma. Puść reklamy wizerunkowe i informacje prasowe. To wasz nowy początek. Moment odcięcia się z przeszłością firmy. Potraktuj ten moment z życia Twojego biznesu jak wejście na rynek 2.0.

Kiedy Twój produkt skradł serca klientów

Udało Ci się. Trafnie odgadłeś potrzeby Twojego klienta. Gratulujemy. Twój produkt, lub usługa którą proponujesz klientom, wzbudza ich żywe zainteresowanie. Niekiedy w takim scenariuszu przedsiębiorcy wycofują się z działań marketingowych. Myślą skoro jest zapotrzebowanie, nie trzeba inwestować w marketing. To błąd. Warto kuć żelazo póki gorące. Twoje przychody mogą być jeszcze większe. Rozpoznawalność Twojej firmy jeszcze większa. Sympatia do Twojej firmy jeszcze większa (a to bardzo ważne w sytuacji, gdy popełnisz błąd. Twoi klienci Ci go wybaczą, czy odejdą?). To Twoja szansa na zbudowanie bardziej dochodowego biznesu. Skaluj firmę, zatrudnij kolejnego pracownika, ale nie przestawaj inwestować w marketing. 

Jeśli produkt skradł serca klientów, to kwestią czasu jest pojawienie się konkurentów z podobnych produktem. Jeśli konkurent będzie miał lepszy marketing - może ostatecznie wygrać.

Pomyśl o największych, najbardziej rozpoznawalnych markach jak coca-cola. Skoro oni trzymają rękę na pulsie i dbają o marketing, ty także powinieneś.

W czasie kryzysu

W okresach kryzysowych często szukamy sposobów na cięcie wydatków. Wiele osób ma tendencję patrzenia na marketing jak na luksus. Zbytek, na który ewentualnie może sobie pozwolić, gdy firma generuje atrakcyjne przychody. Inwestycja w marketing nie jest tym samym, co upiększanie biura, by milej się pracowało. Bliżej jej do kredytu. Im więcej zainwestujemy w marketing – oczywiście dobry, przemyślany, dopasowany do aktualnych potrzeb naszej firmy – tym szybciej poprawimy sytuację jej sytuację finansową i wizerunkową.

Warto uczyć się z historii. Podczas drugiej wojny światowej brytyjski rząd zabronił brandowania margaryn - na półkach była po prostu "Margaryna", a nie margaryna konkretnej marki. Mimo to Unilever kontynuował reklamowanie ich marki margaryn (mimo że nie było jej na półkach). Po zakończeniu wojny, kiedy margaryny ponownie były sprzedawane pod swoimi brandami, Unilever uzyskał największy udział w rynku.

Zawsze.

W Twojej firmie nic się wyjątkowego nie wydarzyło. Od dawna istniejecie na rynku, ze stałą ofertą, macie stabilną sytuację. Nie czujecie skutków kryzysu. Czy to znaczy, że masz nie inwestować w marketing? Wprost przeciwnie. Jeśli cieszy Cię, co osiągasz teraz, pomyśl o tym, ile dobrego może dla Twojej firmy zdziałać właściwie dobrany marketing. 

Nie wiesz, jakie działania marketingowe będą odpowiednie dla Twojej firmy? W jaki sposób komunikować się z klientami w mediach społecznościowych? Interesuje Cię pozycjonowanie strony lub kampania reklamowa? Skontaktuj się z nami.

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 32


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Bartosz Łukiewicz

Sales Development Representative

Zofia Mazurowska

Sales Development Representative

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn