Oczywiście najlepiej jest zwrócić się do specjalistów, którzy przeprowadzą kompleksowy audyt, wykażą błędy, zarekomendują odpowiednie rozwiązania, dokonają zmian lub stworzą nową witrynę. Jeżeli jednak chciałbyś najpierw samodzielnie ocenić swoją stronę internetową i zadecydować, czy wymaga ona odświeżenia, to jest kilka skutecznych sposobów, dzięki którym będziesz mógł to zrobić.
Twoim pierwszym pomocnikiem w ocenie strony internetowej będzie niezawodny (o ile jest odpowiednio skonfigurowany) Google Analytics. Jakie wskaźniki mogą powiedzieć Ci, że to najwyższy czas, aby dokonać odświeżenia witryny?
a) Liczba nowych użytkowników odwiedzających stronę w sposób organiczny
Sprawdź, czy nie notujesz zauważalnych spadków w pozyskiwaniu nowych użytkowników odwiedzających witrynę w sposób organiczny. Przyjmij do analizy zakres kilku miesięcy i weź pod uwagę swoje działania w materii SEO podejmowane w tym czasie.
Jeżeli Twoja strona odnotowuje spadki w organicznym pozyskiwaniu ruchu, to powinno być to dla Ciebie poważnym alarmem. Prawdopodobnie jej pozycja dla kluczowych fraz spadła i należy podjąć intensywne działania pozycjonowania i SEO, w tym również optymalizacji struktury strony.
b) Średni czas trwania sesji / ilość wyświetlonych stron na sesję
To kolejny wskaźnik, który może dać Ci sygnał do zmian. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, przeanalizuj okres kilku / kilkunastu miesięcy i sprawdź, czy średni czas trwania sesji i ilości wyświetlanych przez użytkowników stron podczas sesji utrzymuje się mniej-więcej na stałym poziomie.
Zwróć również uwagę na tematykę publikowanych treści. Jeżeli oba wskaźniki spadają, to znaczy, że prawdopodobnie trzeba dokonać re-designu strony internetowej i zmienić podejście do content marketingu.
c) Współczynnik odrzuceń
Ostatni z podstawowych, ale kluczowych wskaźników, które mogą wskazywać na konieczność zmian w witrynie. Podobnie jak zostało to opisane powyżej, rosnący wskaźnik odrzuceń to poważne ostrzeżenie, którego nie można bagatelizować i należy przemyśleć szybkie zmiany na stronie internetowej lub zoptymalizować źródła pozyskiwania ruchu na stronie.
Oprócz twardych danych pozyskanych z Google Analytics, do analizy strony przyda się również lista elementów witryny (architektura informacji, content, elementy graficzne, widgety, elementy sprzyjające SEO), na podstawie której warto przejrzeć strony internetowe konkurencji (szczególnie czołowych marek z perspektywy obecności w sieci).
Na podstawie tak przeprowadzonej analizy konkurencji będziesz mógł stwierdzić, czy aby witryna Twojej firmy nie została w tyle i będziesz mógł zainspirować się do ewentualnych zmian.
Na rynku funkcjonuje dużo systemów umożliwiających tworzenie map ciepła, nagrań wizyt użytkowników i przeprowadzania badań ankietowych online. Warto z nich skorzystać na stronie internetowej, a na podstawie wyników prostych analiz postarać się wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Najczęściej jednak przeprowadzenie takich badań najlepiej przekazać profesjonalistom, którzy na ich podstawie zarekomendują rozwiązania i przeprowadzą kompleksowy re-design strony.
Dokonując audytu stron internetowych najczęściej spotkamy się z następującymi elementami witryn wymagających poprawy:
Sztuka optymalizacyjna stron zmienia się wraz ze wszystkimi modyfikacjami algorytmów Google i ewolucją zachowań użytkowników. Jednocześnie pozycjonowanie i SEO pozostają najskuteczniejszymi i proporcjonalnie najbardziej opłacalnymi zabiegami marketingu internetowego.
Z tych właśnie względów witryny wymagają niemal ciągłej pracy nad widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania, a strony internetowe zaniedbywane pod tym względem przez dłuższy czas, z całą pewnością potrzebują odświeżenia i przebudowy, której zakres zależy od pierwotnego dopracowania witryny pod kątem SEO.
Moda w projektowaniu stron internetowych nie zmienia się tak szybko jak w przypadku ubrań, ale i tak pozostaje w “ciągłym ruchu”. Wygląd strony internetowej może skutecznie przyciągnąć użytkowników do prześledzenia jej treści, ale z drugiej strony możesz przez nieestetyczny design z powodzeniem zniechęcić potencjalnych klientów do swojej firmy.
Tak jak już wspominaliśmy - internauci przyzwyczajają się bardzo szybko do trendów panujących w sieci i z łatwością dostrzegą archaiczność wyglądu Twojej strony internetowej. Nie można zapomnieć również o dostosowaniu wyglądu strony do wszystkich urządzeń mobilnych, a więc zaprojektowaniu jej w metodologii RWD (responsive web design).
User Experience to pojęcie odmieniane ostatnio w branży przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego, ponieważ użyteczność, przejrzystość i optymalizacja konwersji to jedne z kluczowych składowych sukcesu strony lub sklepu internetowego.
W tym wypadku nie warto bazować na własnym guście i “wydaje mi się”, ponieważ właściciel witryny nigdy nie podchodzi do niej w sposób obiektywny. Ma być ona funkcjonalna dla potencjalnych klientów, a nie dla Ciebie! Z tego właśnie względu UX i architektura informacji strony są elementami, które najczęściej wymagają poprawy i odświeżenia.
Szybkość ładowania się strony internetowej wpływa pozytywnie na spadek współczynnika odrzuceń, odbiór witryny przez klienta i SEO strony internetowej. Może ona zależeć nie tylko od parametrów serwera ale od samej struktury strony i jakości kodu, co bardzo często jest przedmiotem optymalizacji i przebudowy strony. Szybkość jest kluczowym czynnikiem, który jest często pomijany lub wręcz ignorowany przez właścicieli stron, pomimo tego, że Google od dawna konsekwentnie premiuje wyższymi pozycjami strony szybsze.
Jeżeli jeszcze się zastanawiasz, czy Twoja strona internetowa wymaga przebudowy i re-designu, czy nie, to może dobrym rozwiązaniem byłoby poproszenie specjalistów o obiektywną ocenę. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twój e-biznes nie odstrasza potencjalnych klientów i z powodzeniem zmierza w pożądanym kierunku.
I nie chodzi tu wcale o to, żeby tą nową stronę wykonać koniecznie u nas, w Internetica. Chodzi o to, żeby nie przeoczyć momentu, w którym trzymanie się starego projektu zamiast wspierać - utrudnia realizację celów biznesowych.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book