Kiedy stworzyć nową stronę www? Kluczowy czynnik, który jest często pomijany

5
(2)


Na podstawie czego stwierdzić, że strona internetowa wymaga odświeżenia?

Oczywiście najlepiej jest zwrócić się do specjalistów, którzy przeprowadzą kompleksowy audyt, wykażą błędy, zarekomendują odpowiednie rozwiązania, dokonają zmian lub stworzą nową witrynę. Jeżeli jednak chciałbyś najpierw samodzielnie ocenić swoją stronę internetową i zadecydować, czy wymaga ona odświeżenia, to jest kilka skutecznych sposobów, dzięki którym będziesz mógł to zrobić.  

Kluczowe statystyki Google Analytics, które mogą świadczyć o konieczności re-designu strony internetowej

Twoim pierwszym pomocnikiem w ocenie strony internetowej będzie niezawodny (o ile jest odpowiednio skonfigurowany) Google Analytics. Jakie wskaźniki mogą powiedzieć Ci, że to najwyższy czas, aby dokonać odświeżenia witryny?

a) Liczba nowych użytkowników odwiedzających stronę w sposób organiczny

Sprawdź, czy nie notujesz zauważalnych spadków w pozyskiwaniu nowych użytkowników odwiedzających witrynę w sposób organiczny. Przyjmij do analizy zakres kilku miesięcy i weź pod uwagę swoje działania w materii SEO podejmowane w tym czasie.

Jeżeli Twoja strona odnotowuje spadki w organicznym pozyskiwaniu ruchu, to powinno być to dla Ciebie poważnym alarmem. Prawdopodobnie jej pozycja dla kluczowych fraz spadła i należy podjąć intensywne działania pozycjonowania i SEO, w tym również optymalizacji struktury strony.

b) Średni czas trwania sesji / ilość wyświetlonych stron na sesję

To kolejny wskaźnik, który może dać Ci sygnał do zmian. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, przeanalizuj okres kilku / kilkunastu miesięcy i sprawdź, czy średni czas trwania sesji i ilości wyświetlanych przez użytkowników stron podczas sesji utrzymuje się mniej-więcej na stałym poziomie.

Zwróć również uwagę na tematykę publikowanych treści. Jeżeli oba wskaźniki spadają, to znaczy, że prawdopodobnie trzeba dokonać re-designu strony internetowej i zmienić podejście do content marketingu.

c) Współczynnik odrzuceń

Ostatni z podstawowych, ale kluczowych wskaźników, które mogą wskazywać na konieczność zmian w witrynie. Podobnie jak zostało to opisane powyżej, rosnący wskaźnik odrzuceń to poważne ostrzeżenie, którego nie można bagatelizować i należy przemyśleć szybkie zmiany na stronie internetowej lub zoptymalizować źródła pozyskiwania ruchu na stronie.

Analiza witryn konkurencji jako inspiracja do zmian na stronie stronie internetowej

Oprócz twardych danych pozyskanych z Google Analytics, do analizy strony przyda się również lista elementów witryny (architektura informacji, content, elementy graficzne, widgety, elementy sprzyjające SEO), na podstawie której warto przejrzeć strony internetowe konkurencji (szczególnie czołowych marek z perspektywy obecności w sieci).

Na podstawie tak przeprowadzonej analizy konkurencji będziesz mógł stwierdzić, czy aby witryna Twojej firmy nie została w tyle i będziesz mógł zainspirować się do ewentualnych zmian.

Proste testy z użytkownikami na swojej witrynie

Na rynku funkcjonuje dużo systemów umożliwiających tworzenie map ciepła, nagrań wizyt użytkowników i przeprowadzania badań ankietowych online. Warto z nich skorzystać na stronie internetowej, a na podstawie wyników prostych analiz postarać się wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Najczęściej jednak przeprowadzenie takich badań najlepiej przekazać profesjonalistom, którzy na ich podstawie zarekomendują rozwiązania i przeprowadzą kompleksowy re-design strony.

Czego może dotyczyć proces re-designu / odświeżenia strony internetowej?

Dokonując audytu stron internetowych najczęściej spotkamy się z następującymi elementami witryn wymagających poprawy:

SEO

Sztuka optymalizacyjna stron zmienia się wraz ze wszystkimi modyfikacjami algorytmów Google i ewolucją zachowań użytkowników. Jednocześnie pozycjonowanie i SEO pozostają najskuteczniejszymi i proporcjonalnie najbardziej opłacalnymi zabiegami marketingu internetowego.

Z tych właśnie względów witryny wymagają niemal ciągłej pracy nad widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania, a strony internetowe zaniedbywane pod tym względem przez dłuższy czas, z całą pewnością potrzebują odświeżenia i przebudowy, której zakres zależy od pierwotnego dopracowania witryny pod kątem SEO.

Design

Moda w projektowaniu stron internetowych nie zmienia się tak szybko jak w przypadku ubrań, ale i tak pozostaje w “ciągłym ruchu”. Wygląd strony internetowej może skutecznie przyciągnąć użytkowników do prześledzenia jej treści, ale z drugiej strony możesz przez nieestetyczny design z powodzeniem zniechęcić potencjalnych klientów do swojej firmy.

Tak jak już wspominaliśmy - internauci przyzwyczajają się bardzo szybko do trendów panujących w sieci i z łatwością dostrzegą archaiczność wyglądu Twojej strony internetowej. Nie można zapomnieć również o dostosowaniu wyglądu strony do wszystkich urządzeń mobilnych, a więc zaprojektowaniu jej w metodologii RWD (responsive web design).

Użyteczność strony internetowej / architektura informacji

User Experience to pojęcie odmieniane ostatnio w branży przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego, ponieważ użyteczność, przejrzystość i optymalizacja konwersji to jedne z kluczowych składowych sukcesu strony lub sklepu internetowego.

W tym wypadku nie warto bazować na własnym guście i “wydaje mi się”, ponieważ właściciel witryny nigdy nie podchodzi do niej w sposób obiektywny. Ma być ona funkcjonalna dla potencjalnych klientów, a nie dla Ciebie! Z tego właśnie względu UX i architektura informacji strony są elementami, które najczęściej wymagają poprawy i odświeżenia.  

Szybkość działania

Szybkość ładowania się strony internetowej wpływa pozytywnie na spadek współczynnika odrzuceń, odbiór witryny przez klienta i SEO strony internetowej. Może ona zależeć nie tylko od parametrów serwera ale od samej struktury strony i jakości kodu, co bardzo często jest przedmiotem optymalizacji i przebudowy strony. Szybkość jest kluczowym czynnikiem, który jest często pomijany lub wręcz ignorowany przez właścicieli stron, pomimo tego, że Google od dawna konsekwentnie premiuje wyższymi pozycjami strony szybsze.

Jeżeli jeszcze się zastanawiasz, czy Twoja strona internetowa wymaga przebudowy i re-designu, czy nie, to może dobrym rozwiązaniem byłoby poproszenie specjalistów o obiektywną ocenę. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twój e-biznes nie odstrasza potencjalnych klientów i z powodzeniem zmierza w pożądanym kierunku.

I nie chodzi tu wcale o to, żeby tą nową stronę wykonać koniecznie u nas, w Internetica. Chodzi o to, żeby nie przeoczyć momentu, w którym trzymanie się starego projektu zamiast wspierać - utrudnia realizację celów biznesowych.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn