Jakie ryzyko niesie ze sobą niezaktualizowany CMS

5
(8)


Chyba nikt z nas tego nie lubi.

Wyświetlający się na ekranie komunikat o aktualizacji.

Musimy cierpliwie czekać aż się zainstaluje. Nie wspominając o tym, że prawdopodobnie wprowadzi w naszym programie/aplikacji/systemie zmiany, które niekoniecznie muszą nam się spodobać. I do których musimy się przyzwyczaić. Gdyby tak tylko pominąć aktualizację…

Udawanie, że aktualizacje nie istnieją, może Twojej stronie internetowej zaszkodzić tak bardzo, że radzimy nie ryzykować. Nie w przypadku aktualizacji wersji CMS na którym stoi Twoja strona. Ale na początek

Czym jest CMS?

CMS to skrót od Content Management System, czyli po polsku - System Zarządzania Treścią. Jest to oprogramowanie, które pozwala na wygodne zarządzanie stroną internetową bez znajomości języków programowania takich jak HTML i CSS. CMS posiada panel administracyjny, z którego można konfigurować elementy na stronie, dodawać grafiki i treści. Służy do budowy i edytowania stron internetowych i sklepów online. Najpopularniejsze CMS to WordPress, Shopify i Joomla. Szacuje się, że na systemach CMS opiera się 60% stron internetowych.

Czym jest CMS

Jeśli strona internetowa Twojej firmy oparta jest na WordPressie, Shopify, Joomli lub innym systemie CMS, powinieneś wiedzieć, że niezaktualizowany system CMS grozi utratą bezpieczeństwa Twojej witryny.

Używanie starej wersji systemu niesie ryzyko ataku zewnętrznego. Twoja strona internetowa lub sklep online mogą stać się ofiarą twórców złośliwego oprogramowania, którzy wykorzystują luki w zabezpieczeniach, by włamać się na Twoją stronę. Czym takie włamanie może się charakteryzować? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów

Jak może wyglądać zhakowanie Twojej strony?

    1. Pod Twoimi wpisami w sekcji blogowej, w komentarzach w sekcji produktów mogą pojawić się nieodpowiednie komentarze.
    2. W sekcji reklamowej strony mogą zacząć wyświetlać się reklamy o nieodpowiedniej treści, szkodliwej dla wizerunku Twojego biznesu.
    3. Mogą zajść zmiany w szacie graficznej Twojej strony internetowej.
    4. Część lub nawet całość opublikowanego przez Ciebie contentu może zostać usunięta, a jej miejsce może pojawić się nowa treść dodane przez złośliwe oprogramowanie.
    5. Twoja witryna może zostać zablokowana i wyłączona.
    6. Do userów mogą trafić spamerskie wiadomości mailowe podszywające się pod adres Twojej domeny.


To nie wszystko. Gwoździem do trumny jest fakt, że Google nie lubi zhakowanych stron. 

W wyniku ataku grozi Ci nie tylko włamanie na stronę nadszarpujący wizerunek Twojej firmy, ale również spadek pozycjonowania

Konsekwencje w Google

Jeśli Twoja strona została zaatakowana, odpowiedzią Google będzie usunięcie jest z indeksu. Widoczność Twojej witryny drastycznie spadnie, a na użytkowników będzie czekał komunikat “ta strona mogła paść ofiarą ataku hakerów”. Powiadomienie nie zostanie usunięte, dopóki nie wykona się odpowiednich działań w Google Search Console. 

Adres Twojej witryny trafi do zbiorów stron niebezpiecznych. Korzystają z niej również przeglądarki, więc może się zdarzyć, że wejście na Twoją stronę spowoduje wyświetlenie komunikatu ostrzegawczego do użytkowników, nawet gdy wpisują adres Twojej strony bezpośrednio w panelu wyszukiwania przeglądarki.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Pamiętaj, by na bieżąco przeprowadzać aktualizację Twojego systemu CMS. Im starsza wersja Twojego CMSa, tym większe ryzyko ataku i wyższy koszt jej aktualizacji. Regularna aktualizacja wykonywana przez doświadczonego specjalistę zapewni Twojej stronie firmowej bezpieczeństwo i stabilność. Zbyt długie zwlekanie może doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie dało się dokonać aktualizacji, bo obsługiwana wersja CMS będzie za stara. Wtedy konieczne stanie się postawienie strony od nowa, co będzie się wiązało z dużo większymi kosztami niż aktualizacja zamykająca się najczęściej w kwocie kilkusetzłotowej.

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 8


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn