Jak sprawić, żeby współpraca z agencją SEO przerosła Twoje oczekiwania

5
(18)


Prowadzisz e-commerce albo masz stronę internetową swojej firmy usługowej. By poprawić widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania, zdecydowałeś się na współpracę z agencją SEO. Chcesz, żeby Twoja decyzja zatrudnienia agencji przełożyła się na zwiększenie sprzedaży i napływ nowych klientów. Dobra agencja podziela Twoje pragnienia, ale… nie wszystkie agencje są dobre.

Dobra agencja SEO podejmuje działania, żeby Twoja strona internetowa stała wysoko w wynikach wyszukiwania Google, ale nie tylko. Dobra agencja zainteresuje się również tym, czy użytkownicy spędzają na niej odpowiednio dużo czasu, konwertują, robią zakupy, wysyłają formularze z pytaniem o wycenę Twojej usługi itp. itd. Dobra agencja SEO chce pomóc Ci spełniać Twoje cele sprzedażowe. m.in. dlatego, że może później chwalić się wynikami swojej pracy w case study (mała podpowiedź do wyboru agencji:  szukaj tej, która publikuje case studies!).

Skoro chcecie tego samego, to czemu niektórzy klienci są niezadowoleni z współpracy ze swoją agencją? Jak nie zostać jednym z nich? Jak sprawić, żeby współpraca z agencją SEO spełniła, a nawet przerosła Twoje oczekiwania?

Wybierz odpowiednią agencję SEO

Jak wspomnieliśmy wyżej, dobrej agencji SEO zależy nie tylko na tym, by strona klienta była jak najlepiej wypozycjonowana, ale również (a nawet przede wszystkim) na tym, aby wysokie pozycje w Google przekładały się na dobrej jakości ruch, który sprzedaje. Niestety zdarzają się agencje, które na którymś z tych pól zawodzą zaufanie klienta. Co w ofercie agencji powinno wzbudzić Twoją czujność? Kilka podpowiedzi znajdziesz w naszym artykule Na co uważać w ofertach SEO, Google Ads i social media.

Pozwól agencji poznać Twoją firmę

Dobra agencja marketingowa będzie chciała przeprowadzić z Tobą, lub z oddelegowanym do tego celu Twoim pracownikiem, wywiad. Poprosi Cię o krótkie spotkanie na żywo lub online. Zrobi to po to, by lepiej poznać Twoją firmę. Im lepiej pozycjoner (osoba, która pracuje nad wypozycjonowaniem Twojej strony) zrozumie Twoją firmę, tym trafniejsze przeprowadzi działania, począwszy od doboru odpowiednich fraz przez nadanie im właściwych priorytetów.

Poprosi, abyś powiedział mu coś więcej o swojej firmie, wytłumaczył, jakie są trudności w Twojej branży, porozmawia z Tobą o Twoich o klientach. Spyta, które z Twoich produktów lub usług mają największy potencjał sprzedażowy oraz co jest Twoją przewagą rynkową (krótkie terminy dostaw, wysoka jakość usług, 50 lat na rynku – lub wprost przeciwnie, powiew świeżości w branży).

Opowiedz agencji o dotychczasowych działaniach marketingowych

Próbowałeś współpracy SEO z inną agencją? A może reklamowałeś swoją firmę, ale przy użyciu innych gałęzi marketingu: reklamy w mediach społecznościowych? Kampanii outdoorowej? Adsach? Powiedz o tym swojej nowej agencji. To będzie dla nich cenna informacja, nawet jeśli nie masz raportów z dawnych kampanii (jeśli masz to super, koniecznie prześlij je swojej nowej agencji, przeanalizują, co mogło w kampanii pójść nie tak i dzięki temu nie będą zaczynać “od zera”).

Zakomunikuj agencji swoje oczekiwania

Gdy myślisz o efektach współpracy z agencją SEO co widzisz? Chcesz zwiększyć sprzedaż określonej kategorii produktów bądź usług, czy może oczekujesz okresowego wsparcia marketingowego, które np. pozwoli Ci wykorzystać szczyt sezonu w Twojej branży? Zdefiniowanie swoich oczekiwań i zakomunikowanie ich agencji pozwoli uniknąć ewentualnych rozczarowań. Gdy agencja pozna Twoje cele, będzie w stanie przygotować odpowiedni plan działania.

Przekaż agencji dostępy

Im szybciej przekażesz agencji odpowiednie uprawnienia i dane do logowania (mowa np. o dostępach do strony - FTP i CMS, Google Tag Manager czy GA4), tym szybciej pozycjoner zabierze się do pracy nad Twoją stroną. Wiemy, że ta cześć jest dla wielu przedsiębiorców nieprzyjemna. Czasem bywa tak, że nikt z Twojej firmy nie pamięta, jakie jest hasło do panelu logowania strony lub trzeba się kontaktować z poprzednią agencją SEO, co może być niezręczne i kłopotliwe. Jednak uporządkowanie wszelkich dostępów niewątpliwie jest kolejną z wielu zalet rozpoczęcia współpracy z agencją SEM.

Dopilnuj własności kont

Uwaga. Jeśli nie posiadasz jeszcze firmowych kont Google Ads, Google Analytics 4, GTM i zakłada je dla Ciebie agencja, zwróć szczególną uwagę na to, żebyś to ty był właścicielem konta, a nie ona. Bycie administratorem kont Twojej firmy to Twoje zabezpieczenie. Przy zerwaniu umowy z agencją zdarza się, że nie będziesz mógł odzyskać dostępu do swoich kont. Pytaj o to już przy podpisywaniu umowy, upieraj się przy otrzymaniu pełnych uprawnień.

W Internetica, nawet jeżeli to my tworzymy jakieś konto dla klienta, to niezwłocznie przekazujemy mu prawa właściciela. Niestety, w wielu agencjach ciągle nie jest to standardem, a Klienci po zakończeniu współpracy zostają pozbawieni dostępów do kont, na których prowadzone były kampanie. Więcej o tym, na co uważać w ofertach SEO, Google Ads i social media piszemy w tym artykule.

Zdecyduj, jak bardzo chcesz się zaangażować

Niektórzy klienci chcą akceptować każdą, nawet najmniejszą zmianę na stronie. Czytać przed publikacją każdy artykuł wrzucany na bloga firmowego, akceptować każdą frazę. Inni polegają na doświadczeniu pozycjonera i chcą wyłącznie  raz na jakiś czas otrzymywać raporty z efektów pozycjonowania. Zastanów się, które podejście bardziej Ci odpowiada. Pamiętaj tylko, że gdy zdecydujesz się na pierwsze rozwiązanie, to tempo Twoich odpowiedzi będzie miało wpływ na wyniki pozycjonowania. Jeśli wiesz, że nie zaglądasz do maili, lepiej będzie oddelegować do tego zadania pracownika. Inaczej ryzykujesz, że projekt stanie w miejscu przez np. brak zatwierdzenia fraz zaproponowanych przez pozycjonera.

Z naszego doświadczenia wynika, że klienci z reguły w początkowym okresie współpracy chcą weryfikować nasze działania i treści, które tworzymy. Zwykle w okolicach drugiego lub trzeciego miesiąca, widząc że poprawki z ich strony w zasadzie nigdy nie były potrzebne, dają nam już wolną rękę.

Uzbrój się w cierpliwość

Pozycjonowanie stron to maraton, nie sprint. Oczywiście czasem udaje się wypracować pierwsze sukcesy w kilka tygodni od startu pozycjonowania. Często jednak wymaga to więcej czasu. Pozycjonowanie to gałąź marketingu generująca przychody firmy, ale nie w 10 dni po jego wprowadzeniu. Jeśli zależy Ci na błyskawicznym wzroście sprzedaży raczej radzimy postawić na adsy, aczkolwiek kampanie Google Ads również dają coraz lepsze efekty w miarę upływu czasu. Pozycjonowanie wymaga cierpliwości, rozłożonej na co najmniej kilka miesięcy. Ale gdy pozycjonerowi już uda się poprawić widoczność Twojej strony, klienci zaczną przychodzić sami, bez dodatkowego zachęcania płatnymi reklamami.

Kick-off call - jeden z naszych kluczy do sukcesu

W naszej agencji pierwszym działaniem jakie podejmujemy po podpisaniu umowy jest kick-off call. To podczas tego spotkania nasi opiekunowie klienta i specjaliści przeprowadzą z Tobą dodatkowy, uzupełniający wywiad, by jeszcze lepiej zrozumieć Twoje oczekiwania i poznać Twoją firmę, wytłumaczą w jaki sposób przekazać dostępy, opowiedzą krok po kroku jak będzie wyglądała współpraca, ustalą z Tobą jak bardzo chcesz się zaangażować i odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania. 

Chcesz, żebyśmy zajęli się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej? Skontaktuj się z nami. Nasz specjalista zada Ci kilka pytań, na ich podstawie zaproponuje zakres działań i przedstawi bezpłatną wycenę.

 

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 18


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Mateusz Roszak

Specjalista SEO

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn