Jak opisywać produkty w sklepie online?

5
(3)


Opisy produktów mają jeszcze jedno bardzo ważne zadanie: są istotnym elementem pozycjonowania oraz skuteczności kampanii Google Ads. Aby spełniały swoje zadanie muszą być:

  • kierowane do odpowiednich odbiorców
  • być spójne i zawierać odpowiednie atrybuty
  • posiadać unikatową treść
  • mieć odpowiednią długość

Omówmy po kolei każdy z tych punktów.

Kim jest mój klient?

Jest to bardzo ważne pytanie ze względu na różną specyfikę sprzedawanych artykułów. Nie powinno się kierować opisów do wszystkich jednocześnie. Jeśli sprzedajesz artykuły dla “pokolenia Z” czyli młodzieży urodzonej po 1995 roku miej na uwadze to, że są to osoby wychowane w dobie wszechobecnego Internetu. Ważne są dla nich media społecznościowe, responsywność strony, szybkość reakcji np. czas dostarczenia przesyłki, dostępność produktu. Ciężko im się skupić długo na jednej rzeczy więc oczekują krótkich, jasnych komunikatów. Z kolei starsze pokolenia doceniają jakość produktów oraz dokładny opis zawierający rzetelne informacje i wszystkie parametry.

Jeśli prawidłowo określisz swojego odbiorcę i napiszesz treści skierowane konkretnie do niego zyskasz stałego klienta. Nie będziesz wtedy musiał obniżać ceny aby zachęcić go do zakupu. Klient poczuje, że wiesz o jego rozterkach, rozwiązujesz jego problem oraz odpowiadasz na aktualne potrzeby dlatego kupi u Ciebie, a nie u konkurencji.

Dobry opis, czyli jaki?

Gdy już wiesz, kim jest Twój klient zastanów się nad tym, jak chcesz aby wyglądały produkty na Twojej stronie, które atrybuty pokażesz klientowi oraz jakie informacje chcesz zawrzeć w pierwszej kolejności. Po pierwsze - dobry tytuł. Google ma ścisłe wymagania jeśli chodzi o tytuły produktów (szczególnie tych w kampaniach Google Ads). 

  • zawrzyj najważniejsze informacje na początku tytułu. Dozwolona długość to 150 znaków jednak Google może skrócić tytuł w kampanii do 70 znaków. Oznacza to, że tworząc dłuższy tytuł warto zadbać o to, aby najważniejsze z naszego punktu widzenia elementy zawierały się w pierwszych 70 znakach
  • jeśli Twój produkt dostępny jest w różnych wariantach lub rozmiarach umieść to w tytule
  • unikaj używania dużych liter. Pisanie dużymi literami całego tytułu jest źle widziane zarówno przez Google jak i potencjalnych klientów, stwarza wrażenie krzyku
  • nie dodawaj cen, dat, dostawy czy nazwy firmy - na to będzie miejsce w innych atrybutach

Prawidłowo opisany produkt musi mieć widoczne najważniejsze atrybuty w górnej części strony. Mówimy tutaj o wymiarach produktu, zastosowanych materiałach, wielkości, stanie magazynowym, cenie, itd. Dzięki temu klient będzie mógł szybko podjąć decyzję czy dany produkt odpowiada jego wymaganiom. W poniższym przykładzie dane techniczne, które obecnie są umieszczone na dole strony powinny znaleźć się obok zdjęcia:


Każdy opis powinien być unikalny. Kopiowanie treści z innych stron (nawet jeśli jest to strona producenta) powoduje przypisanie jej przez Google jako duplikat. Duplikat jest nisko oceniany przez wyszukiwarki, zaniża ranking strony i zmniejsza ilość wyświetleń.

W opisie produktu powinny znaleźć się słowa kluczowe jednak dodane tak, aby opis był spójny. Zaleca się aby nasycenie tekstu słowami kluczowymi wynosiło ok 3-4%. Dodanie zbyt wielu słów kluczowych, szczególnie jeśli nie brzmią one naturalnie w tekście również powoduje zaniżanie rankingu i jest źle odbierane przez klientów. Postaraj się na każdym etapie opisywać przede wszystkim korzyści dla klienta, nie skupiając się zbytnio na suchym opisie parametrów produktu. Zadaj sobie pytanie: po co klient miałby kupić mój produkt? Jaki problem klienta ten produkt rozwiązuje?

Uważaj na pisanie zbyt długich opisów. Zalewanie klienta informacjami lub lanie wody zostanie od razu zauważone i zlekceważone. Optymalna ilość znaków w opisie produktów to 1500 - 2000. Ogólnikowe stwierdzenie "najwyższa jakość produktu" jest obecnie nadużywane dlatego przez potencjalnego klienta jest często traktowane jak puste słowa. Lepiej skoncentrować się na korzyściach oraz pokazaniu czym wyróżniają się Twoje produkty od konkurencyjnych. Aby tekst nie był zbyt długi i pozostał przejrzysty postaraj się wymienić najważniejsze funkcjonalności w punktach.

Używaj przymiotników. Badania pokazują, że ludzie dzielą się na słuchowców, wzrokowców i kinestetyków (“dotykowców”). W związku z tym najchętniej kupowane są produkty, które można poczuć, zobaczyć, a nawet usłyszeć dźwięki, które wydają (np. przyjemne stuknięcie przy odkładaniu na miejsce dobrze wykonanego kubka). Ponieważ zakup przez Internet nie pozwala na poznawanie produktów wszystkimi zmysłami dlatego postaraj się aby klient to sobie wyobraził. Odnieś się do węchu, dotyku, słuchu, wzroku, smaku. Używaj takich słów jak: szorstki, gładki, aksamitny, chrupiący, ciepły, zimny, delikatny, puszysty, błyszczący, matowy itp.

Jeśli możesz pokaż kupującym w czym Twój produkt jest lepszy opierając się na faktach, badaniach (reguła autorytetu) i prawdziwych opiniach innych osób (reguła dowodu społecznego).

Ludzie przypisują większą wartość rzeczom, które trudno zdobyć. Im bardziej niedostępne tym bardziej pożądane (reguła niedostępności). Staraj się uzyskać efekt ekskluzywności, ale w zasięgu możliwości klienta stosując na przykład ofertę ograniczoną czasowo lub w limitowanej wersji. Zachęci to klientów do podejmowania szybkich decyzji.

Dobrą praktyką jest dodawanie na końcu opisu przycisku Call to Action - powinien on zachęcać do rozpoczęcia procesu zakupu.

PRZYKŁAD:

Opis w pierwotnej wersji (568 znaków):

Stolik w stylu industrialnym będzie bardzo efektownym dodatkiem.
Inspirowany stylem industrial i loft.
Świetnie odnajdzie się w surowym wnętrzu, w którym połączone z metalem drewno będzie akcentem ocieplającym.
Owalny blat o grubości 4 cm wykonany jest z pełnego drewna mango, które jest solidne, trwałe i piękne. Podpórki stolika zakończone czarnymi, metalowymi profilami tworzą bardzo oryginalną konstrukcję.
Świetnie posłuży jako podręczny stolik na drobiazgi, stojak na dekoracje/kwiaty lub mały stoliczek kawowy. 
Do kompletu można dokupić stolik w większym rozmiarze.

Opis w nowej wersji (1 466 znaków):

Wygoda i funkcjonalność

Stolik kawowy jest nieodłącznym elementem salonu lub pokoju dziennego. Ten niezwykle praktyczny mebel ma wiele funkcji. Sprawdzi się z pewnością w relaksujący dzień, gdy na naszym owalnym stoliku kawowym z drewna mango pojawi się filiżanka aromatycznej kawy w towarzystwie wciągającej książki, lub gdy miseczka z przekąskami w towarzystwie pilota do telewizora umili nam oczekiwanie na emocjonujący seans. Ten stolik w stylu industrialnym będzie efektownym i praktycznym dodatkiem, który zachwyci zarówno Twoich domowników jak i odwiedzających Cię gości. 

Wyjątkowe wykonanie

Owalny blat o grubości 4 cm wykonany jest z pełnego drewna mango, które jest solidne, trwałe dzięki czemu z pewnością posłuży przez długie lata. Nasz stolik kawowy z drewna mango został wyposażony w metalowe nóżki przechodzące w obręcz boków stolika. Dzięki temu stolik zyskuje efektowne wykończenie, a boki są jednocześnie zabezpieczone przed otarciami. Jasna barwa stolika kawowego z mango sprawia, że może on być umiejscowiony w zestawieniu z każdym kolorem kanapy, fotela lub w towarzystwie każdego innego mebla nie przytłaczając jednocześnie wnętrza.

W pakiecie lepiej

Stolik kawowy świetnie odnajdzie się również w zestawie ze stolikiem w większym rozmiarze, który znajdziesz w naszym sklepie. Wielu klientów kupuje stolik kawowy w zestawie z jego większym odpowiednikiem.

Pielęgnacja drewna

Do czyszczenia mebli z naturalnego drewna używaj jedynie z wilgotnej, miękkiej ściereczki aby nie uszkodzić naturalnej faktury drewna.

Checklista dla Ciebie:

  • Zastanów się dla kogo piszesz
  • Pamiętaj, że tytuł może zawierać do 150 znaków, z czego najważniejsze jest pierwsze 70
  • Umieść wszystkie atrybuty obok zdjęcia i ceny
  • Pamiętaj o unikalności opisów
  • Użyj słów kluczowych (ale nie więcej niż 5% tekstu)
  • Postaraj się zmieścić opis w 1500 - 2000 znakach
  • Zastosuj regułę autorytetu oraz dowodu społecznego
  • Użyj sformułowań właściwych dla kinestetyków, wzrokowców i słuchowców
  • Zastosuj regułę niedostępności 
  • Pogrub/podkreśl najważniejsze informacje dla klienta (pkt. 7-9)

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn